Marcus Luttrell - Mark Wahlberg Matthew Axelson - Ben Foster
Michael Murphy - Taylor Kitsch Danny Dietz - Emile Hirsch
Erik Kristensen - Eric Bana Ahmad Shah - Yousuf Azami
Shane Patton - Alexander Ludwig James Suh - Rich Ting
Gulab - Ali Suliman Hasslert - Jerry Ferrara
Healy - Dan Bilzerian Taraq - Sammy Sheik

I Afghanistan befinner sig en grupp amerikanska militärer på uppdrag att stoppa talibanledaren Ahmad Shah, som redan dödat flera dussin marinsoldater. Ett team med fyra Navy SEAL-soldater får i uppdrag att spana efter och lokalisera Ahmad Shah i den hemliga operationen med arbetsnamnet Red Wings. Teamets ledare är Michael Murphy, och han har sällskap av krypskyttarna Marcus Luttrell och Matthew Axelson samt kommunikationsspecialisten Danny Dietz. Men i den här regionen fungerar kommunikationsradiorna minst sagt ojämnt, och därför är det ett farligt uppdrag. Det dröjer inte länge förrän de stöter på tre afghanska getherdar; en äldre man och två barn. Flera i teamet är oroliga för att dessa kan vara i maskopi med talibanerna, och vill därför döda de civila herdarna; men ledaren Murphy beslutar att de istället ska släppa de tre herdarna. Efter det går det inte många minuter förrän de fyra Navy SEAL-soldaterna plötsligt står öga mot öga med hundratals skjutglada talibaner; och då varken kommunikationsradion eller satellittelefonen fungerar går det inte att kalla på förstärkning...

Lone Survivor tar upp en intressant historia, och det är onekligen värdefullt att denna sanna berättelse kommit upp till ytan och kunnat berättas. Det är fascinerande, och att filmen trots allt är verklighetsbaserad förhöjer alltid helhetsintrycket. Filmen som sådan är dock högst ojämn och gör överlag tyvärr inte de verkliga offren rättvisa. Filmen är givetvis förutsägbar, och även om man inte känner till romanen eller de verkliga händelserna (vilket jag gissar att många i Sverige inte lär göra) är förstås utgången given för alla som kan engelska i och med den väldigt avslöjande titeln - och även vem som klarar sig ter sig ganska givet en bit in i filmen utifrån traditionella dramaturgiska regler.

Men Lone Survivor börjar ändå riktigt bra och spännande. Det är engagerande och intressant, och filmen ställer en del intressanta frågeställningar. Tiden går hyfsat fort, och man hinner bry sig om i alla fall ett par av rollfigurerna. Det är dock huvudsakligen Marcus och till viss del Danny som känns förhållandevis nyanserade, och de övriga får vi inte veta särskilt mycket om. Men det är ändå intensivt, fartfyllt och fascinerande, och en bit in i filmen lyckas den verkligen att fängsla publiken. Bitvis blir det också berörande, och man dras in i handlingen på ett effektivt sätt. Det känns också realistiskt och trovärdigt, så inledningsvis finns inte mycket att klaga på.

Men 45 minuter in i filmen förändras den rejält. Då ställs plötsligt de fyra soldaterna mot hundratals talibaner, och att påstå att det bokstavligen är David mot Goliat vore tidernas underdrift. Det blir minst sagt överdrivet, och att inte alla soldaterna dör på studs är troligtvis ett tecken på att det i verkligheten nog inte gick till riktigt så här - antingen det eller också var talibanerna oerhört klantiga. Från och med den stunden blir resten av filmen i stort sett en enda lång actionscen med oavbrutna skottlossningar där talibanerna skjuter mot allt som rör sig mot allt mer försvarslösa stackars amerikaner. Det blir överdrivet, osmakligt och dessutom lite väl patriotiskt.

Det blir också väldigt oengagerande att se på när alla skjuter mot alla, utan minsta lilla handling. Filmen känns alldeles för lång och utdragen, och hur hemska de verkliga händelserna än må ha varit blir det här ärligt talat ganska tråkigt att titta på. Hur man ens kan tänka tanken att göra en film om en så pass begränsad och enkel händelse två timmar lång är i alla fall bortom mitt förstånd. Dessutom känns filmen våldsglorifierande, då alla scener där någon (amerikan) blir skjuten eller faller från stup repeteras ur olika kameravinklar och med överdriven användning av slow-motion.

Men när jag nästan hade hunnit döma ut Lone Survivor lyfter den igen under den sista knappa halvtimmen. Den blir då plötsligt mer nyanserad, och framförallt är det värdefullt att inte alla afghaner dras över samma kam. Trots allt är det ju långt ifrån alla i Afghanistan som är talibaner, vilket de flesta (i synnerhet amerikanska) krigsfilmer brukar glömma bort. Slutet lyfter onekligen filmen en del, om det inte vore för eftertexterna. Under den skriftliga epilogen får vi nämligen se en massa autentiska barndomsbilder och bröllopsfoton på de amerikanska dödsoffren, där alla ska presenteras långsamt en i taget - allt på värsta tänkbara överpatriotiska och översentimentala stil, som håller på i flera minuter. Då börjar filmen sakta men säkert att närma sig gränsen för ren propaganda för Navy SEAL. I USA är det säkert väldigt gripande, men åtminstone för mig lämnar det snarare en besk eftersmak över filmen.

Fotot är snyggt och effektivt, och både specialeffekter och klippning är utmärkta där allting ser realistiskt ut. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra, och både Mark Wahlberg, Taylor Kitsch, Emile Hirsh och Ben Foster spelar naturligt och övertygande. Tyvärr får ingen alltför mycket att arbeta med i och med de tämligen stereotypa rollfigurerna, men alla gör i alla fall vad som går; där Wahlberg nog är strået vassare än de övriga.

Lone Survivor är en högst ojämn men bitvis riktigt lyckad film, som tekniskt är oerhört välgjord. De första 45 minuterna är riktigt bra och spännande, de närmaste 45 minuterna efter det nästan plågsamt dåliga då allting överdrivits till bristningsgränsen; och slutligen är de sista 20 minuterna (minus sluttexterna) helt okej och mer mänskliga. I slutändan är det alltså bara lite dryft halva filmen som är bra, och då känns det inte så kul att behöva genomlida en massa utdragna skottlossningsscener i värsta "alla skjuter mot alla"-stil utan att faktiskt få ut speciellt mycket av det. Om filmen kunnat kortas ner rejält och antal talibaner minskas ner i omfattning så att det känts åtminstone teoretiskt möjligt för någon att överleva, så hade det kunnat bli en riktigt lyckad film. Nu stannar det vid hyfsat, och tycker man om krigsfilmer kan Lone Survivor för alla del vara sevärd. Mitt betyg stannar på en stark femma, men i patriotiska USA lär de flesta säkert ha gett den ett högre betyg än så. Jag tycker dock ändå att de verkliga offren från operation Red Wings hade förtjänat en bättre och mer nyanserad film än denna.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men är förhållandevis lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, om än med enstaka översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan vi kommer till huvudmenyn, som är snygg och stilren men som endast finns på engelska.

Som bonusmaterial återfinns två olika minidokumentärer. Först återfinns den kvartslångs dokumentären "The Fallen Heroes of Operation Red Wings", som berättar och hyllar om de riktiga offren från Operation Red Wings som inte överlevde uppdraget; varvat med intervjuer med anhöriga och skådespelare. Fastän det förstås är väldigt okritiskt, så är det ganska intressant och vi får en i mina ögon rättvis inblick i vilka de riktiga personerna var. I slutet får vi dock se flera minuter med enbart bildgallerier med foton över de riktiga personerna, och det känns ganska poänglöst. Därefter den fyra minuter långa "Bringing the Story to Light", där regissören Peter Berg och övriga inblandade talar om bearbetningen av den sanna historien till filmen. Det är halvintressant, men lite för okritiskt och med för mycket allmänt skryt över de inblandade. Bonusmaterialet har tyvärr ingen textning alls, vilket kan ställa till med vissa problem även om man är bra på engelska.

Recensionen skriven: 14 juni 2015
Senast uppdaterad: 14 juni 2015

Recensionen har lästs 2982 gånger av 1687 personer, sedan den 14 juni 2015