Burke - Aaron Eckhart Eloise - Jennifer Aniston
Lane - Dan Fogler Marty - Judy Greer
Burkes svärfar - Martin Sheen Burkes svärmor - Deirdre Blades
Walter - John Carroll Lynch Cynthia - Michelle Harrison
Jessica - Sasha Alexander Beehive - Darla Vandenbossche
Tyler - Joe Anderson Eloises mamma - Frances Conroy

Självhjälp har blivit en omfattande industri i många länder i världen, inte minst USA. Både självhjälpsböcker, kurser och annat omsätter stora pengar, och få undersökningar har gjorts som visar om dessa verkligen är till hjälp för deprimerade personer. Det verkar den amerikanska producenten och manusförfattaren Brandon Camp - son till Joe Camp, som blivit mest känd för den framgångsrika filmserien om hunden Benji - ha tänkt på. Efter att Brandon varit drivkraften bakom den prisbelönade men alltför kortlivade TV-serien John Doe, gör han sin regidebut med det romantiska dramat Love Happens.

I centrum står Burke Ryan, som efter att hans fru dött i en bilolycka tre år tidigare, numera blivit en känd mediaprofil. Som del av sin egen sorgearbete skrev han en självhjälpsbok, som blivit en bästsäljare och har lett till att Burke numera åker runt USA och håller i kurser och föredrag i ämnet. Den här gången ska han hålla i föreläsningar och förhandla om nya mediakontrakt i Seattle, vilket råkar vara hans frus hemstad och staden där hennes föräldrar fortfarande bor; som Burke inte haft kontakt med alls sedan hustruns död. På det hotell där han bor stöter han på blomsterhandlaren Eloise, som han genast blir intresserad av. Han bjuder ut henne, men mår han verkligen så bra som han själv tror...?

Love Happens har marknadsförts i de flesta länder som en lättsam och traditionell romantisk komedi, något även titeln antyder. Det är nog en bidragande orsak till att den inte blivit alltför framgångsrik. För trots att DVD-omslaget kallar filmen en "oförutsägbar romantisk komedi", så är det inte alls det. Det här är snarare ett ganska seriöst drama med en romantisk underton. Det finns absolut en del romantik, och vid ett fåtal tillfällen är det också småroligt, men det är långt ifrån någon komedi. Huvudtemat handlar egentligen om sorg och sörjande, och att komma över förluster. Därigenom har filmen blivit förhållandevis originell, och tar upp ett intressant tema på ett vettigt sätt. Självhjälp genom bl.a. böcker och kurser har blivit en stor industri, och är därför ett intressant ämne att utforska närmare. Det finns heller inte gott om sådana filmer, och visst är storyn intressant.

Genomförandet är dock inte riktigt lika bra, och medan somliga områden fungerar utmärkt så gör andra partier inte alls det. Det förblir intressant, och både Burke och Eloise har blivit relativt mångbottnade och nyanserade rollfigurer, som vi får lära känna ganska väl. Bland birollerna varierar det en del, men jag fastnade mest för Eloises mycket charmiga och udda vän Marty, som jag hade velat se ännu mer av. Överlag är det en engagerande och bitvis även berörande film, som hela tiden håller intresset vid liv. Det låter lovande, men tyvärr har filmen en del irriterande brister som drar ner helhetsintrycket.

Det första är att självhjälpstemat inte utforskas så mycket som man hade önskat, och bitvis verkar manusförfattarna rentav ha glömt bort det hela. Man har även överdrivit Burke lite för mycket, så att han ibland känns mest påfrestande och där man verkligen får känslan att han utnyttjar sin frus död för personlig vinning. Jag vet inte om det är den känslan man ska få, men i så fall saknar jag något tydligt budskap mot det hela vid något tillfälle för att ge filmen ett större djup och tyngd. Det är tråkigt, då det känns som bortkastad potential att inte utnyttja det här självhjälpstemat mer och utforska den stora industrin ännu mer än vad som skett. Vi får heller aldrig veta vad Burke egentligen arbetat med innan sin frus död, och därför är det lätt att tycka att det blir en smula smaklöst då han plötsligt lyckas ge alla råd hur framgångsrikt som helst; trots att en del av hans idéer verkar minst sagt poänglösa däribland en mycket tvivelaktig scen med glödande kol.

Att Love Happens ibland verkar vinkla Burke till att framstå som någon slags hjälte för knappast saken bättre, i synnerhet då jag snarast fick motsatt känsla. Under hela filmen antyds det också en del om Burkes hemlighet; något som man därför sitter hela tiden och väntar på. Problemet är att när det väl avslöjas så känns det lite för banalt, och motiverar inte alls de stora farhågor man får av de antydningar som ges. Därför känns detta stora avslöjande som ett stort antiklimax, och min spontana tanke blev "Var det allt...?". Det är risken med att antyda och ladda för något så noggrant, och jag hade verkligen väntat mig något mycket allvarligare. Det som borde ha blivit gripande blev därför snarast banalt och förenklat, och det var säkerligen inte avsikten.

Slutet lämnar också en del övrigt att önska, och lämnar flera handlingar ouppklarade. Det känns som att manusförfattarna har tyckt att kärlekshistorien var det enda viktiga, så att övriga sidohandlingar inte behövdes få något avslut. Det är beklagligt, då det är en av dessa handlingar som råkar vara det mest intressanta i sammanhanget. Därigenom känns det som att en fin möjlighet till att få fram ett bra budskap och sensmoral gick förlorat, och det är tråkigt med en så vettig och genomtänkt grundstory. Det är också tämligen förutsägbart, och i de flesta aspekter väntar inga stora överraskningar.

Filmen erbjuder ett snyggt foto med ett effektivt bildspråk och bra klippning. Det finns även en del bra musik. Skådespelarinsatserna är relativt bra, och Jennifer Aniston är utmärkt som Eloise. Visst kan man tycka att hon ofta spelar liknande karaktärer i sina filmer, men hon gör en bra och naturlig insats. Aaron Eckhart gör en ganska bra insats som Burke, men ger ett något stelt intryck som vid vissa tillfällen kan upplevas en smula konstlat. Aaron och Jennifer har dock en övertygande personkemi, och därför känns romantiken äkta. Judy Greer är som vanligt lysande som Marty, och dessutom är Martin Sheen bra som Burkes svärfar.

Jag betvivlar inte att filmteamet haft de bästa avsikter bakom Love Happens, och visst är det en trevlig omväxling med ett lite djupare drama som inte är en lättsam komedi. Grundstoryn är också riktigt intressant, och att utforska självhjälpsbranschen är värdefullt och relativt originellt. Det borde ha kunnat bli en mycket bra film, men tyvärr finns för många brister för att jag ska bli helt nöjd. Vissa teman utforskats inte tillräckligt, i slutet verkar manusförfattaren ha glömt bort en viktig sidohandling och det blir också lite väl förenklat och banalt vid vissa tillfällen. Det blir visserligen berörande vid en del tillfällen, men det som säkerligen var tänkt att upplevas som gripande blir aldrig det. Det är väldigt tråkigt, då filmen haft potential att bli en både djupsint och gripande film, och dessutom haft potential att tydligare ta ställning i frågan om den ofta överdrivna självhjälpsindustrin. Det är absolut fortfarande en underhållande och fullt sevärd film, men det finns i slutändan för många onödiga brister för att kunna rättfärdiga ett högre betyg än en sexa.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Enligt uppgift är filmen inspelad i 1,85:1, vilket borde innebära att pyttelite innehåll tagits bort i sidled, men jag vet inte om det är märkbart eller inte. Ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är riktigt bra, och bilden har fin skärpa och bra svärta. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska översättningen håller relativt hög klass, även om enstaka översättningsfel förekommer. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter börjar filmen att spelas upp direkt. Som vanligt när det gäller Nordisk Film finns ingen traditionell huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen startat. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt om än inte speciellt förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 17 augusti 2010
Senast uppdaterad: 18 augusti 2010

Recensionen har lästs 3659 gånger av 1952 personer, sedan den 17 augusti 2010