Anthony Romano - Chris Noth Butchie Peraino - Bobby Cannavale
Gerry Damiano - Hank Azaria Harry Reems - Adam Brody
Patsy - Juno Temple Hugh Hefner - James Franco
Dolly - Debi Mazar Thomas (fotografen) - Wes Bentley
Nat Laurendi - Eric Roberts Sammy Davis Jr. - Ron Pritchard
Larry Marchiano - David Gueriera Rebecca - Chloë Sevigny

Linda Boreman (1949 - 2002) blev känd som porrfilmsstjärna under artistnamnet Linda Lovelace, och trots att hon bara medverkat i ett par kortfilmer och en långfilm - för att senare aktivera sig mot porrbranschen - har hon ända sedan dess blivit känd som en sexikon. Hon medverkade i den populära och ökända Långt ner i halsen 1972, som är den porrfilm som ansågs göra branschen rumsren och som var den första porrfilm att visas på vanliga biografer i USA. 1980 gav Linda ut sin självbiografiska roman "Skärseld" (i Sverige senare omdöpt till "Inferno") om sina erfarenheter inom porrbranschen. Nu har hennes liv också resulterat i filmen Lovelace, delvis baserad på självbiografin.

Den 20 år gamla Linda Boreman lever ett stillsamt liv i Florida med djupt religiösa och konservativa föräldrar. Hon umgås ofta med sin bästa vän Patsy, och en dag träffar Linda den 11 år äldre Chuck Traynor. Han framstår som väldigt charmig och trevlig, och de inleder ett förhållande. Efter att Linda kommer hem för sent från en dejt blir hon utkastad av sina föräldrar, och hon gifter sig med Chuck. För sent inser hon att Chuck inte är så charmig som han först verkat, och det dröjer inte länge innan han mer eller mindre tvingar henne att börja jobba inom porrbranschen för att tjäna pengar åt honom.

Jag har aldrig sett Långt ner i halsen (eller någon annan porrfilm heller för den delen), kände inte till Linda Lovelace mer än till namnet och har inte läst hennes självbiografi "Skärseld". Därför är jag knappast den mest perfekta målgruppen för Lovelace, men trots att storyn kanske inte låter så märkvärdig visade det sig vara en riktigt bra film. Filmen tar upp ett intressant och viktigt ämne, och vi får lära känna Linda på ett bra sätt. Jag är inte tillräckligt insatt för att bedöma hur nära verkligheten filmen kommer, men då Lindas dödsbo varit inblandad i produktionen är det rimligt att anta att filmen kommer relativt nära vad som egentligen hände. Fast den enda som hade kunnat besvara den frågan med säkerhet är ju tyvärr inte längre i livet...

Det har blivit en fascinerande och engagerande film, och man dras snabbt in i handlingen som därefter håller intresset vid liv hela tiden. Det är fängslande och berörande, och vid ett flertal tillfällen blir det oerhört gripande - periodvis är det helt omöjligt att hålla tårarna borta. Det är en stark och lärorik film, men som undviker pekpinnar och därför överlag håller sig till en smakfull nivå. Jag uppskattar också att filmen inte innehåller några nakenscener alls, det närmaste vi kommer är ett par scener där Linda har bar överkropp, och därför känns den inte exploaterande på det sätt jag hade förväntat mig när det trots allt handlar om pornografi. Vi får också en värdefull inblick i Lindas uppväxt och hur hon kunde hamna i den här situationen, varför filmen griper tag i mig på ett mycket effektivt sätt. Chuck Traynor har visserligen blivit väldigt stereotyp och endimensionell, men då hela filmen skildras utifrån Lindas ögon är det väl närmast oundvikligt. Chuck är inte längre i livet för att kunna försvara sig, men det är mycket möjligt att han var så här hemsk även i verkligheten. I filmen skildras han hursomhelst som fullständigt vidrig.

Lovelace skildrar en lång tidsperiod är det förstås oundvikligt att det blir lite "hoppigt", och det är beklagligt att några tidshopp av typen "6 år senare" gör att vi inte får se vad som hänt under tiden. Det är också tråkigt att handlingen avslutas 1980, medan hon trots allt gjort andra intressanta saker under resten av sitt liv. Men vill man hålla filmen under tre timmar lång är det väl ett nödvändigt ont, och jag tycker ändå att filmen lyckas bättre än många andra biografier på att inte upplevas alltför fragmentarisk. Jag är däremot inte helt förtjust i filmens dramaturgiska berättarteknik, som innefattar hopp både framåt och bakåt i tiden. Det är en intressant idé att berätta en något förskönad och förenklad bild av sanningen för att därefter backa tillbaka bandet och berätta allt; men jag tycker inte riktigt att det fungerar lika bra i praktiken som i teorin. Jag undrar om inte filmen hade vunnit på att berättas med en mer linjär berättarteknik, utan att hoppa bakåt i tiden. Jag hade också önskat att filmen kunnat förlängas en aning, för att hinna veta lite mer om hur Linda egentligen lyckades komma bort från porrbranschen till sist. Utifrån den här begränsade speltiden på en och en halv timme har filmteamet gjort en imponerande insats, men hade filmen kunnat förlängas lite grand hade man hunnit få med mer viktiga detaljer.

Fotot är snyggt, och filmen lyckas på ett mycket lyckat sätt att skildra precis rätt tidskänsla för 1970-talet. Musiken är bra men tar överhanden lite för mycket, och kan därför upplevas något övertydlig. Skådespelarinsatserna är också mycket bra. Amanda Seyfried är fullkomligt lysande i huvudrollen som Linda, och gör en svår roll på ett oerhört skickligt sätt, med en utstrålning och scennärvaro som är få förunnat. Jag har alltid varit förtjust i Amanda, men här gör hon ändå en av sina bästa rollprestationer någonsin. Peter Sarsgaard är mycket bra i en svår men ytterst otacksam roll som Chuck, och Peter gör allt som går av den tämligen endimensionella rollen. Sharon Stone är också mycket bra som Lindas mamma, men hon får mindre att arbeta med. Det finns också gott om andra bra skådespelare, och alla gör bra ifrån sig; men av birollerna blev jag personligen mest imponerad av Juno Temple som Lindas kompis Patsy.

Lovelace är en riktigt bra och gripande film, som tar upp ett intressant och viktigt ämne på ett övertygande sätt. Det är starkt, berörande och engagerande utan några döda punkter. Därför dras man in i filmen på ett lyckat sätt, men några av tidshoppen och dramaturgin gör att storyn delvis verkar hamna i skymundan till förmån för berättartekniken; och det känns inte rätt. Bitvis kan filmen också upplevas något övertydlig; framförallt men inte enbart genom musiken. Men det är ändå svårt att inte imponeras av den här berörande historien, och överlag är det en riktigt lyckad film som är väl värd att se för alla - vare sig man sett Långt ner i halsen eller inte och oavsett vad man tycker om porrfilmsbranschen. Trots några onödiga brister stannar därför mitt betyg på en mycket svag åtta. Filmen gör i övrigt inte att jag blir minsta lilla sugen på att se Långt ner i halsen, åtminstone att döma av den här filmens rekonstruerade scener från porrfilmen - för maken till löjligare premiss och dialog är väldigt svårt att hitta...

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1 (vilket innebär nästan fullskärm på en Widescreen-TV), medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade på något språk. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst, och översättningen håller en relativt hög klass även om jag reagerade på enstaka märkliga uttryck ochg översättningar. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därpå spelas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan man kommer till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som endast finns på engelska.

Det enda extramaterial som finns är en bakom kulisserna-dokumentär på 13 minuter, som bl.a. innehåller intervjuer med regissörer, producenter och skådespelare. Det är ganska intressant, och vi får veta en del matnyttigt om produktionen av filmen. Men alltför stor vikt läggs på att beskriva rollfigurer, och dessutom blir det lite för mycket skryt över alla inblandade. Extramaterialet har tyvärr ingen text alls.

Recensionen skriven: 9 maj 2014
Senast uppdaterad: 10 maj 2014

Recensionen har lästs 3770 gånger av 2062 personer, sedan den 9 maj 2014