Mormor Mazur - Debbie Reynolds Mary Lou - Annie Parisse
Lula - Sherri Shepherd Jackie - Ryan Michelle Bathe
Connie - Ana Reeder Vinnie - Patrick Fischler
John Cho - Leonardo Nam Morty Beyers - Fisher Stevens
Carmen - Alexis Treadwell Murray Bernie Kuntz - Adam Paul
Eddie Gazarra - Nate Mooney Plattnäsan Louis - Jack Erdie

Den amerikanska New Jersey-baserade författaren Janet Evanovich (f.d. Schneider) började sin författarkarriär på 1980-talet när Janet var i 45-årsåldern med kärleksromaner utgivna under pseudonymen Steffie Hall. Hon blev känd i större skala genom romanserien om prisjägaren Stephanie Plum, där de flesta av böckerna blivit bästsäljande och flera dessutom har vunnit priser. Hittills har 23 böcker utkommit i serien mellan 1994 och 2011 (varav 18 varit fullängdsromaner och resten s.k. kortromaner), med ytterligare en roman planerad till hösten 2012, men det är bara 13 av böckerna som hittills översatts till svenska. Redan 1994 sålde Janet filmrättigheter för den första boken i serien, Lovligt byte, men först nu har filmen sett dagens ljus. Bakom regi står Julie Anne Robinson, som annars främst varit verksam med TV-serier (däribland Weeds och Grey's Anatomy), men som också regisserat två långfilmer; TV-filmen Coming Down the Mountain och 2010 års drama The Last Song. Lovligt byte hade amerikansk biopremiär i januari 2012, men floppade och sågades av de flesta amerikanska recensenter. Kanske är det anledningen till att filmen i Sverige nu släppts direkt på DVD och Blu-Ray.

New Jersey-tjejen Stephanie Plum är nyligen frånskild och har fått sparken från sitt jobb som underklädesförsäljare. Hon är helt pank, och kronofogden har precis beslagtagit hennes bil. Hon har helt enkelt inte många alternativ kvar, och vill hon inte gifta sig rikt - som hennes mamma föreslår - måste hon hitta ett jobb snabbt. Hennes sista utväg är hennes kusin Vinnie, som driver en borgensfirma som lånar ut borgenspengar till anhållna personer som inte själv har råd att betala borgen. Det enda jobbet Vinnie behöver är som frilansande prisjägare, för att hitta åt personer som har smitit från borgen och inte kommit till sina rättegångar. Stephanie har långt ifrån rätt kvalifikationer för ett sådant jobb, men är man desperat så är man... Det är i alla fall välbetalt, då hon som prisjägare får 10% av alla borgenspengar till de klienter hon fångar in. Hennes första uppdrag blir att fånga in Joe Morelli, som råkar vara hennes f.d. pojkvän från gymnasiet som stack utan att höra av sig efter deras första natt tillsammans. Joe är nuförtiden polis, och är åtalad för att utanför tjänsten ha mördat en obeväpnad man. Stephanie tror att det ska bli lättförtjänta pengar, för fångar hon in honom får hon 50 000 dollar - pengar hon desperat behöver för att komma på fötter igen - men det visar sig vara lättare sagt än gjort...

Jag har tyvärr inte läst någon av Janet Evanovichs böcker, och har därför ingenting att jämföra med. Även utan det kan man dock inte påstå att Lovligt byte är en alltför originell film. Filmer om prisjägare har vi sett förut, och framförallt har den här filmen storymässigt stora likheter med The Bounty Hunter häromåret. Skillnaden är förstås att det den här gången är en kvinnlig prisjägare, något som mig veterligen inte har förekommit tidigare. Det är en välbehövlig förändring, och det är trevligt med en film som för en gångs skull har en stark kvinnlig rollfigur; trots förbättringar de senaste åren är det fortfarande alltför ovanligt. Upplägget följer dock gamla beprövade grepp, och det finns gott om klichéer. Men å andra sidan bygger ju filmen på en bok, och jag har inga skäl att misstänka att filmen inte skulle följa bokens upplägg.

Grundstoryn är intressant, även fast det tyvärr är förhållandevis förutsägbart. Men det är en trevlig och underhållande film, med en hel del charm och ett föredömligt tempo. Här händer något hela tiden, men tempot blir aldrig orimligt snabbt utan precis lagom för att man inte ska hinna tappa intresset. Det är intressant och engagerande, och intresset hålls vid liv trots att utgången känns tämligen given.

Officiellt har Lovligt byte marknadsförts som en actionthrillerkomedi, och det känner jag mig väldigt kluven till. Någon alltför rolig film är det inte, och klockrena poänger uteblir helt. Det är småroligt och jag skrattade lite grand vid ett par gången, men annars går det inte längre än till leenden. Mycket av filmen är visserligen gjord med glimten i ögat, men det är inte samma sak som att det verkligen är humoristiskt. Alltför mycket till action finns heller inte, utan det rör sig om några få actionsekvenser som är snyggt gjorda men tar slut ganska fort. Som thriller fungerar det heller inte helt lyckat. Det är halvspännande vid några tillfällen, och mot slutet när intensiteten ökar blir det lite mer spännande. Men alltför mycket till thriller är det ändå inte.

En actionthrillerkomedi som inte är vare sig särskilt rolig, spännande eller actionfylld låter minsann inte speciellt lyckat. Men hör och häpna tyckte jag ändå om filmen, som har en intressant och fängslande handling. Jag uppskattar filmens lagom tillspetsade stil, som är en smula överdrivet och osannolikt men samtidigt får det mesta att kännas hyfsat realistiskt. Det gör att man faktiskt bryr sig om vad som händer, och under tiden inte ens tänker på de logiska luckor och tillspetsade detaljer som trots allt förekommer.

Stephanie Plum har blivit en relativt mångbottnad och intressant rollfigur, som är lätt att tycka om och samtidigt känns ganska äkta. Joe Morelli är också en någorlunda mångbottnad och nyanserad rollfigur; åtminstone så pass mycket man kan fodra av en film på 90 minuter. De flesta andra har dock blivit mer eller mindre endimensionella, och jag kan tänka mig att de förmodligen fått större utrymme i boken. Men ska man göra en film av en så pass tjock bok är det ju oundvikligt att en hel del måste stryka på foten, och då känns det rimligt att fokusera på Stephanie och Joe. Dock blev jag lite besviken över Ranger, som har en förkärlek att dyka upp från tomma intet för att hjälpa till, men i övrigt inte har mycket med storyn att göra. Kanske blir det bättre om de senare böckerna också filmatiseras, men utifrån den här tycker jag lika gärna att den rollfiguren hade kunnat hoppas över helt och hållet.

Dessutom hade jag lite svårt för Stephanies berättarröst, som dyker upp ganska ofta och återger Stephanies tankar. Vid några tillfällen är det väl behövligt för att presentera sådant som hade tagit för lång tid att visa med bild, men ofta är berättarrösten ganska onödig som bara berättar det vi redan vet om eller kunnat gissa sig till. Det känns lite väl övertydligt, och även om man sannolikt inte kunnat hoppa över berättarrösten helt, så borde den åtminstone ha kunnat minskas ner i omfång. Det finns inget skäl att låta berättarröster tala om sådant som man enkelt kan gissa sig till eller som ändå inte spelar någon som helst roll för handlingen. Förmodligen har man gjort så här för att lättare överföra boken, som enligt uppgift är skriven i första person, men bara för att något fungerar i bokform behöver det inte betyda att det fungerar lika bra på film.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder en del vackra vyer i kombination med ett starkt men sedvanligt bildspråk. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och det finns inte ett enda svagt kort i den här ensemblen. Katherine Heihl är mycket bra i huvudrollen som Stephanie, och hon lyckas att skildra Stephanie på ett trovärdigt och charmigt sätt. Jag har alltid varit väldigt förtjust i Katherine, och det är trevligt att hon här får aningen mer att bita i än de romantiska komedier hon mest fått medverka i de senaste åren. Det här är trots allt en hyfsat utmanande roll, och hon gör en imponerande insats. Dock kan det vara lite svårt att vänja sig vid henne i den här rollen då hon blivit så pass känd på sistone, och för mig kommer Katherine alltid att förbli synonym med Isabel i Roswell. Jason O'Mara är bra som Joe, och gör en trovärdig rolltolkning med enkla medel. Det är också roligt att få återse den gamla veteranen Debbie Reynolds, som på senare år mest har synts till i Disney Channels Halloweentown-filmer, och hon är en frisk fläkt som mormodern Mazur. Även i övrigt är det bra skådisar, och alla gör vad de ska även om de flesta inte sticker ut som något utöver det vanliga.

Lovligt byte har en kul och lagom tillspetsad grundpremiss, och jag uppskattar filmer med aktiva kvinnliga huvudroller. Stephanie Plum är också en intressant rollfigur. Trots att det är en komedi med väldigt lite humor och en thriller med väldigt lite spänning, så tyckte jag ändå om Lovligt byte som trots många brister är underhållande, charmig och mysig. Det går helt enkelt inte att tycka illa om filmen, och även fast det inte finns något jättestort djup så har man trevligt medan man ser filmen. Det hade sannerligen inte skadat med mer humor, men det är ändå en så pass underhållande och bra film att jag faktiskt hoppas att de senare böckerna också filmatiseras; då kanske man lyckas att åtgärda de brister som förekommer här. Men bara man inte har orealistiska förväntningar tycker man sannolikt om Lovligt byte, och det är så pass charmigt och kul att det ändå når upp till en sjua i betyg. Visst hade det kunnat bli mycket bättre, men också avsevärt sämre...

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1 (trots att omslaget felaktigt uppger 1,78:1), medan ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in BD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är stillastående och stilren men finns bara på engelska. Det finns tyvärr inget extramaterial alls, vilket är beklagligt.

Recensionen skriven: 26 juli 2012
Senast uppdaterad: 27 juli 2012

Recensionen har lästs 3878 gånger av 2255 personer, sedan den 26 juli 2012