Producent: John Goldwyn & Lorne Michaels
Regi: Jorma Taccone
Manusförfattare: Will Forte, Jorma Taccone & John Solomon
MacGruber - Will Forte Vicki St. Elmo - Kristen Wiig
Dixon Piper - Ryan Phillippe Överste James Faith - Powers Boothe
Dieter Von Cunth - Val Kilmer Casey - Maya Rudolph

Mellan 1985 och 1992 närmast revolutionerades TV-branschen med succéserien MacGyver, om en man som hatade skutvapen och lyckades "koka soppa på en spik" med vilka hushållsföremål som helst. Med start i januari 2007 skapade Saturday Night Live-författaren Jorma Taccone en parodi på MacGyver som därefter använts i ett flertal sketcher fram tills 2010. Sommaren 2010 blev denna återkommande sketch dessutom en långfilm, som även den heter MacGruber och som regisserats av Jorma Taccone. Han har själv skrivit manus tillsammans med huvudrollsinnehavaren Will Forte, och samma skådespelare medverkar som i Saturday Night Live-sketchen. Filmen gick upp på bio i USA med förhållandevis dåliga resultat, men har i Sverige släppts direkt på DVD.

I Sibirien har yrkesbrottslingen Dieter van Cunth stulit kärnvapenspetsar från Ryssland, som han tänker detonera för att förstöra Washington. Överste James Faith inser att här behövs någon alldeles extra som kan rädda USA - nämligen MacGruber, en man som lyckats att lösa de flesta faror men å andra sidan orsakat nästan lika många dödsfall som katastroferna själva hade gjort. Efter att hans fästmö blivit mördad av Dieter van Cunth mitt under deras bröllop har MacGruber gått under jorden och låtsats vara död, men han blir övertalad att komma tillbaka för att kunna hämnas på sin ärkefiende. Han sammansätter ett team för att rädda världen, men det går inte så bra då hela hans stora team blir dödade av en bomb. Efter det återstår bara ett par andrahandsval; den unga assistenten Vicki och den seriöst lagda löjtnanten Dixon Piper.

Man behöver inte vara ett geni för att lista ut att MacGruber är menad som en parodi på den klassiska 1980-talsserien MacGyver - även fast jag inte känt till MacGruber från Saturday Night Live, så står det ändå klart redan under förtexterna. Och jag måste medge att idén inte alls är så dum - MacGyver var visserligen en trevlig serie med den tidens mått mätt (och håller förmodligen hyfsat än idag), men det finns trots allt utrymme för att parodiera och allt var inte perfekt.

Grundstoryn i MacGruber är helt okej, och det borde ha gått att få till en ganska lyckad parodi. Men tyvärr är det inte det. Särskilt många likheter med MacGyver och det enda hos MacGruber som refererar till dess förlaga och verkligen lyckas att parodiera någonting är just MacGyvers illvilja till att använda skjutvapen. Den vitsen fungerar i och för sig ganska bra, men mycket mer än så finns inte. Det blir heller inte bättre av att MacGruber är en väldigt påfrestande rollfigur, som till råga på allt är mer än lovligt korkad. Jag har heller inget minne av att någon av MacGrubers karaktärsdrag hade någon likhet med MacGyver. Vitsen med en parodi bör förstås vara att överdriva och hänvisa till karaktärsdrag eller händelser i originalet, men den lilla detaljen verkar de här filmmakarna ha glömt bort.

Även i övrigt är det ingen alltför imponerande film. Av en actionkomedi borde man kunna fordra en hel del humor och action, men det stämmer bara till viss del. Det är absolut småroligt då och då, och vissa skämt fungerar ganska väl. Men merparten var inte alltför roligt, och för min del gick det aldrig längre än till småfniss. Dock finns det en del lyckade actionsekvenser, som är snyggt koreograferade men åtminstone bitvis känns lite för överdrivna.

Ett annat problem är att nivån på MacGruber varierar en hel del, och därför blir det ingen riktigt enhetlig nivå. Periodvis är det riktigt löjeväckande humor på "kiss och bajs"-stadiet, för att mellan varven vara en väldigt våldsam och brutal film där folk dör på löpande band. Bitvis är det hyfsat realistiskt, och bitvis så extremt överdrivet att man nästan blir illamående. Kanske är det bara jag som inte hinner "ställa om mig" mellan de olika ytterligheterna tillräckligt snabbt, men jag får det inte riktigt att gå ihop. Det kanske har sin förklaring i att filmen bygger på sketcher från Saturday Night Live, och ofta har det trots allt varit svårt att bygga upp en hel långfilm baserad på lösa sketcher. Till skillnad från många andra parodifilmer förtjänar däremot filmmakarna en eloge för att faktiskt ha fått ihop en sammanhängande och fungerande story, där det inte bara staplas sketcher på varann utan där det faktiskt finns en röd tråd igenom allt. Det är få förunnat, och där har filmteamet bakom exempelvis Epic Movie en del att lära.

Filmen erbjuder ett fullt funktionellt foto med ett effektivt bildspråk och förhållandevis realistiska effekter, Skådespelarinsatserna är ganska bra, även om Will Forte spelar över lite för mycket för att det ska verkligen fungera. Vid parodier kan absolut ett visst överspel fungera bra, men det måste ske på rätt sätt och inte bli för mycket av alltihop, som det tyvärr ofta blir här. Ryan Phillippe är bättre som Piper, och gör en ganska bra insats. Men klart bäst är utan tvekan Kristen Wiig som Vicki, som spelar riktigt bra och är en av fåtalet som faktiskt tar sin roll på allvar.

Jag ställer mig frågan om inte MacGruber har kommit 20 år för sent, för filmen hade förmodligen fungerat bättre under 1980-talet. I dagens läge är jag tyvärr lite tveksam hur många som ens kommer ihåg MacGyver, och ska en parodi fungera måste man förstås ha sett objektet som parodieras. Men i vilket fall som helst duger MacGruber inte långt som parodi, då rollfiguren har så extremt få likheter med MacGyver att det i stort sett bara är illviljan till skjutvapen och förmågan att använda hushållsföremål som verkligen utnyttjas. Lite mer än så hade jag väntat mig. Om man glömmer bort de parodiska elementen och istället ser filmen som en mer renodlad actionkomedi fungerar det bättre, även fast svängningarna är lite för stora och det känns som fler vitsar som inte fungerar än de som verkligen är roliga. I slutändan är filmen ändå nätt och jämnt sevärd, men jag hade ärligt talat väntat mig mer och man bör uppskatta genren om det ska vara värt att se filmen. Mitt betyg stannar på en fyra, vilket är tråkigt av en så lyckad story och en så kul grundidé.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska översättningen håller hyfsad klass, men det förekommer ett fåtal översättningsfel. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. Som vanligt när det gäller Nordisk Film finns ingen traditionell huvudmeny, och här går det inte ens att trycka på DVD-spelarens menyknapp (då händer ingenting). Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen startat. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt om än inte speciellt förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 3 februari 2011
Senast uppdaterad: 3 februari 2011

Recensionen har lästs 3876 gånger av 2048 personer, sedan den 3 februari 2011