Emma Bovary - Mia Wasikowska Charles Bovary - Henry Lloyd-Hughes
Leon Dupuis - Ezra Miller Markisen - Logan Marshall-Green
Henriette - Laura Carmichael Monsieur Lheureux - Rhys Ifans
Hippolyte - Luke Tittensor Monsieur Homais - Paul Giamatti
Bournisien - Richard Cordery Camille - Morfydd Clark
Monsieur Rouault - Olivier Gourmet

I mitten av 1800-talet bor bonddottern Emma på ett nunnekloster i Normandie i Frankrike, tills hon gifter sig med en man hon knappt träffat; den unga läkaren Charles Bovary. De flyttar till hans herrgård i det lilla samhället Yonville, och till en början är hon lycklig. Men då Charles tillbringar all tid som läkare och knappt har tid med Emma tvingas hon tillbringa hela dagarna ensam, helt utan vänner eller bekanta och med en hushållerska som enda sällskap. Därför börjar hon snart att träffa andra män, samtidigt som hon också blir lurad av köpmannen Lheureux att köpa allt fler dyra saker.

Jag vill minnas att jag en gång i tiden läst hela eller åtminstone delar av Gustave Flauberts litterära klassiker, men det var alldeles för länge sedan för att jag ska minnas mycket mer än grundstoryn. Grundstoryn lär väl dock många redan känna till genom de dussintal tidigare filmversioner av romanen som gjorts genom åren, men hursomhelst innebär det att jag bara kan bedöma den här filmen fristående utan att jämföra med boken. Åtminstone på de premisserna är Madame Bovary en bra och välgjord film, som berättar den välbekanta storyn på ett rättvist sätt. Det har blivit en engagerande och underhållande film, som håller intresset vid liv på ett elegant sätt.

Tempot är lågt och det är en långsam film som berättar historien i sakta mak. Här finns ingen intensitet eller spänning att tala om, utan det rör sig istället om en stillsam och närmast minimalistisk film. Vad man tycker om det lär nog variera, och föredrar man snabba actionfilmer lär man förmodligen finna det här olidligt tråkigt. Men jag uppskattar ändå den här långsamma och stillsamma stilen, där det hela tiden händer precis tillräckligt för att man aldrig ska tappa intresset. Stämningen är utmärkt, och filmen har en imponerande atmosfär som jag verkligen uppskattar. Det förblir hela tiden finstämt och vackert, men samtidigt mörkt och deprimerande.

Det är också en djupsint och nyanserad film, där de flesta rollfigurer har ovanligt många nyanser och där framförallt Emma är en nyanserad och och komplex rollfigur; någon man genast fastnar för trots hennes minst sagt tveksamma beteende. Även hennes make Charles är komplex och skiljer sig markant från de flesta 1800-talsromaner i den bemärkelse att han inte alls är ond utan ganska snäll, men samtidigt naiv och försummande. Alla nyanser och komplexa beteenden bidrar till en fängslande och intressant film, som behåller intresset vid liv hela tiden. Det är underhållande och berörande på samma gång, och samtidigt så finstämt och med en fantastisk atmosfär.

Samtidigt lider dock Madame Bovary av vissa problem med manuset, som jag misstänker åtminstone delvis kan bero på anpassningen av den tjocka boken till film. Det gäller bland annat Emmas beteende, som periodvis är ganska svårköpt. Det är lätt att begripa och fullt logiskt varför hon börjar vara otrogen, men det är svårare att förstå varför hon förändras personlighetsmässigt och plötsligt blir så ytlig och besatt av materiella ting. Kanske har det här förklarats bättre i boken, för det är alltid problematiskt att hinna sammanfatta en tjock roman på under två timmar, Men även vid sådana här klassiker borde man inte behöva kräva att tittarna även har läst boken; utan de borde alltid fungera även fristående. Här känner jag ibland ett irritationsmoment, då Emmas beteende inte får någon rimlig eller logisk förklaring.

En del av hennes affärer med diverse män känns också något repetitiva, och det finns några scener för många som är tämligen snarlika i uppbyggnad och känsla. Man förstår trots allt tanken utan att visa allting så här många gånger, varför filmen kanske hade vunnit på att kortas ned en smula. En del av filmillusionen blir också lidande av att all dialog är på engelska, trots att handlingen ska utspelas i Frankrike. Det är kanske ett nödvändigt ont av ekonomiska skäl, men likväl blir det lite störande när språket är "fel". Till råga på allt verkar rollfigurerna tala med lite olika dialekt och accent, vilket ytterligare bidrar till en underlig känsla.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk kombinerat med en del oerhört vackra scener. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Framförallt är Mia Wasikowska fullkomligt strålande i huvudrollen som Emma. Hon spelar naturligt och inlevelsefullt, utan minsta lilla konstlade manér eller överspel. Henry Lloyd-Hughes är bra som Charles Bovary, men känns ibland lite stel och opersonlig; något jag ärligt talat inte kan bedöma om det är avsiktligt eller inte. Ezra Miller är riktigt bra som Leon, och även i övrigt är det bra skådespelare. Här finns faktiskt inte ett enda svagt kort, även fast ingen av de övriga riktigt kommer upp i samma höga klass som Mia Wasikowska.

Madame Bovary är en mycket stämningsfull och underhållande film, som trots sitt låga tempo och avsaknad av spänning förblir engagerande och intressant. Med enkla medel byggs en effektiv stämning och atmosfär upp, varför man dras in i filmen och bryr sig om vad som händer; trots att det för de flesta knappast är någon större överraskning. Det är bara tråkigt att manuset periodvis är bristfälligt, och att man inte får en rimlig förklaring till en del av det som händer - något jag utan att veta säkert bara kan gissa beror på bearbetningen av den tjocka boken, där man trots allt kan plantera ledtrådar på ett helt annat sätt än vad som är möjligt på film. Det medför att man känner en viss irritation när man ser filmen, samtidigt som man hela tiden sitter klistrad och vill veta vad som händer. Överlag är jag därför ändå ganska nöjd med denna filmversion, som är välgjord och fullt sevärd, och som förtjänar en stabil sjua i betyg.

Tyvärr har jag inte fått tillgång till vare sig DVD- eller Blu-Ray-utgåvan, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt bonusmaterial. Till den streamade recensionsvisning som SF tillhandahåller journalister finns i alla fall inget bonusmaterial.

Recensionen skriven: 9 januari 2016
Senast uppdaterad: 10 januari 2016

Recensionen har lästs 2722 gånger av 1590 personer, sedan den 9 januari 2016