Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Warner Bros. Entertainment Sverige AB
Dan - Christopher Masterson Marcy - Bijou Phillips
Catherine - Lauren German Mack Mackenzie - Patrick Warburton
Morris - Danny Masterson Mike - Samm Levine
Ed - Kyle Howard Harry - Adrian Martinez
Mr. Jacobs - George Segal Mrs. Jacobs - Leslie Hendrix

Den unga amerikanska New York-baserade regissören, manusförfattaren och producenten Daryl Goldberg långfilmsdebuterade 2007 med rysaren Unholy, som inte direkt fått lysande kritik men som ändå kommit att bli sedd som en kultklassiker inom vissa kretsar. 2009 var det dags för hans andra film som regissör; komedin Made for Each Other där manuset skrivits av debutanten Eric Lord.

Handlingen utspelas i en namnlös amerikansk småstad, där alla bokstavligen känner alla. I centrum står Dan, som varit gift med Marcy i tre månader. Men tyvärr har de heller inte haft sex sedan just innan bröllopet, och Marcy hittar på den ena ursäkten efter den andra för att undvika sex. Dan har blivit alltmer frustrerad, och i ett ögonblicks svaghet råkar han hamna i säng med sin egen svägerska Catherine; som dessutom råkar vara hans chef. Av förståeliga skäl vill han inte gärna erkänna för sin fru att han legat med hennes syster, och hans kompisar kommer istället på den "perfekta" planen - han ska helt enkelt se till att hitta en lämplig kille och få hans fru att ligga med denne, för att hon på så sätt av skuldkänslorna inte ska bli lika upprörd över hans snedsteg. Men planen går inte riktigt så bra som planerat...

Är det någon som tycker att det låter som en djup och intellektuell film...? Det är det inte heller. Storyn är minst sagt skruvad, och trovärdigheten sjunker till botten redan efter fem minuter. Även de mest osannolika och överdrivna filmer kan göras trovärdiga och på stort allvar, om de görs på rätt sätt. Det är dock inte fallet här, utan Made for Each Other är en mycket överdriven och skruvad film helt utan verklighetsanknytning. Allting är tillspetsat till bristningsgränsen, och såväl situationer som karaktärer är rejält utflippade. Allt har gjorts för att säkerställa att ingen ska kunna ta storyn på allvar. Man kan skönja en del tecken på satir och parodi i filmen, och det är ett annorlunda begrepp efter ganska många dylika filmer som tagit sig själv på lite väl stort allvar.

Däremot är jag lite mer tveksam till motivet för den överdrivna och satiriska stilen. Om det görs i syfte att locka till stora skratt, som exempelvis i bröderna Farrellys tokroliga komedier. Men här verkar den absurda och sjuka stilen inte nödvändigtvis ha gjorts för komiska syften, för filmen är inte jätterolig på samma sätt som exempelvis bröderna Farrellys och många av Judd Apatows filmer. Det är absolut småroligt, och jag kan inte förneka att jag skrattade då och då. Men det är ganska långt mellan de klockrena poängerna, och oftast går det inte längre än till småskratt och leenden. Det är inte nödvändigtvis något fel med det, men då känns det lite märkligt med den väldigt löjliga och orealistiska stilen på allting.

Många av rollfigurerna har också blivit väldigt endimensionella, och i synnerhet Dans kompisar känns alltför platta och onyanserade. Då de inte heller tillför något till handlingen hade de lika gärna kunnat skrivas ut ur handlingen helt och hållet. Då är det bättre ställt med Dan, hans fru Mary och hennes syster Catherine; som alla tre är intressanta och någorlunda nyanserade karaktärer som man känner för och blir intresserad av trots att även de blivit överdrivna och lite konstlade. Överlag är filmen ganska förutsägbar, men det finns en del oväntade överraskningar som förhöjer helhetsintrycket. I synnerhet en viss slutkläm är riktigt fyndig och kul, och gör att Made for Each Other i slutändan känns bättre än den verkat som under filmens gång.

Filmen låter inte som alltför mycket att hurra för, och efter 10 minuter var jag redo att totalsåga den efter den mycket löjliga och tillspetsade stilen. Men sen hände något märkligt. Jag började faktiskt fastna för filmen, och kunde se igenom den löjliga ytan och faktiskt känna för rollfigurerna. Storyn är ganska intressant, och det tillsammans med de satiriska elementen har gjort att filmen blivit förhållandevis originell. Den förblir engagerande hela filmen igenom, och tiden går relativt snabbt. Trots att det sannerligen inte är djupt, så har filmen en viss charm och förblir underhållande hela tiden. Jag hade dock inte tackat nej till mer humor, för med en så absurd historia hade det blivit mycket bättre om det faktiskt hade varit tokroligt hela tiden.

Fotot är fullt funktionellt och fyller sin funktion, men sticker inte ut som något unikt. Här erbjuds inga särskilt vackra vyer eller originella bildspråk, men heller inga konkreta problem. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och i synnerhet Christopher Masterson, Bijou Phillips och Lauren German spelar riktigt bra oc övertygande. I synnerhet de två sistnämnda är riktiga fynd, som förtjänar större roller än de hittills har fått spela. Somliga andra, inte minst Dans kompisar, spelar över ganska påtagligt men gör ändå godkända insatser.

Made for Each Other är en annorlunda komedi, med en minst sagt skruvad story och en hel del ganska löjliga inslag. Föredrar man realistiska och jordnära filmer ska man därför hålla sig långt borta från den här filmen. Men om man kan se igenom den absurda ytan och komma till kärnan av historien, så är det faktiskt en ganska bra och underhållande film där man får skratta ibland och hela tiden har kul. Tar man det för vad det är, och gärna tycker om överdrivna och lite tokiga filmer med en del satir, så finns därför chansen att man kommer att uppskatta Made for Each Other. Men det är en chansning och risken är lika stor att man hatar den, så man bör definitivt inte köpa filmen i blindo utan hellre hyra den.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet finns i DTS med 5.1-ljud samt vanlig stereo i Dolby Digital, men av någon outgrundlig anledning finns inte Dolby Digital 5.1. Om man inte råkar ha en DVD-spelare som klarar av DTS-ljud, så är man alltså förpassad till enbart 2-kanaligt stereoljud; vilket låter minst sagt dumt. Trots allt finns det ju vissa DVD-spelare och hemmabioanläggningar som inte stödjer DTS (som tekniskt sett är en frivillig del av DVD-standarden) men väl Dolby Digital, varför det känns ologiskt att för de som drabbats av det tvingas ta till enbart stereoljud. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men är inget utöver det vanliga. Det finns textning på svenska, norska och danska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade på något språk.

När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas en alltid lika irriterande anti-piratpropaganda i 47 sekunder. Av någon anledning går det inte att vara sig hoppa förbi inslaget eller ens spola på bild, vilket resulterar i att de flesta lär vara rejält irriterade innan de äntligen kan göra något. Därefter möts man av huvudmenyn, som är enkel och stilren men enbart på engelska. En svaghet är att det från menyn inte går att välja att spela filmen utan textning. Vill man se filmen otextad, måste man istället välja något av språken som textning och manuellt stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen börjat. Efter filmens slut visas varningstext på det språk man valt textning på. Till skillnad från de flesta andra DVD-utgåvor från Warner Home Video visas här enbart varningstext för just det språket och inte alla andra språk, vilket är mycket tacksamt. Det enda extramaterial som finns är ett flertal trailers för andra filmer, valbart som ett gemensamt block från huvudmenyn. Det går inte att välja enskilda trailers och det är väl tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial, men en del av filmerna som uppmärksammas är mer okända independentfilmer och där det därför är uppskattat med trailers.

Recensionen skriven: 23 september 2010
Senast uppdaterad: 24 september 2010

Recensionen har lästs 3284 gånger av 1763 personer, sedan den 23 september 2010