Ellen - Michelle Williams Leo - Gael García Bernal
Jackie - Sophie Nyweide Gloria - Marife Necesito
Salvador - Jan Nicdao Manuel - Martin Delos Santos
Mormor - Maria del Carmen Fernando - Perry Dizon

Michelle Williams, Gael García Bernal & Sophie Nyweide
© Memfis Film

Den svenska regissören och manusförfattaren Lukas Moodyson har blivit känd genom filmer som Fucking Åmål, Tillsammans och Lilja 4-ever. Efter att det varit relativt tyst från honom i några år, har han nu tagit nya tag. Nu verkar avsikten vara att satsa på en mer global marknad, genom den svensk-dansk-tyska samproduktionen Mammut. Till skillnad från hans tidigare filmer medverkar inte en enda svensk skådis, och filmen är till största delen på engelska även om en hel del dialog också är på thailändska och det filippinska språket tagalog. Mammut är en av Sveriges mest påkostade filmer någonsin, med en budget på omkring 70 miljoner kronor - gissningsvis är det därför som det varit nödvändigt att samarbeta med Tyskland. I centrum står det framgångsrika paret Ellen och Leo, som bor i New York tillsammans med sin dotter Jackie. Båda två jobbar väldigt mycket - Leo är programmerare och grundare av en stor spelsajt, medan Ellen är en framstående kirurg. Deras sjuåriga dotter umgås därför till största delen med deras barnflicka och hemhjälp Gloria. Hon kommer från Filippinerna, och har tillfälligt tvingats lämna sina två egna barn i hemlandet hos sin mormor, medan hon försöker att tjäna tillräckligt med pengar i USA för att de ska kunna flytta till ett nytt hus. Hennes barn har inte särskilt stor förståelse för mammans beslut, och den äldsta sonen Salvador vill gärna ta saken i egna händer och tjäna ihop pengar så att Gloria inte längre ska behöva jobba i USA. Under tiden ska Leo iväg på tjänsteresa till Thailand, för att skriva på ett nytt kontrakt. Men avtalet drar ut på tiden, och det som var tänkt att vara avklarat på ett par dagar börjar ta betydligt längre tid. Leo beger sig därför ut på upptäcksfärd över Thailand, och stöter ihop med en ung prostituerad tjej vid namn Cookie som han börjar umgås alltmer med. Med Leo borta, börjar Ellen samtidigt att inse att hon knappt har någon kontakt med sin dotter längre. Jackie umgås betydligt mer med Gloria än med sin mamma, och Ellen klarar inte ens av att ordna lunch.

Alla Lukas Moodysons tidigare filmer har varit mer eller mindre bra, och därför hade jag höga förväntningar inför Mammut. De infriades till fullo, och fastän svenska filmer sällan brukar vara alltför mycket att hänga i granen blev jag faktiskt mycket imponerad över Mammut. Det är en storslagen och påkostad film, som samtidigt känns intim och närgången. Vi får lära känna de flesta ganska väl, och det är en fascinerande och intressant handling. De tre parallella handlingarna (i USA, Filippinerna och Thailand) har också vävts ihop på ett realistiskt och övertygande sätt, som gör att det aldrig blir rörigt. Fotot och bildspråket håller också hög klass, och även om man känner igen Lukas Moodysons stil, så ser det mer påkostad och genomarbetat ut än tidigare. Manuset är välgjort, och det har blivit en stark och gripande film. Särskilt mycket till humor finns inte - det har begränsats till några få scener - utan här är det istället ett allvarligt drama som väntar. Det är sannerligen ingen upplyftande film, och den lämnar heller inte alltför mycket till hopp. Men trots de allvarliga ämnena känns filmen överlag inte för tung, utan har fått en ganska lagom balans. Därför är det omöjligt att inte engageras och beröras av filmen, och vid några scener är det omöjligt att inte börja gråta. Trots en speltid på två timmar känns det heller inte speciellt långt, och även om enstaka scener hade kunnat kortas ner lite för att få en något kortare längd, så går tiden snabbt och det känns aldrig segt eller tråkigt. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, där Michelle Williams och Marife Necesito utan tvekan är de starkaste korten. Michelle Williams lär för alltid förbli synonym med Jen Lindley i TV-serien Dawson's Creek, och här bevisar hon än en gång att hon är en utmärkt skådis som klarar av alla slags roller. Jag är inte riktigt lika nöjd med Gael García Bernal som Leo, som gör en något för opersonlig insats, men trots allt spelar ganska bra. Jag blev mer imponerad över åttaåriga Sophie Nyweide, som gör en ovanligt nyanserad och trovärdig rolltolkning som dottern Jackie - hon är fantastiskt duktig för sin ålder.

Allt är dock inte perfekt, och Mammut lider trots allt av ett fåtal problem. Det mest uppenbara är att storyn och budskapet ofta balanserar på gränsen till att bli övertydlig, och vid några tillfällen även passerar gränsen. Det hade gärna fått tonas ner något, men samtidigt föredrar jag övertydliga filmer framför kryptiska dito där man inte förstår någonting. Dessutom tycker jag inte att handlingen med Leo i Thailand känns lika genomarbetad som de övriga delarna, och fastän den är intressant så har den blivit något onyanserad. Medan vi tydligt förstår hur både Ellen och Gloria tänker och känner, så får man inte ett lika klart grepp om Leo - det blir helt enkelt svårt att förstå hur han resonerar och känner vid vissa tillfällen, vilket sannolikt både beror på manuset och skådespelaren. Det hade heller inte skadat att uppvisa lite mer framtidshopp och en lite ljusare bild, för trots allt är det här ett ganska deprimerande och mörkt drama. Men trots bristerna är Mammut utan tvekan en mycket bra och stark film, som varmt kan rekommenderas för de allra flesta. Den håller även att ses om, och fastän jag såg den på bio strax innan premiären hade jag fullt utbyte hela tiden av att se om den på DVD. Det här är utan tvekan en av de bästa svenska filmerna som någonsin gjorts, och jag kan inte med gott samvete ge den något annat än en stark åtta i betyg. För att jämföra med Lukas Moodysons tidigare filmer, så tycker jag att Mammut är ungefär lika bra som Fucking Åmål, lite bättre än Lilja 4-ever och betydligt bättre än Tillsammans. Lukas har med denna film bevisat att han är en av Sveriges vassaste regissörer och manusförfattare, och jag ser fram emot vad han kan åstadkomma i framtiden. Jag skulle inte heller bli förvånad om Mammut blir nominerad till flera Oscars nästa år.

DVD-utgåvan kommer i ett DVD-fodral med papphölje, som är snyggt men har lite väl mycket presscitat på både fram- och baksida. Bilden är i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten håller hög kvalitet. Filmen har textning på svenska, norska, danska och finska. Därutöver finns även engelsk text till de icke-engelskspråkiga partierna, men den textremsan har alltså ingen text alls vid engelsk dialog. Texten är lagom stor och lättläst. Tyvärr finns dock ingen textning för hörselskadade på något språk, och heller ingen engelsk text till hela filmen. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter får vi påtvingade varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn - inga trailers den här gången. Menyn är lätt rörlig och stilren, och är på svenska. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, utan själva filmen är allt som erbjuds. Vid en så här omtalad och påkostad svensk storfilm borde det verkligen vara en självklarhet med en del extramaterial, och därför är det riktigt tråkigt att inget sådant har kunnat ordnas.

Michelle Williams & Gael García Bernal
© Memfis Film

Recensionen skriven: 23 januari 2009