Martha Kent - Diane Lane Jonathan Kent - Kevin Costner
Perry White - Laurence Fishburne Dr. Emil Hamilton - Richard Schiff
Jor-El - Russell Crowe Lara Lor-Van - Ayelet Zurer
General Swanwick - Harry Lennix Överste Hardy - Christopher Meloni
Jax-Ur - Mackenzie Gray Jenny - Rebecca Buller
Clark som ung - Cooper Timberline / Dylan Sprayberry Lana Lang - Jadin Gould

Serietidningsjätten DC Comics ligger bl.a. bakom succéserietidningar som Läderlappen, Gröna lykten, Justice League och Wonder Woman, men en av deras mest kända figurer kommer sannolikt alltid att vara Stålmannen. Figuren skapades av Jerry Siegel och Joe Shuster rean 1938, och har sedan dess resulterat i en mängd senare reinkarnationer; däribland fem långfilmer, en tecknad TV-serie och två live action-serier. Genom den nya filmen Man of Steel har konceptet startats om från början igen, och den nya filmen har regisserats av Zack Snyder samt skriven och producerad av Christopher Nolan.

På planeten Krypton har ett barn för första gången på sekler fötts på naturlig väg, och hans föräldrar kallar pojken för Kal-El. Planeten är döende, och pojkens pappa Jor-El planerar därför att skicka honom i rymdskepp till en annan planet i ett sista desperat försök att rädda befolkningen och dessutom Kal-Els liv. En militärkupp bryter ut, och general Zod vill inte tillåta någon att lämna planeten, men Jor-El och hans fru Lara Lor-Van lyckas ändå skicka iväg sin nyfödda son till planeten Jorden. Rymdskeppet landar i det lilla samhället Smallville, där Jonathan och Martha Kent adopterar honom och kallar honom för Clark. Han växer upp och försöker vänja sig vid sina övernaturliga krafter; tills dess att general Zod lyckas hitta åt honom...

Det var 25 år sedan jag senast öppnade någon Stålmannen-serietidning, och inte ens då var jag alltför förtjust i serien, och därför tillhör jag sannolikt inte den främsta målgruppen. Däremot har jag sett de tidigare filmerna, tycker om Smallville och jag var väldigt förtjust i TV-serien Lois & Clark på den tiden det begav sig. Därför hade jag trots allt relativt höga förväntningar inför Man of Steel. På sätt och vis infriades dem, och på sätt och vis inte. På samma sätt som Läderlappen också förvandlats på senare år (med start med Batman Begins) har Stålmannen här genomgått en liknande förvandling. Borta är den glättiga underhållningen med glimten i ögat, och det finns inte minsta lilla humor kvar. Istället är det en mörkare och dystrare Stålman och en mörkare miljö som återspeglas. Det kan man ha delade meningar om och en del av den forna charmen är borta, men istället erbjuder filmen ett större djup än man skulle kunna förvänta sig. Då filmen här börjar om från början (en slags "reboot" hellre än en uppföljare) innebär det att storyn också börjar från början, med att Stålmannen föds på planeten Krypton. Därför behöver man inte veta någonting för att få utbyte av filmen, och det är en händelserik handling som innefattar det mesta.

Till en början fungerar det riktigt bra. Vi får veta en hel del om grundpremissen på Krypton och får se en del tillbakablickar från Clark Kents barndom. Det uppskattar jag, och det gör det lätt att känna med och bry sig om honom. Det är underhållande och engagerande, och vid några tillfällen riktigt berörande. Åtminstone en del av rollfigurerna är mångbottnade, och Clark Kent har blivit en mångbottnad person med mycket större djup än åtminstone jag kommer ihåg från serietidningarna. Jag uppskattar också att Lois Lane fått en del nyanser och ett visst djup, trots att man periodvis kan skönja vissa sexistiska antydningar. Det är ändå nyanserat, djupsint, fascinerande och med ett lagom tempo. Jag uppskattar också att filmteamet tar god tid på sig att introducera premissen och rollfigurerna, istället för att hoppa rakt in i en handling. Därför bryr man sig mer än vanligt, och handlingen är mycket intressant. Så fortsätter det ganska länge, och filmens första halva är riktigt bra. Hade det bara fortsatt i samma stil, så hade det ärligt talat inte funnits mycket att klaga på. Men som ni säkert förstår finns det ett stort "men"...

Under den andra halvan förändras nämligen filmen i karaktär, och science-fictiontemat tar överhanden när det börjar kretsa kring general Zods invasion av jorden. Det börjar kännas som en science-fictionactionrulle i mängden, och en stor del av premissen går förlorad. Nu är jag kanske aningen partisk, som mest förknippar Stålmannen med Lois & Clark och Smallville hellre än serietidningarna, men för mig känns det helt enkelt inte längre som Stålmannen. Dessutom blir det alldeles för utdraget, med en slagsmålsscen som utan att överdriva nästan håller på i en timme utan avbrott. Det blir långrandigt och ganska oengagerande, och under en period fick jag anstränga mig för att inte somna. Dessutom försvinner i stort sett allt som kännetecknar Stålmannen, då filmens andra halva nästan hade kunnat lyftas rakt över från Transformers utan att någon hade märkt någon skillnad. Under den andra halvan börjar allt kretsa kring storslagna effekter utn mycket till handling, och mycket kan beskrivas med "Alla skjuter mot alla i rymden". Det kan väl ändå inte ha varit meningen...? Däremot tycker jag om slutet, som gör att filmen elegant står på egna ben samtidigt som den öppnar upp för en uppföljare.

Fotot är utmärkt, och filmen imponerar stort med sin originella visuella stil och häftiga scenografi. Allt är påkostat och välgjort, och specialeffekterna är mycket bra. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Henry Cavill spelar övertygande och bra som Stålmannen/Clark Kent, men jag tycker ändå inte riktigt att han känns som Stålmannen. Amy Adams är utmärkt som Lois Lane, och gör en minnesvärd rollprestation som känns helt naturlig. Michael Shannon är ganska bra som general Zod, men spelar över en hel del. Detsamma gäller Russell Crowe, som också spelar över lite som Clarks biologiska pappa. Diane Lane är som vanligt bra.

Man of Steel är en bitvis bra men tyvärr väldigt ojämn film, som nästan känns lite schizofren. Den första halvan är väldigt lyckad, med en fin stämning och en intressant bakgrundshistoria. Det är visserligen lite tråkigt att Lana Lang förpassats till en så minimal roll - hon medverkar bara i en enda scen - men det kan jag ha överseende med. Hade filmen fortsatt i samma lyckade stil hela tiden hade betyget sannolikt blivit en svag åtta. Men mycket raseras under den andra halvan, som närmast kan beskrivas som en korsning mellan Transformers och The Avengers, och som inte på något sätt känns som Stålmannen längre. Det känns som vilken actionrulle som helst, och den röda tråden blir tunn. Att filmen dessutom blivit på tok för lång med sina 2 timmar 23 minuter gör knappast saken bättre. Genom den väldigt lyckade första halvan väljer jag ändå en ganska generös sexa i betyg, och filmen är sevärd; men det hade kunnat bli så väldigt mycket bättre...

Den svenska textningen är relativt bra, och jag kunde vid en första genomtitt inte upptäcka några översättningsfel. Däremot stör jag mig över att textningen har bibehållit originalnamnet Superman, medan det ju trots allt är vedertaget att figuren i Sverige heter Stålmannen. När rollfigurer har vedertagna svenska namn ser jag ingen som helst anledning att gå ifrån det och använda sig av det engelska originalnamnet; detta oavsett vad man själv tycker om det svenska namnet.

Recensionen skriven: 27 juni 2013
Senast uppdaterad: 28 juni 2013

Recensionen har lästs 3362 gånger av 2038 personer, sedan den 27 juni 2013