Manusförfattare: Pablo Fenjves
Nick - Sam Worthington Lydia - Elizabeth Banks
Joey - Jamie Bell Angie - Genesis Rodriguez
Mike Ackerman - Anthony Mackie Janice Ackerman - Afton Williamson
Jack Dougherty - Edward Burns Dante Marcus - Titus Welliver
David Englander - Ed Harris Suzie Morales - Kyra Sedgwick

Den f.d. polisen Nick Cassidy avtjänar ett livstids fängelsestraff, men får tillfällig permission för att gå på sin pappas begravning. Väl där ser Nick sin chans och flyr. En månad senare har polisen fortfarande inte fått fast Nick; då han plötsligt går in i ett lyxhotell och bokar ett rum. Han går upp till 21:a våningen, och går sen ut och ställer sig på kanten - redo att hoppa och begå självmord. Detta orsakar stor uppståndelse, och polisen är snabbt på plats. Nick går dock bara med på att prata med en enda person, kriminalinspektören Lydia Mercer; en polis som inte har särskilt gott rykte som självmordsförhandlare efter att den sista personen hon försökte hjälpa istället faktiskt begick självmord. Varken Lydia eller resten av poliskåren vet vem mannen på avsatsen egentligen är, men händelserna bevittnas med stort intresse av de tusentals medborgare som samlats på gatan. Och medan allas ögon är riktade mot Nick på avsatsen, så märker ingen den avancerade kupp som två andra personer begår mot en juvelerare på andra sidan gatan precis samtidigt...

På papperet låter det verkligen inte särskilt upphetsande, och därför hade jag mina farhågor när jag satte mig ner i TV-soffan. Men Man on a Ledge visar sig faktiskt vara en riktigt bra film, med en originell och annorlunda premiss. Det är nyskapande, intressant och fascinerande. Och framförallt väldigt fängslande. Intresset hålls vid liv hela tiden, och filmen har en intensitet som jag uppskattar. Överlag är det riktigt spännande, och filmen har ett föredömligt intensivt tempo där det händer något hela tiden och det inte finns en enda lugn stund. Det är charmigt, fartfyllt och riktigt underhållande. Visst finns det många klichéer och stereotyper, men manusförfattaren har varit väl medveten om detta och utnyttjar klichéerna till filmens egen fördel på ett imponerande sätt. Nick är en intressant och nyanserad rollfigur, som man bryr sig om trots att man länge inte riktigt vet var man har honom. Jag uppskattar också Joey och Angie, som är ganska roliga karaktärer som lättar upp stämningen med en del lagom lågmäld humor. Dessutom är Lydia en riktigt intressant och mångbottnad rollfigur, som får större utrymme och ett betydligt större djup än poliser i sådana här filmer vanligtvis brukar få. Det uppskattar jag, och det bidrar till att helhetsintrycket ökar.

Det som från början ser ut att vara en ganska traditionell och förutsägbar film visar sig vara mer komplicerat än man hade kunnat tro, och det har blivit en ganska oförutsägbar film. Man ställer sig många frågor under filmens gång, och det är först mot slutet som man faktiskt får svar på allting. Då börjar också allting hänga ihop, och mycket som fram tills dess upplevts ologiskt får logiska förklaringar. Det gör Man on a Ledge till en film där man sitter på helspänn hela tiden, och där det är först mot slutet som allting faktiskt förklaras. Det är smart och genomarbetat, och jag uppskattar att manuset blivit lagom tillkrånglat - tillräckligt för att man inte ska förstå hur allting hänger ihop förrän mot slutet, men samtidigt tillräckligt enkelt så att man ska förstå allt när det väl förklaras. Det är spännande, engagerande och riktigt underhållande på ett förhållandevis intelligent sätt.

Dock lider filmen av vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, vilket drar ner helhetsintrycket fastän det definitivt finns många värre exempel på den fronten. Det här är i alla fall tillräckligt logiskt så att man inte ska störa sig på någonting medan man ser filmen, utan det blir först i efterhand när man får tid att tänka till som man börjar inse att allting inte riktigt håller ihop logiskt. Jag är också lite skeptisk till om det filmen tar upp om säkerhetsutrustning och larm verkligen stämmer överens med verkligheten, fast jag är sannerligen ingen expert på det området och kan därmed inte dra någon säker slutsats. Man kan också fråga sig hur de båda personerna som utför stöten på andra sidan gatan egentligen har fått tillgång till så avancerad utrustning, och de verkar vara riktiga proffs trots att vi inte får veta något som tyder på att de skulle ha någon professionell bakgrund. Jag saknar lite mer bakgrundsinformation, som hade kunnat få den delen att framstå som mer logisk. Men fastän mycket inte håller ihop storymässigt, så har filmen ett så intensivt tempo med en skön fartfylld stil som gör att man faktiskt aldrig hinner tänka på det medan filmen pågår; och logiska luckor som man kommer ihåg först i lugn och ro efter att man sett klart en film kan ärligt talat inte ses som alltför allvarliga - i synnerhet inte vid en film som denna, som trots allt knappast är tänkt att hålla någon Oscars-klass.

Man har helt enkelt riktigt trevligt och sitter koncentrerad och spänd ända fram tills slutet. Men tyvärr dras helhetsintrycket ned då det känns som att manusförfattaren fått lite för bråttom att snabbt avsluta filmen. Slutet känns en smula konstruerat och förenklat, och det saknas mer information för att utöka trovärdigheten. Det blir en smula långsökt och allting löser sig lite väl enkelt och snabbt. Om man förlängt filmen en smula och utökat slutet för att förklara mer hade helhetsintrycket blivit bättre, för då hade man haft en chans att förklara allt sådant som man nu valt att hoppa över av förenklingsändamål. Dessutom stör jag mig på en scen med Angie och Joey, vars enda syfte verkar vara att visa Angie så lättklädd som överhuvudtaget är möjligt. Självklart är underklädesscener och nakenscener knappast ovanligt i någon filmgenre, men i det här fallet har filmteamet inte lyckats ge en rimlig förklaring till varför vi får se detta.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk med en del fina vyer och bildkompositioner. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Sam Worthington tillhör knappast världens bästa skådespelare, och har en tendens att ofta spela ungefär samma slags roller, men han gör en stabil och fin rollprestation. Jamie Bell och Génesis Rodríguez är riktigt bra som Joey och Angie, och lyckas att lätta upp stämningen på ett fint sätt. Men den bästa skådespelarinsatsen står utan tvekan Elizabeth Banks för, som gör en minnesvärd och naturtrogen rollfigur i en på papperet otacksam roll. Även i övrigt är det bra skådespelare, och allt gör vad som går av rollfigurerna.

Man on a Ledge tillhör knappast världens mest realistiska filmer och visst finns en del logiska luckor, men det är ändå en intelligent, underhållande och charmig film med både intensiv spänning och viss humor. Det är knappast någon alltför minnesvärd film, men den duger gott och väl som underhållning för stunden. Den är kort sagt väl värd att se, trots att man i efterhand inser att allting inte stämmer överens logiskt på samma sätt som man överlag kände det medan man såg filmen. Därför förtjänar filmen en stabil sjua, och det är en ovanligt smart och genomarbetad film.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS, även om undertecknad inte haft möjlighet att avlyssna det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska översättningen håller ganska god klass, men det förekommer ett fåtal mindre översättningsfel. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer man till en minimal huvudmeny, som bara innehåller möjlighet att spela filmen i DTS eller i Dolby Digital. Av någon märklig anledning finns varken språkinställningar eller scenvalsmeny att tillgå från huvudmenyn, vilket är en nackdel. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man starta filmen från huvudmenyn och sen stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen startat. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt men inte särskilt förvånande.

Recensionen skriven: 21 mars 2013
Senast uppdaterad: 22 mars 2013

Recensionen har lästs 3304 gånger av 1927 personer, sedan den 21 mars 2013