Jim - Tom Burlinson Jessica - Sigrid Thornton
Harrison - Kirk Douglas Spur - Kirk Douglas
Banjo Paterson - David Bradshaw Clancy - Jack Thompson
Kane - Tony Bonner Mrs. Lorraine Bailey - June Jago
Curly - Chris Haywood Moss - Kristopher Steele
Frew - Gus Mercurio Henry (Jims pappa) - Terence Donovan

Den australiensiska poeten, författaren och journalisten Andrew Barton Paterson (1864 - 1941) har i Australien blivit känd som en av landets största poeter, och har framförallt verkat under pseudonymen "The Banjo". Han är numera återgiven på australiensiska 10-dollarssedlar. Han är kanske mest känd för dikten "The Man from Snowy River" som gavs ut år 1890, om en man som försöker att fånga en hingst som flytt och nu umgås med vildhästar ute i ödemarken, och dikten har av många betraktats som ett stort nationalepos. 1982 gjordes en film baserad på dikten, som regisserades av George Miller. Mannen från Snowy River blev en stor succé i hemlandet Australien och vann flera priser, och det gjordes senare såväl en uppföljare som en TV-serie baserad på filmen. Nu har långfilmen släppts på DVD för första gången; nästan 30 år efter premiären.

Handlingen utspelas år 1888 i Snowy River, en flod som rinner längs gränsen mellan delstaterna New South Wales och Victoria i Australien, då unga Jim Craigs pappa dör i en olycka. Jim ärver hans pappas ägor i bergen, men för att få in pengar och visa sig värdig att bo där söker han sig till låglandet och skaffar jobb som allt-i-allo hos den rika ranchägaren Harrison. Där får han handskas med Harrisons viljestarka dotter Jessica, och hon visar sig snart ha mer gemensamt med Jim än han kunnat ana. Harrison har inte haft världens bästa relation med sin handikappade bror Spur, och i området har man ibland också problem med en stor grupp vildhästar.

Trots att Mannen från Snowy River blivit en så klassisk film har jag faktiskt aldrig sett den förut, utan satte mig ner nu för att se den för allra första gången. Det är nog en nackdel, för jag är övertygad om att jag hade uppskattat filmen mer runt 1990-talet (jag var nog för ung för att ha kunnat uppskatta filmen under 1980-talet). När filmen först kom ut uppfattades den säkerligen som förhållandevis nyskapande; något som definitivt inte är fallet i dagens läge. Historien är av det gamla klassiska slaget, och även om det fortfarande är en intressant och fullt fungerande story, så är det sannerligen inte originellt på något sätt. Men fastän jag brukar ha svårt för 1800-talsmiljöer och alltid föredragit lite mer moderna handlingar, så tyckte jag ändå om Mannen från Snowy River som är en intressant och välgjord film och som håller hyfsat väl än idag.

Storyn är måhända enkel men också intressant, och det är lätt att känna för både Jim och Jessica som båda två framstår som relativt mångbottnade karaktärer. Särskilt Jessica uppskattar jag, som med sin viljestarka personlighet sticker ut från mängden i den här sortens gammaldags filmer och inte alls har blivit en typisk "Kvinna i nöd" av samma slag som brukade genomsyra gammaldags filmer med westerntema. Hon har en ovanligt stark personlighet, som känns relativt nyskapande i sammanhanget och som känns som en frisk fläkt i en i övrigt så bekant story. Men storyn är ganska tunn och enkel, och det har också resulterat i en tämligen långsam film som aldrig får något större tempo. Den här sortens långsamma filmer har definitivt sina poänger och det har absolut en viss tjusning, men ibland går det lite för långt med utdragna bilder på hästar utan egentlig handling.

Men ett betydligt större problem är att Mannen från Snowy River blivit lite väl övertydlig, och lämnar ingenting till egna tolkningar. Det mesta känns övertydligt och tillrättalagt, och diskreta teman är definitivt inte George Millers starkaste sida. Det är också väldigt förutsägbart, och vad som kommer att hända känns ganska givet från första början. Visserligen kan detsamma sägas om många filmer i världen, men det blir aldrig särskilt spännande när utgången framstår som uppenbar redan 20 minuter in i filmen. Trots det har filmen dock blivit engagerande och underhållande, och även fast det inte finns något större djup så har man trevligt nästan hela tiden.

Tematiskt och stilmässigt har filmen vissa likheter med amerikanska westernfilmer, men det här är egentligen ingen traditionell westernfilm utan fokuserar mer på ett slags äventyrsdrama i historisk miljö. Här finns inga strider eller vapendueller, och heller inte andra klassiska beståndsdelar från westernfilmer. Istället handlar det om mänskliga relationer och dramatik på ett ganska intressant och genomarbetat sätt.

Fotot är förstklassigt, och filmen erbjuder en mängd vackra vyer inspelade i delstaten Victoria i Australien. Här har inget lämnats till slumpen, och både vyerna och bildspråket imponerar. Det finns också stämningsfull och välplanerat bakgrundsmusik, som aldrig tar överhanden utan hjälper till att bidra med effektiv stämning. Skådespelarinsatserna är relativt bra, men varierar en del. Tom Burlinson är bra i huvudrollen som Tom, och Sigrid Thornton är ett riktigt fynd som Jessica och spelar riktigt bra. Kirk Douglas är också bra i en ganska svår dubbelroll som både Harrison och hans bror. Det låter minst sagt skumt, men fungerar faktiskt riktigt väl. Resterande skådespelare sticker inte alls ut på samma sätt och somliga känns något konstlade, men de flesta gör i alla fall fullt godkända insatser.

Mannen från Snowy River är inte originell på något sätt, och framstår i dagens läge som en ganska traditionell film. På den tiden upplevdes den säkerligen betydligt bättre och på sätt och vis har tidens tand inte varit alltför nådig mot den. Men det är en väldigt vacker och välgjord film, som är intressant och engagerar trots en enkel och övertydlig historia. Betygsmässigt nöjer jag mig med en svag sjua, och även om det är långt ifrån dåligt, så är det lite tråkigt då filmen haft så stor potential att bli betydligt bättre.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. DVD:n har enbart svensk text, och inga andra språk alls. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel och varningstexter, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn som är enkel och svenskspråkig. Tyvärr finns inget extramaterial alls, men å andra sidan kan man kanske inte direkt fordra det vid filmer som har nästan 30 år på nacken.

Recensionen skriven: 8 september 2011
Senast uppdaterad: 9 september 2011

Recensionen har lästs 3457 gånger av 2045 personer, sedan den 8 september 2011