Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Lucy Shuttleworth & Graham Alborough, baserat på en roman av Elizabeth Goudge
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB & Scanbox Entertainment Sweden AB
Maria Merryweather - Dakota Blue Richards Miss Heliotrope - Juliet Stevenson
Benjamin Merryweather - Ioan Gruffudd Loveday - Natascha McElhone
Robin De Noir - Augustus Prew Coeur De Noir - Tim Curry
Vicar - Tamás Tóth Digweed - Michael Webber

Den brittiska författaren Elizabeth Goudge (1900 - 1984) skrev en lång rad noveller, romaner och barnböcker under sin livstid, och hann totalt ge ut ett knappt trettiotal böcker från 1930-talet och fram till slutet av 1970-talet. De flesta av hennes böcker har haft mer eller mindre påtagliga religiösa förtecken, och trots popularitet i engelskspråkiga länder är författaren tämligen okänd i Sverige. I Sverige är det bara fyra av hennes böcker som översatts, och den mest kända är säkerligen barnboken Den lilla vita hästen från 1946 (som gavs ut i Sverige först 1993). Den boken har senare filmats som en miniserie för TV, och nu är det dags för en långfilm baserad på samma verk. Den här gången har titeln blivit Månprinsessan (eller The Secret of Moonacre i original), och filmen hade världspremiär 2008. Bakom regi står den legendariska ungersk-amerikanska animatören och producenten Gábor Csupó, som blivit mest känd genom de klassiska TV-serierna Rugrats och Den vilda familjen Thornberry. Gábor debuterade som långfilmsregissör 2007 med Bron till Terabithia, och Månprinsessan är hans andra film som regissör. Intressant nog är båda dessa filmer spelfilmer, medan Gábor tidigare nästan enbart arbetat med animation.

Handlingen inleds i mitten av 1800-talet i England, då 13-åriga Maria Merryweather blir föräldralös efter att hennes pappa just avlidit. De sista åren i hans liv har fadern luspank, och det enda Maria får ärva från honom är en mystisk bok, som ser ut att vara en vanlig barnbok. Utan föräldrar har hon inget annat val än att flytta in hos sin farbror, som bor i en flott men ganska fallfärdig herrgård på den engelska landsbygden. Hennes privatlärare Miss Heliotrope följer med, men farbrodern verkar inte alltför överlycklig över att se Maria. Hon blir också snart varse om hennes släkts långvariga fejd med grannfamiljen De Noir, som inte heller är särskilt glad över Marias ankomst. Maria får bo i herrgårdens torn, och där börjar snart underliga saker att inträffa. Hon inser snart att den mystiska barnboken inte är fullt så fiktiv som hon hade trott. Där kan hon läsa om Månprinsessan, som för flera hundra år sedan uttalade en förbannelse över hela samhället, efter att familjerna Merryweather och De Noir blivit osams om magiska pärlor. Pärlorna är sedan länge försvunna, och om de inte återfinns innan den 5000:e månuppgången kommer hela byn och alla dess invånare att förintas. Maria får nu reda på att hon är nästa Månprinsessa i släkten, och då den 5000:e månen snabbt närmar sig måste hon hitta åt pärlorna snabbt för att kunna återställa dalen till sin forna form.

Trots att regissören och manusförfattarna har god fantasi, kan man inte påstå att Månprinsessan är någon alltför originell och nyskapande film. Känslan och stilen påminner en del om bl.a. Guldkompassen, och jag kan inte riktigt påstå att filmen sticker ut ur mängden. Men samtidigt är det en fin och stämningsfull film, som är fantasifull och erbjuder en del charm. Storyn är intressant och håller intresset vid liv, och det är samtidigt en tillräckligt enkel och rak historia för att inte bli krångligt ens för yngre barn. Storyn är dock i tunnaste laget, och man kan tycka att filmen bitvis blivit lite seg. Men trots allt engagerar filmen merparten av tiden, och det är en trevlig upplevelse som väntar. Mitt största problem med Månprinsessan är att slutet inte håller ihop lika väl som resten av filmen. Under upplösningen blir det lite väl förutsägbart och tillrättalagt, då allting faller på plats för snabbt och enkelt. Då blir det också mer oengagerande, plus ett fåtal logiska luckor och rollfigurer som inte beter sig helt realistiskt.

Det finns också mycket klyschor, och en del aspekter i handlingen verkar lånad från andra filmer. Å andra sidan är det ganska uppenbart att det är barn som är den främsta målgruppen, och de reagerar förmodligen inte på sådant här. Trots allt är det en charmig, intressant och bitvis spännande film, och det räcker förmodligen för att barnen ska vara nöjda. Även för vuxna är det en trevlig film, men jag saknar fler vuxna referenser och fler försök att göra filmen mer familjeinriktad. Visst kommer Månprinsessan att uppskattas även av en del vuxna, men jag är övertygad om att fler barn gillar den. När jag såg filmen ställde jag mig också en del frågor, som jag aldrig fick några konkreta svar på. Andra intressanta aspekter snuddas bara vid, och får inte tillräckligt stort utrymme. Karaktärsporträtten lämnar en del övrigt att önska, och den enda riktigt mångbottnade och sympatiska rollfiguren är just Maria. De flesta andra har blivit för platta, och dessutom känns det lite märkligt varför ingen annan än Maria verkar nämnvärt intresserad av att verkligen stoppa förbannelsen och rädda alla från sin undergång. Men någon dålig film är det absolut inte; med en del småroliga poänger, en hel del charm, viss spänning och en intressant (om än bekant) story kommer man långt.

Det är en mycket vacker och stämningsfull film, som är inspelad i Ungern och uppvisar många vackra miljöer och vyer. Den har också ett effektivt bildspråk, och känns äkta i stilen. Specialeffekterna är också riktigt bra, och även om det inte ser alltför realistiskt ut, så fungerar det över förväntan och orsakar inga irritationsmoment. Skådespelarinsatserna varierar, men är överlag hyfsade. Bäst är utan tvekan vid inspelningstillfället 14-åriga Dakota Blue Richards (vars enda tidigare roll varit i Guldkompassen), som gör en mycket fin och naturlig rolltolkning som Maria, och lyckas på ett skickligt sätt att väcka liv i karaktären. Ioan Gruffudd gör en stabil och fin insats som hennes farbror, men ibland känns han lite stel och opersonlig. Detsamma gäller Natascha McElhone, som också gör en lite stel och opersonlig rolltolkning, fastän hon i grund och botten är okej. Det är tråkigt och lite märkligt, då båda dessa skådisar brukar spela bättre än så här; i synnerhet Natascha som jag annars brukar tycka bra om. Juliet Stevenson gör en hyfsad insats som lärarinnan Miss Heliotrope, men ibland känns hon lite oengagerad. Tim Curry spelar över rejält som Coeur De Noir, medan Augustus Prew är bättre som hans son Robin. De flesta i ensemblen fyller visserligen sin funktion, men den enda jag kan säga att jag blev riktigt imponerad över är just huvudrollsinnehavaren Dakota Blue Richards.

Månprinsessan lär inte gå till filmhistorien som något storslaget mästerverk, och jag är besviken över det förhastade och ganska oengagerande slutet. Men om man vet vad man ger sig in i, så blir man trots allt troligen inte besviken. Det är ändå en charmig och underhållande film, som främst barn säkerligen lär tycka bra om. Jag hade väntat mig lite mer, och jag nöjer mig därför med en stark sexa i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, vilket på ren svenska innebär att små svarta fält visas upp- och nedtill på en Widescreen-TV medan det på en 4:3-TV blir stora svarta fält. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och finns tyvärr enbart på engelska. I en barn- och familjefilm som denna vore det mest logiskt att även erbjuda en svenskdubbad version, men det lyser tyvärr med sin frånvaro. Bild- och ljudkvaliteten är däremot bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Den svenska textningen är lagom stor och ganska lättläst, och håller hyfsad klass. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, och därefter visas varningstexter. Därpå kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stilren och stillastående men som tyvärr bara finns på engelska. Det enda extramaterial som finns är en ursprunglig amerikansk biotrailer för Månprinsessan samt trailers för några andra filmer; samtliga individuellt valbara från en meny. Där tar det roliga slut, och det är tråkigt att ingenting matnyttigt som har med den här filmen att göra finns att tillgå.

Recensionen skriven: 19 februari 2010
Senast uppdaterad: 19 februari 2010

Recensionen har lästs 4751 gånger av 2738 personer, sedan den 19 februari 2010