Roy - Sean Robertson Damien Javitz - Gord Rand
Azita Wachtel - Jayne Heitmeyer Sig själv - Carrie Fisher
Sterl Carruth - Jonathan Watton Victoria - Amanda Brugel
Jeb Berg - Ari Cohen Micah - Domenic Ricci
Kayla - Emilia McCarthy Genie - Dawn Greenhalgh
Harriet - Allegra Fulton Gretchen - Clara Pasieka

Den kanadensiska regissören och manusförfattaren David Cronenberg har blivit känd för ett flertal prisbelönade och kritikerrosade filmer, såsom Flugan, eXistenZ, A History of Violence och Eastern Promises. Men före alla dessa slog han världen med häpnad med sin för sin tid mycket kontroversiella science-fictionrysare Videodrome, som vunnit flera priser världen över. Hans senaste film heter Maps to the Stars, som är skriven av manus- och romanförfattaren och f.d. taxichauffören Bruce Wagner. I Sverige premiärvisades filmen på Stockholms filmfestival, och har nu släppts på DVD.

Familjen Weiss är en, åtminstone med Hollywoods mått mätt, relativt vanlig familj. Dr. Stafford Weiss är terapeut och självhjälpsguru, som är populär trots ett något tveksamt tillvägagångssätt. Hans fru Christina har inget eget liv, utan lever istället genom sonen Benjie som hon är manager för. Benjie är en barnskådespelare, som 12 år gammal just kommit ut från rehab och är besatt över tanken att birollsinnehavare i hans nya film verkar mer populär än honom själv. Hans storasyster Agatha har precis kommit tillbaka till stan, efter en längre tids vistelse på psyket efter att hon satt eld på sina föräldrars hus; och dessutom fått brännskador på kuppen. På vägen från flygplatsen kommer hon i kontakt med taxichauffören Jerome, som egentligen vill bli manusförfattare. En av Staffords största patienter är skådespelerskan Havana, som inte längre är lika populär som hon en gång var men som nu till varje pris vill spela samma roll som hennes mamma en gång gjorde i en nyfilmatisering av mammans gamla storfilm. Efter rekommendation av skådespelerskan Carrie Fisher anlitar Havana den nyligen anlända Agatha som hennes assistent, men vad är hon egentligen ute efter...?

Storyn låter kanske inte som alltför mycket för världen, så det är förståeligt om man blir en gnutta skeptisk. Men Maps to the Stars är faktiskt en oväntat originell film, som lyckas att skapa något nyskapande och udda utifrån bekanta stereotyper. Det är inget som kommer att passa alla, men jag blev faktiskt riktigt imponerad över filmen; som är mycket bra och minnesvärd.

Det är en minst sagt cynisk och skruvad historia, med ett påtagligt djup men som samtidigt är både rolig, spännande och obehaglig. Här finns en tydlig satir över filmbranschen i allmänhet och Hollywood i synnerhet, och manusförfattaren Bruce Wagner får med många värdefulla poänger som jag tyvärr misstänker inte ligger alltför långt från verkligheten. Det är tänkvärt, vasst och periodvis riktigt roligt. Samtidigt är det här egentligen ingen komedi, utan ett drama på fullaste allvar. Det är cyniskt och deprimerande, och filmen är fullspäckad av mer eller mindre udda rollfigurer; den ena mer udda och osympatisk än den andra. Faktum är att det knappt finns en enda rollfigur som man ens med den bredaste definition kan anse som "normal".

Det är kort sagt en mörk film, men som samtidigt är humoristisk och skruvad. Det låter udda, och det är det också. Men icke desto mindre fungerar det. Det är fängslande och fascinerande, och man dras in i handlingen på en gång och sitter sedan fängslad från första till sista bildruta. Rollfigurerna är intressanta, nyanserade och lagom skruvade; så att man med lite god vilja kan ta alla på allvar. Trots att ingen är alltför sympatisk dras man ändå till flera av karaktärerna, som man inte kan låta bli att tycka om; i synnerhet Agatha. Dialogen är dessutom frispråkig och grov, som passar bra i det här fallet. Därför blir det här både charmigt och underhållande, samtidigt som det är becksvart och obehagligt.

Genom det stora persongalleriet och de flertal mer eller mindre separata sidohistorierna som förekommer är det närmast oundvikligt att Maps to the Stars bitvis blir en smula rörig. Man måste därför vara uppmärksam, och ibland är det inte helt lätt att minnas vem som är vem. Men efter omständigheterna har manusförfattaren ändå lyckats relativt väl, då man med lite ansträngning hänger med på allting och det aldrig blir alltför svårbegripligt. Istället kan man vid ett par tillfällen skönja en viss övertydlighet, men i det här fallet är det nog bättre än alternativet då det med så många rollfigurer annars lätt skulle bli obegripligt. Mot slutet kan jag också tycka att det blivit lite för mycket av det goda, och några av beståndsdelarna och scenerna känns onödiga i sammanhanget. Mot slutet blir den redan mörka historien ännu mer becksvart, och jag hade önskat en liten gnutta framtidshopp så att filmen inte skulle upplevas riktigt lika deprimerande.

Fotot är mycket bra, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk. Överlag ser allting realistiskt ut, men en specialeffektscen mot slutet som innefattar en brand vid en simbassäng ser uppenbart fejkad ut där man tydligt ser att det är datoranimerat. Jag är ärligt talat inte säker på om det här är avsiktligt eller oavsiktligt, men Cronenberg brukar lyckas få till allting bättre än så här i alla fall. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Mest imponerad blev jag över Mia Wasikowska, som är fullkomligt lysande i en mycket svår och utmanande roll som Agatha; hon spelar naturligt och starkt in i minsta detalj. Julianne Moore är som vanligt också mycket bra som Havana, och gör allt som går av den här rollfiguren. Olivia Williams och John Cusack är riktigt bra som Christina och Stafford. Evan Bird är ganska bra som Benjie, men känns ibland en smula opersonlig. Robert Pattinson är bra som Jerome, och gör vad som går av den tyvärr ganska begränsade rollfiguren.

Maps to the Stars är en mycket bra och udda film, som är originell och minnesvärd. Den här filmen liknar inget man tidigare skådat, och därmed lär den inte passa alla. Men tycker du om skruvade och närmast bisarra satirer är det ett riktigt bra val, som är både rolig och obehaglig på samma gång. Det är en ganska vass satir, samtidigt som det blivit humoristiskt. Ibland kan man tycka att det gått en smula för långt, genom det stora antalet bisarra sidohistorier och det faktum att (nästan) ingen i hela filmen framstår som ens i närheten av "normal". Men det är ändå en så välgjord och minnesvärd film att jag efter moget övervägande trots allt väljer en svag åtta i betyg, och den är väl värd att se för alla som uppskattar originella och charmiga historier.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har tyvärr ovanligt smala kantlinjer vilket gör det ganska svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder; och det finns väldigt många sådana. Översättningen är överlag bra, även om ett fåtal slarvfel förekommer. När man matar in BD-skivan möts man av en kort HD-jingel, som följs av språkvalsmeny. Därpå visas en distributörsjingel och varningstexter, följt av några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är rörlig och stilren, men finns bara på engelska. Tyvärr finns inget bonusmaterial alls, vilket känns svagt för en prisbelönad film som denna.

Recensionen skriven: 28 oktober 2015
Senast uppdaterad: 29 oktober 2015

Recensionen har lästs 2775 gånger av 1554 personer, sedan den 28 oktober 2015