Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Regi: Pascal Laugier
Manusförfattare: Pascal Laugier
Svensk distributör: PAN Vision AB
Anna - Morjana Alaoui Lucie - Mylène Jampanoï
Mademoiselle - Catherine Bégin Mamman - Patricia Tulasne
Varelsen - Isabelle Chasse

På senare år har europeiska skräckfilmer kommit i fokus alltmer, efter en längre tids fokus på USA. Det har kommit ett flertal filmfestivaler i Europa som fokuserar på just rysare, och ett exempel är brittiska Frightfest. Den senaste filmen från franska Pascal Laugier, som långfilmsdebuterade 2004 med Saint Ange efter att tidigare bara ha arbetat med kortfilmer, har gjort succé på en rad av dessa filmfestivaler i framförallt Europa. Filmen har fått titeln Martyrs, och kan närmast beskrivas som ett rysardrama, som i Sverige släpps direkt på DVD. Efter att ha varit spårlöst försvunnen i ett år, hittas plötsligt den lilla flickan Lucie. Hon har blivit kidnappad, och fastän hon inte kan berätta exakt vad hon varit med om, så verkar det uppenbart att hon blivit torterad under en längre tid. Hon lyckas dock inte att identifiera några gärningsmän. På ett barnhem kommer hon i kontakt med den samåldriga flickan Anna, och de blir genast goda vänner. 15 år senare har Lucie blivit alltmer paranoid och sjuk, och besattheten att hämnas på kidnappningen har växt sig allt starkare. När hon äntligen hittar åt ett gift par som hon är övertygad om ligger bakom hennes kidnappning, så bryter hon sig in i deras hem med en hagelbössa och mördar dem. Hon mördar t.o.m. deras barn, innan hon inser vad hon egentligen har gjort. Anna kommer dit och hjälper till att städa undan, men trots attalla är döda så verkar någon eller något finnas kvar i huset...

Inledningsvis verkade Martyrs vara en ganska traditionell rysare, men var upplagd på ett smart och genomtänkt sätt. Den första kvarten var jag riktigt imponerad, och filmen var både spännande, obehaglig och periodvis riktigt otäck. Helt enkelt som en bra rysare ska vara. Men därefter förändras karaktären, och filmen blir plötsligt mycket mer originell och annorlunda. Den bryter mot de gängse reglerna för genren och blir oförutsägbar. Tyvärr är dock originalitet inte alltid lika med bra, och fastän jag verkligen ville tycka om Martyrs så kunde jag till sist inte det. Den första dryga halvtimmen fungerade helt okej, men därefter spårar det ur sakta men säkert. En stor del av den återstående filmen - över en halvtimme utan avbrott - består enbart av rena tortyrscener där en person blir torterad. Det är förvisso hemskt och frustrerande, men det är definitivt inte vare sig spännande eller trevligt att se på. Efter en stund blir det ärligt talat allmänt tråkigt och oengagerande, och jag betvivlar att det varit manusförfattarnas avsikt. Rena tortyrscener utan egentlig tanke bakom eller något hopp blir helt enkelt inte mycket att bygga upp en film kring, och det blir vare sig kusligt eller spännande. Slutet känns heller vare sig trovärdigt eller uppklarat, och ett flertal frågetecken kvarstår. Vi får exempelvis inga klara motiv bakom kidnapparnas agerande, och därför har allting fått en ganska konstlad och konstruerad känsla. Inledningsvis är både Anna och Lucie mångbottnade och intressanta rollfigurer, och vi får lära känna båda två relativt väl. Men därefter stannar det av. Lucie lämnar filmen vid ett tidigt skede, vilket känns malplacerat och poänglöst. Därefter återstår bara Anna, och hennes karaktärsutveckling stannar av helt. Övriga rollfigurer blir aldrig mer än endimensionella karikatyrer, och därför är det svårt att riktigt engageras av handlingen.

Filmen lider också av stora logiska luckor och trovärdighetsproblem, och efter en stund sjunker trovärdigheten till botten. Exempelvis verkar det inte särskilt smart att stanna kvar i huset en längre tid, efter att man mördat alla invånarna. Hur kan man vara så säker på att ingen hörde skotten, eller kommer dit av annan anledning...? Jag måste medge att det absolut finns en god tanke bakom Martyrs, och det finns trots allt ett visst budskap; om än långsökt. Men även de bästa avsikterna gör inte automatiskt en bra film, och jag hade väntat mig mycket mer än så här. Fotot är dock riktigt bra, och med ett effektivt och annorlunda bildspråk och övertygande koreografi. Bitvis ser det riktigt verkligt ut, och scenografin är också förstklassig. Regin och i synnerhet klippningen lämnar dock en del övrigt att önska, och somliga scener och detaljer upprepas alldeles för många gånger för sitt eget bästa. Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet Mylène Jampanoï är lysande som Lucie, och gör en intressant och stark rolltolkning. Även Morjana Alaoui är riktigt bra som Anna, och spelar övertygande och trovärdigt. De övriga skådespelarna är godkända, men får inte mycket att arbeta med. Martyrs är absolut en annorlunda film, som inte följer de gängse mallarna utan försöker att sticka ut. Det är en minnesvärd film, och vissa obehagliga scener kommer att stanna kvar lång tid i mitt medvetande. Men det betyder tyvärr inte att det är en bra film. Storyn är tunn, trovärdigheten låg och alltför många scener består uteslutande av tortyr. Det kan absolut vara på sin plats om det fyller en direkt funktion, och används för att bygga upp obehag. Men det är inte trevligt enbart för sakens skull, utan blir snart både tröttsamt och tråkigt. Särskilt kuslig blir filmen heller aldrig, och tanken bakom en rysare borde trots allt vara att skrämma folk. Det här är dock den sortens film där åsikterna förmodligen går isär kraftigt, och därför kan det vara befogat att se filmen för att bedöma saken själv. Själv anser jag att den nätt och jämnt är sevärd, men hade kunnat bli väldigt mycket bättre. Längre än till en svag fyra räcker det tyvärr inte, och i mina ögon är Martyrs inte alls det mästerverk som många kallat den för.

Recensionen skriven: 30 juni 2009
Senast uppdaterad: 1 juli 2009

Recensionen har lästs 3583 gånger av 1989 personer, sedan den 30 juni 2009