Svensk distributör: Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Max Payne - Mark Wahlberg Mona - Mila Kunis
BB - Beau Bridges Jim - Chris Bridges
Jason - Chris O'Donnell Alex - Donal Logue
Jack - Amaury Nolasco Nicole - Kate Burton
Natasha - Olga Kurylenko Joe - Rothaford Gray

Efter att det länge varit vanligast med tvärtom, har det på senare år blivit en allt vanligare företeelse att producera långfilmer baserade på datorspel och TV-spel. Det senaste exemplet är det framgångsrika finska skjutarspelet Max Payne, som nu blivit film. Precis som i spelet är det polisen Max Payne som står i centrum, som är deprimerad efter att hans fru och dotter blivit mördad under ett inbrott. En av de tre gärningsmännen åkte aldrig fast, och utredningen lades ner. Det tyckte Max inte om, som istället blivit besatt av att själv hitta mördaren. När han får kontakt med en ung rysk kvinna vid namn Natasha börjar han äntligen komma sanningen på spåren, då hon verkar veta någonting om mordet. Men det spricker då hon strax därpå hittas mördad, och Max till råga på allt blir misstänkt för brottet. Tillsammans med Michelles syster, den ryska yrkesmördaren Mona, måste han nu utan polisens hjälp lösa båda fallen.

Filmer som bygger på datorspel brukar sällan bli några höjdare, och tyvärr är det här inget undantag. Visuellt och estetiskt är det en mycket tilltalande film, och det märks att filmmakarna lagt ner mycket tid på foto, bildkomposition och bildspråk. Det är utan tvekan en snygg och välgjord film, och är periodvis en riktig upplevelse. De datoranimerade specialeffekterna är också imponerande och någorlunda realistiska, och känns inte alls lika konstgjorda och "påklistrade" som i många andra filmer. Ljudmixningen är också i toppklass, och surroundljudet utnyttjas på ett mycket imponerande sätt i biosalongen. Men tyvärr är manuset inte fullt lika imponerande som de tekniska aspekterna. Storyn är inte direkt originell, och vi har sett ett flertal filmer med snarlika teman genom åren. Det är också en relativt tunn story, och egentligen händer inte tillräckligt för att hålla intresset vid liv hela tiden. Karaktärsutvecklingen lider också av stora brister. Dessutom har många rollfigurer blivit väldigt endimensionella, och den enda som man får ett någorlunda grepp om är Max Payne. I synnerhet Mona hade jag velat se mer av, då det är en intressant rollfigur men som tyvärr blivit alltför platt och intetsägande. Men det kanske största problemet är att filmen helt enkelt inte blivit alltför engagerande, och man grips aldrig över Max öde. En del av problemet är att handlingen inleds för abrupt, och vi får inte se någonting av hans fru och dotter. Även om det alltid är hemskt när personer blir mördade, så blir man inte speciellt engagerad när man inte fått lära känna offren någonting. Det hade varit önskvärt att i alla fall få se någon liten prolog med frun och dottern, och fått en chans att lära känna dem lite grann. Att veta någonting om dem är trots allt en förutsättning för att man ska bry sig om deras död till fullo. Skådespelarinsatserna är lite ojämna, men trots att det är bra skådisar så känns flera malplacerade. I synnerhet Chris Bridges som Jim och Beau Bridges som BB är malplacerade och ger ett inte alltför trovärdigt intryck. Mark Wahlberg spelar relativt bra i huvudrollen, men ger ett lite för stelt intryck, vilket gör att man inte helt kan tro karaktärens sorg. Det starkaste kortet är istället den lysande skådespelerskan Mila Kunis, som gör en trovärdig och övertygande rolltolkning som Mona. Max Payne är absolut inte en värdelös film, även fast den borde ha kunnat bli bättre efter omständigheterna. Storyn är någorlunda intressant, och tiden går trots allt ganska fort. Att den visuellt är i absoluta toppklass gör också saken bättre, så överlag är det trots allt en fullt sevärd film. Jag uppskattar att actionscenerna inte blivit alltför omfattande, utan håller sig till en acceptabel nivå. Tyvärr bevisar dock filmen ännu en gång hypotesen att datorspelsfilmatiseringar sällan blir alltför imponerande, och med samma story borde filmen ha kunnat bli avsevärt bättre. Trots att fotot och bildspråket gör att Max Payne utan tvekan gör sig bäst på bio, så känns det därför tveksamt att kunna motivera biljettpriset för att kosta på ett biobesök.

Recensionen skriven: 16 oktober 2008
Senast uppdaterad: 17 oktober 2008

Recensionen har lästs 4387 gånger av 2366 personer, sedan den 16 oktober 2008