Tack till JGS Skivdistribution för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Audvid/Ozon Media & Foreign Media Group A/S
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (vid samtliga avsnitt)
Tess - Bridie Carter Claire - Lisa Chappell
Becky - Jessica Napier Jodi - Rachael Carpani
Meg - Sonia Todd Alex - Aaron Jeffery
Nick - Myles Pollard

Även fast det produceras ett relativt stort antal filmer och serier i Australien, så är det ett fåtal av dessa som någonsin ser dagens ljus i Sverige. De som gör det, förpassas alltför ofta till dåliga sändningstider eller behandlas illa på annat sätt. Detsamma gäller även den näst intill kultförklarade serien Mcleods döttrar, som sändes första gången i Australien 2001. I Sverige har den levt en relativt anonym tillvaro, och har visats på humana tider på Hallmark Channel samt mitt på vardagar på Kanal 5. Då är det alltid lika tacksamt när TV-serier släpps på DVD, så att vi vanliga dödliga har möjlighet att njuta av serierna på mänskliga tider. Historien bakom den här serien började redan 1996, när den brittiskfödda romanförfattarinnan och TV-producenten Posie Graeme-Evans, sedan många år bosatt i Australien, producerade en TV-film vid namn McLeod's Daughters; efter att i flera års tid försökt att övertala den australiensiska TV-kanalen Channel Nine om projektet. Filmen blev mycket framgångsrik i Australien, och blev en av de mest sedda TV-filmerna någonsin i landet; men har inte visats i särskilt många andra länder. Hon tyckte dock att upplägget för långfilmen passade sig utmärkt som TV-serie, och efter flera års diskussioner med Channel Nine lyckades hon i slutet av 2000 äntligen övertala TV-bolaget att finansiera och medproducera en TV-serie baserad på långfilmen. Den fick premiär i augusti 2001, efter lång tids utveckling och inspelning, och blev en stor succé. Den har hittills gått i sju säsonger, och har vunnit flera priser - däribland flera Logie, vilket är en australiensisk motsvarighet till Emmys. Nyligen blev det också klart att serien förnyats till en åttonde säsong, som ska börja spelas in i augusti 2007.

I Australien släpptes denna första säsong på DVD redan 2003, och ärligt talat trodde jag att den aldrig skulle släppas i Skandinavien. Men jag är glad att jag hade fel, för i höstas fick den äntligen premiär i Skandinavien, via det relativt okända danska och multinationella företaget Foreign Media Group. I sanningens namn är detta dock inte riktigt säsong 1, även fast det marknadsförs som det. I Australien bestod den första säsongen egentligen av 16 avsnitt, och den andra säsongen av 28 avsnitt. Säsongerna har här delats upp, och det som här klassas som säsong 1 är i själva verket hela första säsongen och de första 6 avsnitten av säsong 2. Någon stor roll spelar detta dock inte, då säsongerna är relativt "sömlösa", och visades i Australien med bara en veckas mellanrum; men det kan vara viktigt att känna till för att undvika förvirring om man läser på utländska Internetsajter. Samma "uppstyckning" verkar dock ha skett även för de australiensiska DVD-boxarna, så troligtvis är det ett medvetet beslut av antingen något av produktionsbolagen eller den australiensiska distributören.

Jack Mcleod drev under större delen av sitt liv en farm ute på vischan i den australiensiska delstaten South Australia - den stora farmen har fått namnet Drover's Run, och ligger 28 mil från närmaste tätort och 40 mil från storstaden Adelaide. Hans dotter Claire växte upp på gården, och när Jack plötsligt avlider av en hjärtinfarkt ter det sig naturligt för Claire att ta över farmen. Men Jack fick en till dotter, Tess, under ett senare kortvarigt äktenskap några år senare, med en kvinna vid namn Ruth. När Ruth lämnade Jack flyttade hon och Tess till storstaden, och under de kommande 20 åren satte Ruth och Tess aldrig sin fot i Drover's Run mer. Men strax efter att Jack dött, så avlider också Tess mamma Ruth, och då ärver Tess halva Drover's Run. Strax därefter reser hon till farmen, för att återse Claire - till den sistnämndas stora förtret. Claire har aldrig kommit över att Tess och Ruth stack, och är inte särskilt intresserad av att börja umgås med sin återfunna halvsyster. På denna öde gård jobbar Claire, hushållerskan Meg, hennes dotter Jodi och några män som visar sig inte vara helt tillförlitliga. När Claire får reda på att de manliga arbetarna stulit från henne, avskedar hon allihopa. De får sällskap av den tuffa tjejen Becky, som efter en otrevlig upplevelse börjar jobba på Drover's Run. Sedan börjar vardagen för de fem tjejerna, som tillsammans försöker driva farmen i bästa förmåga; samtidigt som de närmaste grannarna nog gärna skulle vilja ta över gården...

Jag har generellt sett alltid tyckt bra om australiensiska filmer och serier, och det här är inget undantag. Serien har en originell och stark grundstory, som går bra att bygga vidare på och utveckla. Därför är det ingen förvåning att serien kunnat överleva så pass länge. Det är en intressant serie, som hinner med att vara både gripande, smårolig och spännande - ibland till och med i samma avsnitt. Serien har också starka och intressanta kvinnoportsätt, och faktum är att alla viktiga rollfigurer är kvinnor. Den är mycket välgjord, och hela serien är faktiskt inspelad "on location"; d.v.s. utomhus och i riktiga miljöer - inga som helst kulisser eller studior har använts, vilket givetvis bidrar till seriens äkthetskänsla och realism. Dock kan man i ett fåtal fall skönja att stuntmän använts i vissa ridscener, men i de allra flesta fall ser det naturligt och bra ut, så det är inget stort problem. Serien är också snyggt filmat med många vackra vyer, vilket ytterligare förhöjer upplevelsen. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och de fem kvinnliga huvudrollerna spelar alla trovärdigt och starkt. Personkemin mellan alla skådespelarna, och i synnerhet mellan Lisa Chappell (Claire) och Bridie Carter (Tess), är mycket bra och därför känns också deras systerskap trovärdigt och äkta.

Serien har också utmärkt musik, både som ledmotiv och som bakgrundsmusik under vissa avsnitt. I stort sett all musik som förekommer är faktiskt specialskriven för serien, och sångtexterna är skrivna av producenten och skaparen Posie Graeme-Evans. Alla sångerna framförd av den okända men mycket talangfulla australiensiska sångerskan Rebecca Lavelle, och henne lär vi se och höra mer av i framtiden. Faktum är att i stort sett enda gången som serien innehåller befintlig pop-musik är i bakgrunden på exempelvis danser och liknande. Det är förvånande att producenterna valt att lägga ner så mycket tid på nyskriven musik, men är givetvis en fördel - i synnerhet som låtarna passar in utmärkt och är mycket stämningsfulla. De flesta låtarna som spelas i de olika avsnitten har släpps på två CD-soundtracks också, men dessa har tyvärr inte släppts i Sverige. Men under 22 avsnitt är det givetvis näst intill en omöjlighet att hålla jämlik och stark kvalitet, vilket också märks här. Medan en del avsnitt är mycket viktiga och starka; så känns andra mer som "utfyllnad", som egentligen inte fyller någon direkt funktion och framkommer som något menlösa. Kanske har manusförfattarna och producenterna helt enkelt inte fått tillräckligt med tid på sig, så att de tvingats fylla ut med utfyllnadsavsnitt mellan viktigare storylines. Man kan anmärka att serien som regel spelar på känslor och känslomässiga scener än intellektuella repliker och scener, och därför är det en relativt lättsam serie; men huruvida det är en fördel eller nackdel är upp till var och en att avgöra. Det finns utan tvekan bättre australiensiska serier än denna, exempelvis min personliga favoritserie Home and Away. Men att detta är en bra serie råder ingen tvekan, och den är väl värd att följa. Dessutom brukar det ofta ta ett tag för serier att komma igång, i och med att man först måste lära känna karaktärerna och dylikt; därför är det mycket möjligt att serien kan bli ännu bättre längre fram. Jag ser i alla fall definitivt fram emot DVD-boxen med den andra säsongen, vilket alltså tekniskt sett innebär avsnitt 7 - 28 i säsong 2. Fram tills dess, stannar dock mitt betyg på en svag åtta.

Av någon outgrundlig anledning består DVD-boxen uteslutande av DVD-skivor med enkla lager (skikt), och därför ryms det bara två avsnitt på varje skiva. Hela säsongen blir därför på hela 11 DVD-skivor, och kommer i 11 vanliga DVD-fodral (keep-case) i ett papphölje. Visst är det smidigt och lättanvänt, men ack så stor plats det tar upp... Åtminstone för undertecknad, som redan har överfulla bokhyllor, är varje centimeter av stor vikt; och därför är det dumt med en så gigantisk box. Foreign Media Group har en del att lära av bl.a. Paramount; och det hade varit önskvärt att använda dubbla lager (för att få ner antal skivor till sex) samt ändra förpackningen till exempelvis smalare slimcase-fodral eller åtminstone vanliga dubbelfodral (med två skivor i varje). Då hade boxens storlek kunnat förminskas till en sjättedel utan att påverka användbarheten nämnvärt. Jag hoppas att de gör något åt det här problemet till kommande säsonger, så att dessa boxar kan få en lite mer human storlek.

Alla avsnitten återges i 4:3 fullskärm, och ljudet är i 2-kanalig Dolby Surround. Detta trots att avsnitten faktiskt spelats in i Widescreen i formatet 1,78:1, och är såvitt jag vet avsett att visas i det skicket - något som också gjorts på bl.a. HDTV-kanaler i Australien. De australiensiska DVD-boxarna med serien består av Widescreen-bild och ljud i Dolby Digital 5.1, vilket onekligen hade varit att föredra. Dock råder en viss tveksamhet vad gäller ljudformatet, då de flesta avsnitt inleds med logotyp för Dolby Surround i början, samtidigt som andra källor vill göra gällande att serien faktiskt spelats in med 5.1-ljud. Jag har inte lyckats att till fullo reda ut vilket ljudformat som egentligen är "det rätta", men vad bilden anbelangar så råder det ingen tvekan om att den filmats i Widescreen-format. Jag kan givetvis inte veta om det är Foreign Media Group som är ansvarig för dessa brister, eller om den australiensiska distributören Southern Star skickat ut avsnitten i detta lite märkliga skick till alla länder (vilket inte är en omöjlighet, då serien inte har samma distributör i Australien och resten av världen), men det är beklagligt i vilket fall som helst. Bild- och ljudkvaliteten är dock bra, ungefär som man hade kunnat förvänta sig av sändningar på digital-TV. Avsnitten är textade på de fyra skandinaviska språken; men tyvärr finns ingen engelsk text, något som åtminstone jag hade önskat. Textning för hörselskadade lyser också med sin frånvaro, även om jag i ärlighetens namn bör påpeka att samma brist tyvärr gäller 95% av alla DVD-utgåvor i Skandinavien.

Varje skiva inleds med distributörsjingel för den internationella distributören Southern Star, och därefter kommer vi till språkvalsmeny där man väljer språk i form av flaggor. Det följs av varningstexter på några få sekunder, som dock verkar lida av brist på korrekturläsning - vad sägs exempelvis om uttrycket "Överträdelse av dessa reglar"...? Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är stillastående och stilren, med bakgrundsmusik (som dock inte verkar ha någon större koppling till serien). Tyvärr finns inget extramaterial att tillgå - de 22 avsnitten är allt som erbjuds. Det är tråkigt, i synnerhet som den australiensiska säsong 1-boxen faktiskt innehåller ganska mycket extramaterial. Inte minst så finns det där med den TV-film från 1996 som ligger till grund för serien. Även om filmen består av andra skådespelare och i mångt och mycket innehåller samma storyline som de första avsnitten av den riktiga serien, så hade det ändå varit önskvärt att ha med filmen. Dessutom innehåller boxen från hemlandet ganska intressanta intervjuer med bl.a. skådespelarna och skaparen/producenten Posie Graeme-Evans, vilket jag också gärna hade återsett här. Det borde inte vara en omöjlighet att licensiera det extramaterial som redan producerats för andra DVD-boxar, och att få med det hade absolut gjort boxen mer intressant och köpvärd. Dock är jag tacksam att svenska folket äntligen kunnat ta del av denna välgjorda serie med textning, då de australiensiska boxarna helt saknar text (de har inte ens engelsk text), vilket kraftigt begränsar hur många skandinaver som kunnat ta del av dessa.

Recensionen skriven: 30 maj 2007
Senast uppdaterad: 30 maj 2007

Recensionen har lästs 8462 gånger av 4592 personer, sedan den 5 december 2007