Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Taylor - Billy Zane Stephanie - Tricia Helfer
Carol - Ann-Margret Max - Dennis Hopper
Dr. Deepra Chang - Terry Chen Alisha Briggs - Deirdre Blades
Bonnie McHale - Emily Hirst Allison Frost - Emily Anne Graham
Scott McHale - Scott G. Anderson William Terrell - Matt Fentiman
Lisa Mullens - Hailey Shand Ricky McHale - Alex Ferris

Den amerikanska producenten och författaren Bennett Joshua Davlin debuterade som romanförfattare 2005 med boken Memory, och före det hade han livnärt sig på att producera och skriva manus till kortfilmer som visats på filmfestivaler. Strax efter romanens färdigställande, gjorde han själv en långfilm baserad på sin bok - hans första långfilm som regissör, och han har även själv skrivit filmmanuset tillsammans med Anthony Badalucco. Här handlar det om forskaren Taylor Biggs, som är utbildad läkare men bytt inriktning och nu blivit genetisk forskare. Hans mamma lider av Alzheimers sjukdom, och därför har han fokuserat mycket på att forska kring det ämnet. Under en resa till Brasilien kommer han i kontakt med en man på ett sjukhus, som drabbats av ett mycket underligt fenomen - efter att ha fått i sig ett mystiskt pulver från indianer, har han blivit knallröd i både kroppen och ansiktet. Indianerna har använt drogen, då det påstås framkalla syner från döda släktingar. Hans skyddshandskar på sjukhuset råkar dock inte vara av det mest hållbara slaget, och därför råkar han själv komma i kontakt med det mystiska pulvret. Efter det dröjer det inte länge innan han börjar få skumma syner. Han ser tillbakablickar från början av 1970-talet, innan han ens hade fötts, där han bevittnar småflickor som kidnappats och mördats av en okänd maskerad gärningsman. Är det hallucinationer, eller är det autentiska minnen från någon annan...? När han börjar utreda saken närmare kommer han också i kontakt med en lokal konstnär hemma i USA, som han blir attraherad av. Men att berätta vad han råkar ut för är förstås inte det lättaste...

Efter så många psykologiska thrillers som kommit genom åren, så trodde jag att de flesta ämnen redan uttömts. Tydligen hade jag fel, då manusförfattarna faktiskt lyckats att skapa en riktigt originell och nyskapande film inom genren, som inte liknar mycket man tidigare sett. Efter att ha läst baksidestexten på omslaget var jag minst sagt skeptisk, då det på papperet såg ut som det mest absurda och röriga som världen någonsin skådat. Dessbättre var det inte fullt så illa, och till min stora förvåning har Memory faktiskt blivit en riktigt bra och lyckad film. Trots det udda och märkliga konceptet, så har filmteamet lyckats att engagera åskådarna från början till slut. Storyn är intressant och fascinerande, och de flesta rollfigurer är tillräckligt mångbottnade och genomarbetade för att man ska bry sig om dem och vad som händer. Överlag är filmen ganska förutsägbar, men det förekommer trots allt några oväntade vändningar, vilket förhöjer helhetsintrycket. Det är också en riktigt spännande film, och periodvis även ganska obehaglig. Regissören har på ett skickligt sätt lyckats att förmedla en stämning och ett sinnesintryck, och därför blir också filmen fängslande nästan hela tiden. Tekniskt och visuellt är den välgjord, och fotot är genomarbetat. Filmen har också passande och stämningsfull bakgrundsmusik, som för en gångs skull inte tar överhanden utan bara gör det den ska. Därför kommer de flesta inte ens att tänka på musiken, och det är precis så det ska vara. I de flesta fall har även Taylors syner markerats på ett relativt tydligt sätt, genom en ändrad färgskala jämfört med "verkligheten". Det stämmer dock inte riktigt jämt, utan vid ett fåtal tillfällen har det gjorts misstag i detta, som gör att filmen avviker från sin egen princip. Jag kan inte utesluta att det funnits tankar bakom, men det förefaller lika troligt att det är misstag under produktionen. Filmen är ganska rörig, och det tar ett tag innan man lyckats få klara grepp över vad som egentligen händer. Därför måste man vara ganska koncentrerad när man ser den, men är man det så klarnar det mesta trots allt innan filmen är slut. Att en sådan här story blir lite rörig och svårfattlig är oundvikligt, men jag anser ändå att det hade gått att få allting lite mer förståeligt genom ett mer genomarbetat manus och mer tid. Trots allt märks det att filmen gjorts med begränsad budget under relativt kort tid, men filmteamet har ändå gjort ett bra jobb efter omständigheterna. Dock förekommer ett fåtal logiska luckor, och även vissa frågetecken som inte får någon direkt förklaring under filmens gång. Kanske är det manusmissar, eller också fanns det trots allt subtila ledtrådar som undertecknad inte lyckades att uppfatta. Det kanske hjälper att se om filmen, men trots allt borde ledtrådar inte vara så subtila att man inte uppfattar dem första gången man ser en film. Vissa rollfigurer tycks heller inte fylla någon direkt funktion; bl.a. Taylors mamma och bihandlingen angående Alzheimers sjukdom, som inte tillför någonting till filmen eller handlingen. Tempot är också lite ojämnt - medan vissa scener är onödigt utdragna och sega, så har andra blivit för nedkortade där allting går för snabbt framåt. En omredigering hade antagligen löst många problem, så att vissa sega scener kortats ner samtidigt som en del nyckelscener hellre borde saknats ner så man hinner förstå allt. Många av de här bristerna beror sannolikt på att Bennett Davlin är så oerfaren som både regissör och manusförfattare, och kanske hade en mer rutinerad regissör kunnat få bättre ordning på storyn. Men Bennett Davlin visar onekligen stor potential, och med mer erfarenhet tror jag att han kan åstadkomma imponerande saker i framtiden. För trots allt är Memory en riktigt bra film, även fast den haft potential att bli ännu bättre. Med det originella upplägget, den fängslande storyn och de intressanta rollfigurerna råder det ingen tvekan om att fördelarna överväger nackdelarna, och därför är filmen väl värd att se för de allra flesta. Något mästerverk är det inte, och heller inte världens mest minnesvärda eller djupa film. Men både storymässigt och visuellt är det en upplevelse, även fast det är fullt förståeligt att den inte gått upp på bio i Sverige. Därför känns en sjua som det enda rättvisa betyget, och det är ju inte fy skam.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Tre olika ljudspår erbjuds - DTS i 5.1, Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo - vilket är ovanligt för lågbudgetproduktioner som denna. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Annars brukar Universal alltid erbjuda engelsk text på DVD-utgåvor, så det är märkligt att så inte skett här. Förvisso rör det sig om en film som Universal inte själva producerat, utan som de licensierat för vissa marknader, men det är inget skäl till att kompromissa med utgåvorna på det sättet. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter på valt språk, och därefter kommer huvudmenyn som är på engelska oavsett valt språk. En svaghet är att det från menyn inte går att välja att spela filmen utan textning. Vill man se filmen otextad, måste man istället välja något av språken som textning och manuellt stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen börjat. Det enda extramaterialet som finns är en trailer för en annan film, manuellt valbart från menyn. Där tar det roliga slut, och något extramaterial om den här filmen finns inte. Det är tråkigt, i synnerhet som den amerikanska DVD-utgåvan enligt uppgift faktiskt har en del extra.

Recensionen skriven: 3 oktober 2008
Senast uppdaterad: 3 oktober 2008

Recensionen har lästs 3662 gånger av 1932 personer, sedan den 3 oktober 2008