Taylor Elizabeth - Willa Holland Rhonda - Susan Sarandon
Ben - Justin Chatwin Jean - Brea Grant
Elena - Anny Ibarra Ryan - Kenny Bordes
Morris Kraven - Scott Martin Paulette Spitz - Marie Debrey
Cami - Lindsay Soileau Vik - Veronica Berry
Moster Polly - Karen Bramen Jessica Luther - Andrea Frankle

Den amerikanska Texas-baserade skådespelaren, regissören, manusförfattaren och producenten John Stockwell började sin karriär som skådespelare under 1980-talet, med roller i bl.a. serier som Nord och syd. Redan 1987 debuterade han som långfilmsregissör med actionfilmen Under Cover, men därefter dröjde det 13 år innan han fick chansen igen. På senare år har han bl.a. blivit känd genom filmer som Crazy/Beautiful, Blue Crush och Into the Blue. Han blev nominerad till en Emmy för sin TV-film Cheaters från 2000, och har på senare år även regisserat ett flertal avsnitt av den kritikerrosade ShowTime-serien The L Word. Det är också intressant att notera att han är gift med en svensk kvinna. Johns senaste film var en dramakomedi vid namn Middle of Nowhere, där manuset skrivits av den manusdebuterande skådespelerskan Michelle Morgan. Filmen premiärvisades i september 2008 på Toronto International Film Festival i Kanada, och visades därefter även på andra filmfestivaler. Trots idel lovord och bra kritik har independentfilmen dock haft svårt att få distributionsavtal, och den har inte visats på bio någonstans i världen. Först i juli 2010 släpptes den direkt på DVD i USA, och en månad senare har den kommit som hyr-DVD i Sverige.

Handlingen utspelas i ett icke namngivet samhälle någonstans i USA, och kretsar kring två ungdomar. 17-åriga Dorian är en överklasskille vars adoptivföräldrar driver ett begravningsimperium, men föräldrarna uppskattar inte Dorians oansvariga beteende och skickar iväg honom till sin farbror över sommaren. Där ska han få komma ner till jorden genom att tvingas arbeta för minimilön som badvakt på ett äventyrsbad. 19-åriga Grace tänker börja college och studera till läkare, men hennes planer går i grus då hon inte lyckas få studielån i och med att hennes mamma Rhonda skaffat kreditkort i dotterns namn och nu har stora skulder som hon inte kan betala tillbaka. Rhonda bryr sig heller inte om Graces problem, utan tänker bara på att bekosta modellutbildning för Graces lillasyster Taylor Elizabeth. Graces pappa är död, och hon har sommarjobb på samma äventyrsbad, men utan större förhoppning om att verkligen kunna få ihop de 12 000 dollar som den privata universitetsutbildningen kostar utan studielån. På badet träffas Dorian och Grace, och han blir genast attraherad av henne. Dorian har affärsplaner för att snabbt tjäna pengar med knarklangning, och efter viss tvekan går Grace med på att hjälpa honom i ett desperat försök att tjäna tillräckligt mycket pengar för läkarlinjen. Under tiden blir Grace intresserad av den snygge och världsvane Ben från badet, medan hennes lillasyster Taylor blir attraherad av Dorian...

Då och då dyker det upp filmer som inte verkar som mycket för världen, och som går obemärkt förbi de allra flesta, men som visar vig vara betydligt bättre än man kunnat ana. Middle of Nowhere är precis en sådan film. På papperet ser det inte särskilt originellt eller uppiggande ut, men det visade sig vara en riktigt bra film. Grundstoryn är intressant och fascinerande, och filmen tar upp flera intressanta ämnen där åtminstone somliga är tänkvärda. Om man betänker en del av regissören John Stockwells tidigare filmer är det lätt att förvänta sig en fartfylld film, men det här är istället raka motsatsen. Det är en ganska långsam och stillsam film, där det inte händer så jättemycket utan där fokus istället ligger på karaktärer och introvert utveckling. Men det händer hela tiden precis lagom mycket för att hålla intresset vid liv, och lyckas att engagera. Därför blir det aldrig tråkigt eller segt, och filmen lyckas hela tiden att beröra och fascinera. Vid några tillfällen blir det också riktigt gripande, och då kunde jag inte hålla tårarna borta.

De två centrala rollfigurerna Grace och Dorian har båda två blivit mångbottnade och nyanserade, och vi får lära känna båda två på ett föredömligt sätt så båda två känns helt äkta. Lillasystern Taylor har åtminstone fått vissa nyanser och känns intressant, trots att hon aldrig blir alltför mångbottnad. Övriga är tyvärr tämligen endimensionella, och framförallt Graces mamma Rhonda känns lite för extrem och klichéartad för att framstå som helt äkta. Det här är långt ifrån någon renodlad komedi, utan istället ett fint försök att blanda in flera olika genrer. Huvudsakligen är det ett drama, men stämningen lättas upp av viss humor och jag skrattade vid en del tillfällen. Förväntar man sig en stor skrattfest lär man bli besviken och jag hade heller inte sagt nej åt lite mer humor, men det är å andra sidan en fin blandning där avsaknaden av humor istället vägs upp av en berörande och ganska djup story, som gör att filmen fungerar utmärkt som drama.

Manusförfattaren har också gjort en imponerande insats för att bredda målgruppen, och gör att det som ursprungligen ser ut som ett lättsamt typiskt tonårsdrama även fungerar bra för en äldre publik. Här finns något för de allra flesta, och oavsett ålder är det lätt att känna igen sig i åtminstone en del aspekter och händelser. Därför lär de flesta få utbyte av filmen, och genom dess ovanliga djup och allvarliga teman fungerar filmen bra för de flesta åldrar. Det är få manusförfattare som lyckas att få filmer om ungdomar att även beröra och fungera lika väl för betydligt äldre personer, och för det förtjänar debutanten Michelle Morgan en stor eloge. Filmen är också oförutsägbar, med en del oväntade vändningar där åtminstone jag inte lyckades att förutspå utgången.

Det är faktiskt sällan jag varit så imponerad av en film som denna, och när sluttexterna började rulla var det bara en sak jag egentligen störde mig över. Det gäller mamma Rhonda, som genomgår en orealistiskt stor karaktärsutveckling, och går från att framstå som fullständigt vidrig till att bli relativt mänsklig på kort tid. Det känns inte helt trovärdigt, och det hade behövts några scener till för att förklara hennes beteendeförändring och få det att bli naturligt. Med tanke på att filmen är relativt kort och klockar in på bara 1 timme 32 minuter, så förstår jag inte varför inte filmmakarna kunnat förlänga filmen en smula och lägga till några scener till med Rhonda, för att få en djupare förståelse för karaktären och få hennes förändring att framstå som mer stegvis. Alternativt hade det också fungerat att tona ner Rhondas personlighetsdrag till en början, för att få henne att kännas lite mer mänsklig och visa både goda och dåliga sidor. Då hade förändringen också känts mer naturlig, för som det är nu framstår Rhonda som den mest egocentriska och vidriga mamma man skulle kunna tänka sig.

Filmen har ett snyggt foto, med ett starkt bildspråk och en del vackra vyer inspelade i Baton Rouge i den amerikanska delstaten Louisiana. Klippningen är också föredömlig, och dessutom finns passande och stämningsfull musik som ytterligare förhöjer helhetsintrycket. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och både Eva Amurri (mest känd som Jackie i TV-serien Californication) och Anton Yelchin är lysande, som båda två spelar mycket övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Eva bevisar här ännu mer än i tidigare roller att hon redan nu är lika bra som sin mamma Susan Sarandon, och hon har potential att gå hur långt som helst. Det är för övrigt ett intressant drag att Susan Sarandon fått spela hennes mamma även i filmen, och hon gör också bra ifrån sig. Dessutom blev jag imponerad över Willa Holland (för de flesta mest känd som lillasystern Caitlin i TV-serien The O.C.), som spelar naturligt och övertygande som Graces lillasyster Taylor - hon lyckas med enkla medel att väcka liv i en på papperet relativt endimensionell karaktär, och imponerar med sin naturliga stil och utstrålning. Även i övrigt är det bra skådespelare, och Eva Amurri har dessutom bra personkemi med båda Anton Yelchin och Willa Holland.

Sammanfattningsvis är Middle of Nowhere en mycket bra och berörande film, som har ett påtagligt djup och tar upp intressanta tankeställare med bra resultat. Det är både engagerande och gripande, och överlag känns filmen mycket realistisk och trovärdig. Jag hade dock gärna sett att den kunnat förlängas, för trots att manusförfattaren hunnit med mycket under de 90 minuterna så hade jag velat se mer av de här karaktärerna. Om man hatar långsamma introverta filmer utan föredrar fartfylld action, så lär man nog finna filmen seg och tråkig. Men i övrigt kan jag varmt rekommendera Middle of Nowhere till de allra flesta oavsett ålder och smak, och i slutändan är det enda rättvisa betyget jag kan ge en svag åtta.

Av någon outgrundlig anledning har Middle of Nowhere enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Då det här är en film som både jag och säkerligen även andra skulle kunna tänka sig att se om flera gånger, så är det ett märkligt beslut och kostnadsskillnaden mellan att släppa en film som hyrfilm och även som köpfilm tycker jag borde vara relativt liten. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, vilket innebär att nästan hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyerna är stillastående och stilrena, men finns tyvärr bara på engelska. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt då jag gärna hade velat veta mer om inspelningen och tankarna bakom filmen. Med tanke på att det är en independentfilm som inte visats på bio i de flesta länder i världen kan jag dock inte påstå att jag blev förvånad över avsaknaden av bonusmaterial.

Recensionen skriven: 26 augusti 2010
Senast uppdaterad: 27 augusti 2010

Recensionen har lästs 3488 gånger av 1894 personer, sedan den 26 augusti 2010