Producent: Clive Barker, Gary Lucchesi, Eric Reid, Tom Rosenberg, Jorge Saralegui & Richard S. Wright
Regi: Ryûhei Kitamura
Manusförfattare: Jeff Buhler, baserat på en novell av Clive Barker
Leon - Bradley Cooper Maya - Leslie Bibb
Mahogany - Vinnie Jones Susan - Brooke Shields
Jurgis Tompkins - Roger Bart Inspektör Lynn Hadley - Barbara Eve Harris

Den brittiska författaren och regissören har främst blivit känd för en lång rad skräckböcker, och har bl.a. blivit känd för den litterära förlagan till Hellraiser-filmerna, som han också regisserade och skrev manus till. En av hans i Sverige mindre kända verk är novellen The Midnight Meat Train från 1984, som nu har blivit till film i regi av japanska Ryuhei Kitamura - i västvärlden ganska okänd, men en framgångsrik regissör i hemlandet. Det här är Ryuheis Hollywood-debut, som i USA bara gått upp i begränsad skala på bio och i Sverige släpps direkt på DVD. Leon jobbar som fotograf, men har inte haft någon större framgång. Vid tunnelbanan blir han en dag vittne till hur ett kriminellt gäng försöker att våldta en ung asiatisk kvinna. Han fotograferar hela händelseförloppet, innan han räddar henne. Han tar ett sista foto av den unga kvinnan när hon går in i tunnelbanevagnen, men nästa morgon läser han i tidningen att hon är spårlöst försvunnen. Han går till polisen med de foton han tagit, i tron att det kriminella gänget har dödat kvinnan, men polisen visar sig vara måttligt intresserad av fotona och vad Leon har att säga. Leon blir mer och mer nyfiken över fallet, och upptäcker att den unga kvinnan är långt ifrån den enda som försvunnit på tunnelbanan genom åren. Trots att hans flickvän Maya tycker att Leon blivit alldeles för besatt, så följer han efter en slaktare på tunnelbanan, som han börjar misstänka har något med försvinnandet att göra. Det borde han nog inte ha gjort...

Jag har inte läst den litterära förlagan, men generellt sett brukar det inte vara så lyckat att göra filmer baserade på noveller - sådana är helt enkelt oftast för korta för att kunna räcka till en hel film, och handlingen blir lidande. The Midnight Meat Train är inget undantag, och det märks att det i grund och botten är en tunn story som dragits ut till långfilmsformat utan att egentligen ha så mycket att säga. Grundstoryn är dock intressant och originell, och därigenom har det också blivit en nyskapande film. Det här är sannerligen ingen film för personer med svaga hjärtan, för här får vi se några riktigt makabra och blodiga scener. Det är ingen rolig film, men har blivit riktigt spännande och otäck. Regissören fullkomligt frossar i blod och specialeffekter, och tyvärr har det blivit lite för mycket omotiverad blod och våld. Dock ser det riktigt verkligt ut, och de många makabra scenerna håller hög klass och några är riktigt minnesvärda. Ibland blir det lite väl tydligt att mycket av blodet rör sig om datoranimerade effekter, men överlag ser det bra ut och uppvisar inga tydliga tecken på att vara konstgjorda. Fotot är förstklassigt, och Ryuhei Kitamura har en unik visuell stil med ett effektivt bildspråk och smarta kameravinklar. Även ljudet förstärker den kusliga känslan, utan att ta till övertydlig bakgrundsmusik. Inledningsvis tyckte jag också att det var en intressant film, med genomarbetade personporträtt och en någorlunda trovärdig stil. Manuset och regin lyckas att bygga upp en intensiv känsla, med en realistisk spänning och en del riktigt obehagliga scener. Men allt eftersom filmen fortlöper, så minskar den realistiska känslan och de logiska luckorna blir allt fler. Efter ett tag känns ganska mycket otrovärdigt, och då blir filmen heller inte lika engagerande längre. Då får vi också se en del orealistiska karaktärsutvecklingar, och i synnerhet blir Leon lidande. Vi får aldrig någon rimlig förklaring till varför han blir så besatt av vad som händer på tunnelbanan, och de flesta skulle knappast fortsätta undersöka saken efter att de gett bilderna till polisen. Då är det bättre ställt med Maya, som förblir jordnära och realistisk hela filmen igenom, även om hon bitvis känns en smula endimensionell.

Värst blir det under den sista halvtimmen, då manuset börjar gå på tomgång och allting bara börjar kretsa kring att uppvisa så mycket blod som möjligt. Då börjar det ärligt talat kännas ganska segt och tråkigt, och mot slutet spårar handlingen ur fullständigt. Slutet är också löjeväckande dåligt, och jag började undra vad som hänt med den ursprungligen så intressanta och fascinerande grundstoryn. Skådespelarinsatserna är dock bra, och Bradley Cooper spelar relativt trovärdigt och starkt som Leon. Men jag blev framförallt imponerad över Leslie Bibb som Maya, som spelar mycket övertygande och jordnära, och lyxkad att uppbåda ett djup hos sin rollfigur trots det ganska enkla manuset. Jag har tyckt mycket bra om Leslie Bibb ända sedan ungdomsserien Popular, och det är tråkigt att hon inte fått så stora roller som hon verkligen förtjänar. Jag hoppas att den här filmen i alla fall kan vara ett steg i rätt riktning, för Leslie tillhör en av våra mer lovande unga skådisar i dagens läge. Vinnie Cooper spelar också bra som slaktaren Mahogony, och ger ett mycket brutalt och känslokallt intryck. En alltför svår roll är det dock inte, då hans minspel är nästan helt nollställda och han aldrig uppvisar några som helst känslor. Även i övrigt är det bra skådisar, även om man kan tycka att det är lite få centrala rollfigurer. Med ett mer utvecklat manus, med mindre logiska luckor, bättre karaktärsutveckling och i synnerhet ett bättre slut, så hade The Midnight Meat Train kunnat bli en riktigt bra film. Nu stannar det på godkänt, fast den originella storyn och den unika visuella stilen trots allt gör att filmen blivit sevärd. Det är knappast någon film som man kommer att komma ihåg någon längre stund, men nu omedelbart efter filmen måste jag erkänna att jag är lite tacksam att vi inte har tunnelbanor i Skellefteå - det känns helt enkelt inte särskilt lockande att ta sena tunnelbanetåg efter den här filmen...

DVD-utgåvan innehåller enbart filmens biovisade version, medan det i USA också finns en utökad unrated-version som vi tyvärr går miste om i Sverige. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Det ser ut att vara en krympt bild med kapade kanter, då filmen såvitt jag vet är inspelad i 2,35:1. Varför Nordisk Film valt att släppa filmen i det formatet är därför ett mysterium, men jag har inte sett någon annat format och kan därför inte avgöra hur stor skillnaden blir. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, vilket är originalformatet. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den något ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och kan därför bli lite svårläst i vissa fall. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. Faktum är att det inte ens finns någon huvudmeny på skivan - trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det är ett lite egendomligt begrepp, som också medför att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen startat. Det finns heller inget som helst extramaterial på skivan, vilket är tråkigt. Enligt uppgift har utländska DVD-utgåvor en del extramaterial, och därför är det beklagligt att Nordisk Film inte kunnat eller velat licensiera det till den skandinaviska utgåvan. Det är också tråkigt att DVD-utgåvan inte innehåller även den oklippta Directors Cut-versionen, då det hade varit intressant att se vad som skiljer de båda versionerna åt.

Recensionen skriven: 24 juni 2009
Senast uppdaterad: 25 juni 2009

Recensionen har lästs 3370 gånger av 1813 personer, sedan den 24 juni 2009