Manusförfattare: Paul Haggis, baserad på noveller av Jerry Boyde
Maggie - Hilary Swank Frankie - Clint Eastwood
Eddie - Morgan Freeman Danger - Jay Baruchel
Earline - Margo Martindale Big Willie Little - Mike Colter
Billie - Lucia Rijker Pastor Horvak - Brian O'Byrne
Mardell - Riki Lindhome Omar - Michael Peña

Efter all framgång i årets Oscarsgala, känner väl de flesta till det Clint Eastwood-regisserade dramat Million Dollar Baby. Filmen hade premiär på bio i Sverige i april - ett par månader för sent, med tanke på all publicitet filmen fick i samband med Oscarsgalan. Men istället släpps filmen på video och DVD ovanligt fort - redan nu är det dags för videorelease. I centrum står den 31-åriga kvinnan Maggie Fitzgerald, som i några år tränat boxning och drömmer om att bli proffsboxare. För att drömmen ska kunna bli verklighet söker hon upp den äldre boxningstränaren och -managern Frankie, som tränat proffsboxare hela sitt liv. Till att börja med säger han nej och vill inte hjälpa henne, helt enkelt för att hon är kvinna och han enbart tränar män. Men hon ger sig inte i första taget, och till sist går Frankie med på att träna henne (det hade väl inte blivit mycket till film annars...).

Låt mig först påpeka att jag inte är speciellt intresserad av sport överhuvudtaget, och boxning är sannerligen inget undantag. Gudskelov är det här dock ingen typisk boxningsfilm - ni vet, den där typen av filmer som enbart handlar om boxning och där orealistiska matcher står i centrum för allt... Men låt oss övergå till den här filmen. I huvudrollen som Maggie ser vi Hilary Swank, som vann en oscar för rollen och som vi tidigare sett i bl.a. Boys Don't Cry (även där oscarsbelönad) - precis som i nyss nämnda film spelar hon mycket bra, och gör en trovärdig och skicklig tolkning av en svår roll. Clint Eastwood själv spelar tränaren Frankie, och gör också ett förvånansvärt bra jobb. Morgan Freeman spelar kollegan Eddie, som har hand om boxningslokalerna, och även om han spelar relativt bra så känns det som en lite menlös roll - om det beror på skådespelaren eller rollen själv låter jag dock vara osagt. Den första halvan av filmen är precis så förutsägbar som det låter på beskrivningen. Men därefter förändras allt, och filmen byter delvis genre. Det är också räddningen på filmen, som annars bara skulle ha blivit ytterligare en boxningsfilm i mängden. Det är en välgjord, djup och gripande film, som absolut är sevärd. Men tyvärr förekommer också en del logiska luckor i manuset, somliga viktiga detaljer förblir ouppklarade, och vissa scener går lite väl snabbt. Samtidigt blir filmen ibland lite väl utdragen, och en del boxningsscener är i längsta laget. Filmen hade nog tjänat på att kortas ner lite grand. Överlag är det dock fortfarande en fullt sevärd film, som förtjänar att ses av alla. Men att hyra den är nog smartast, för jag har svårt att tro att särskilt många skulle vilja se om filmen mer än en gång...

På mitt recensionsexemplar av filmen finns också en del störningar i ljudet, och bl.a. "sprakar" ljudet då och då. Inte tillräckligt för att förstöra upplevelsen, men tillräckligt för att man ska lägga märke till det. Jag tror dock att chansen är god att detta bara är specifikt för det exemplar jag fått, och inte nödvändigtvis efterspeglar kvaliteten i de VHS- och DVD-exemplar som kommer att säljas/hyras.

Den svenska textningen håller hyfsad klass, och fyller sin funktion. Den lider dock av en del märkliga översättningar och uttrycksval, plus att den ibland känns lite väl nedkortad gentemot originaldialogen. Inte ska det väl ändå vara meningen att man ska behöva kunna engelska för att få fullt utbyte av filmen...? Jag förstår att man måste korta ner och ta bort en del saker ur en textremsa, för att alla ska få en chans att hinna läsa den - men nånstans måste väl ändå gränsen gå för när man kortar ner texten för mycket?

Tyvärr har jag inte fått tillgång till filmens DVD-utgåva (utan endast VHS-kopia), och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller extramaterialet. Tråkigt, då det verkligen hade varit intressant att se på extramaterialet...

Recensionen skriven: 21 september 2005
Senast uppdaterad: 21 september 2005

Recensionen har lästs 3785 gånger av 2110 personer, sedan den 5 december 2007