Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Folkets Bio/Cinemagi
Mimi - Anaïs Monory Grigris - Souleymane Démé
Grigris mamma - Hadje Fatime N'Goua Grigris styvfar - Marius Yelolo
Moussa - Cyril Guei Alhadj - Youssouf Djaoro
Fifi - Rémadji Adèle Ngaradoumbaye Moussas hantlangare - Abakar M'Bairo
Grigris impresario - Emmanuel M'Baide Rotoubam Mimis väninna - Achouackh Abakar

Det centralafrikanska landet Tchad är till ytan drygt dubbelt så stort som Sverige, men är ett av världens fattigaste. Landet har drygt 10 miljoner invånare, men en filmindustri som nästintill är obefintlig. I landet finns bara en enda biograf, och även om man räknar med samproduktioner med andra länder har Tchad bara varit inblandad i ett drygt dussintal långfilmer genom tiderna. Deras allra första film var dokumentären Bye Bye Africa 1999 som regisserades av den numera franskboende Mahamat-Saleh Haroun; en av bara två större regissörer från Tchad. Efter debuten har han fortsatt med några filmer till, och hans sjätte film som regissör och manusförfattare blev Mimi & Grigris som var nominerad till Guldpalmen i Cannes 2013.

Den unga killen Grigris bor i de fattigare delarna av Tchads huvudstad N’djamena, och jobbar på dagarna som assistent på hans styvpappas fotofirma. Trots att han är förlamad i ena benet och knappt kan gå har han blivit populär som dansare på nattklubbar i staden. En dag på fotofirman stöter han på den prostituerade tjejen Mimi som helst av allt vill bli mannekäng, och Grigris blir blixtförälskad. Men när Grigris styvpappa blir svårt sjuk och familjen inte kan betala sjukhusräkningarna känner han sig tvingad att ta kontakt med gangsterbossen Moussa och börja "jobba" med hans bensinsmugglarverksamhet...

Det är minsann inte varje dag man stöter på filmer från Tchad - faktum är att det här är min första. Men Mimi & Grigris är en riktigt bra film, som överraskar med en intressant story och en förhållandevis nyskapande stil. Historien är enkel men genomarbetad, och här händer precis tillräckligt för att hålla intresset vid liv utan att det börjar spreta. Det är fascinerande och engagerande, och trots att det egentligen är något tunt sitter man som klistrad framför TV:n hela tiden.

Både Grigris och Mimi har blivit intressanta och nyanserade rollfigurer, som man genast känner för. Här finns många nyanser och nästan inget är svartvitt i detta ovanliga drama. Här finns en viss spänning och en gnutta humor, men överlag är det ett renodlat drama. Men det är ett riktigt lyckat sådant, då man dras in i filmen med enkla medel och därefter förblir intresserad och fängslad. Det är också hyfsat berörande och dessutom förhållandevis oförutsägbart, vilket jag uppskattar. Filmen lyckas också att förmedla en imponerande stämning, och allt är finstämt och med en elegant atmosfär. Allting bidrar till en realistisk stil och ett trovärdigt upplägg.

På gott och ont är Mimi & Grigris en mycket lågmäld och avskalad film. Här finns ingen onödig dialog, utan vi får bara veta det allra mest nödvändiga - det är fåordigt och närmast minimalistiskt, och istället måste man vara uppmärksam och dra sina egna slutsatser. Jag uppskattar verkligen sådana lågmälda filmer som aldrig blir övertydliga eller översentimentala, men samtidigt som det är filmens stora styrka är det också en av dess svagheter. Ibland går det nämligen för långt åt andra hållet, då man inte får några klara besked om någonting utan måste gissa sig till allt som händer. Oftast förstår man väl det viktigaste, men icke desto mindre är det ändå störande när man faktiskt inte är säker på om man har fattat rätt. När jag såg filmen förstod jag exempelvis inte att det kriminella gänget smugglade bensin från Tchad över gränsen till grannlandet Kamerun, och det irriterande mig att jag faktiskt inte förstod vad exakt de gjorde. Att de gjorde någonting med bensin framstod väl ganska klart, men att det faktiskt rörde sig om smuggling över landsgränser var i alla fall inget jag lyckades snappa upp - och inte gör det saken lättare att jag inte ens visste var Tchad låg innan jag kollade upp saken i efterhand. Visst är det skönt att slippa övertydlig dialog, men att säga några ord som faktiskt avslöjar så viktiga detaljer tycker jag inte vore för mycket begärt.

Det är också tråkigt att Mimi aldrig blir riktigt lika mångbottnad som Grigris, och får heller inte lika stor karaktärsutveckling. Vad originaltiteln än är, så är Mimi trots allt lika viktig för handlingen och en minst lika intressant rollfigur. Vid några tillfällen kan man därför uppfatta henne som något stereotyp, och jag tror inte det var avsikten. Det finns också en och annan onödig scen, som inte tillför något i det stora hela och som känns ganska omotiverade. Det gäller framförallt en scen där Grigris dansar som känns mycket malplacerad, och där jag inte alls kan förstå vad tanken varit - för visst måste det ha funnits någon annan tanke utöver att visa upp skådespelarens danstalang...? Jag är också lite kluven till slutet, som visserligen är oväntat och snyggt men också känns något orealistiskt och dessutom ouppklarat.

Fotot är snyggt, och filmen har ett elegant och starkt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Souleymane Démé, egentligen dansare till yrket, är helt okej i huvudrollen som Grigris. Han har en besvärlig roll och gör inte så mycket väsen av sig, men spelar för all del relativt trovärdigt och fullt godkänt. Anaïs Monory är utmärkt som Mimi, och gör en stark och trovärdig rollprestation med enkla medel. Jämför man dessa båda skådespelare märker man ganska snabbt att Anaïs trots allt är betydligt bättre. Cyril Guei är bra som gangsterbossen Moussa, och gör en trovärdig och obehaglig insats.

Mimi & Grigris är en riktigt bra och ovanlig film, som är avskalad och oerhört lågmäld med relativt begränsad dialog. Här måste man vara uppmärksam och dra sina egna slutsatser, för vi får ingenting serverat på silverfat. I och för sig uppskattat, men jag tycker att regissören gått en smula för långt åt andra hållet här. Överlag hade nog manuset vunnit på att finslipas en smula, men det är trots allt en stämningsfull, vacker och tänkvärd film som man inte lär glömma i första taget. Den är väl värd att se för alla som uppskattar lite ovanliga filmer, men de brister som finns gör att jag trots allt nöjer mig med en mycket stark sjua i betyg. Det är ju i och för sig riktigt bra även det, men det hade kunnat bli betydligt bättre med bara små justeringar...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1 (nästan fullskärm på en Widescreen-TV), och ljudet är i Dolby Digital 5.1; huvudsakligen på franska med en mindre mängd arabisk dialog. Bild- och ljudkvaliteten är riktigt bra. Filmen har enbart svensk text, inga andra språk alls, och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Jag kan dock inte bedöma översättningen i sig, då jag knapppt förstår ett ord franska, men jag hittar i alla fall inget som känns inkonsekvent eller ologiskt i texten. Däremot förekommer några slarvfel, grammatikfel och stavfel, vilket förtar lite av den positiva känslan trots att det inte är mycket för världen. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel på 19 sekunder, följt av svenskspråkiga varningstexter på 16 sekunder (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och oerhört enkel. Här finns bara möjlighet att slå av och på svensk text samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny finns, vilket är en nackdel om man vill hitta åt ett visst parti i filmen. Det finns inget extramaterial alls, vilket känns lite svagt för en prisbelönad film som denna.

Recensionen skriven: 28 januari 2015
Senast uppdaterad: 28 januari 2015

Recensionen har lästs 4972 gånger av 1711 personer, sedan den 28 januari 2015