Regi: Eric Caravaca
Manusförfattare: Eric Caravaca & Laurent Perreau, baserad på en roman av Arnaud Cathrine
Thomas - Eric Caravaca Jeanne - Julie Depardieu
Lucas - Vincent Rottiers Joseph - Maurice Bénichou
Gilbert - Maurice Garrel Suzanne - Nathalie Richard
Richard - Rémi Martin

I Frankrike är Eric Caravaca en framgångsrik och lovordad skådespelare, och har varit med i många filmer (de flesta tämligen okända i Sverige). Men numera är han även regissör och manusförfattare, och hans debutfilm har i Sverige fått den fria översättningen Min bror. Filmen hade fransk premiär 2005 på Belfort Entrevues filmfestival, men inte förrän våren 2007 kom den till svenska biografer via den lilla biografkedjan och distributören Folkets Bio (vilket tyvärr resulterat i att många inte lär ha haft möjlighet att se den på bio). Eric Caravaca spelar själv huvudrollen som den nyblivna fadern Thomas, som får beskedet att hans bror Richard tagit livet av sig. De har inte haft en särskilt bra relation, men ändå lämnar han tillfälligt sin fru och son för att ta sig till deras barndomshem. Bland broderns tillhörigheter hittar han ett foto på en kvinna vid namn Jeanne, och därför söker han upp henne för att ta reda på vem hon egentligen är. Det visar sig att Jeanne var Richards tidigare flickvän, men att Richard försvunnit spårlöst för några år sedan. Nu väntar hon och hennes gudson Lucas fortfarande på att Richard ska komma tillbaka, och har ingen aning om att han inte längre är i livet.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här filmen, då det första intrycket är mycket kluvet. Det är en intressant och genomtänkt grundstory, och historien känns uppriktig och naturlig. Att tanken är god råder ingen tvekan om. Filmen är lågmäld, och har en fin och vemodig stämning. Snyggt foto och passande musik hjälper också till att förmedla den rätta känslan, och bildkompositionen är imponerande. Skådespelarinsatserna är också bra, och alla spelar naturligt och trovärdigt. Filmens stora problem ligger istället i manuset, som uppvisar ett antal tydliga brister. Bland annat är karaktärsdjupen bristfälligt, och vi får egentligen inte lära känna någon av rollfigurerna alltför väl. Det blir helt enkelt nästan lite ytligt, och vi kommer inte in någon tillräckligt på djupet. Dessutom har mycket blivit alldeles för oklart och diffust - mycket förblir osagt, och vi får bara gissa oss till en hel del av vad som skett. Exempelvis saknar jag mer ingående bakgrundsinformation om Thomas och Richards knaggliga relation, där vi bara får andrahandsuppgifter. Det hade behövts tydligare tillbakablickar, för att se mer om deras relation. Visst är det trevligt med variation från de övertydliga filmer där vi får inbankat varenda liten detalj gång på gång, men det måste väl finnas någon gyllene medelväg...? Filmen går också ganska långsamt framåt, och mellan varven känns det lite oengagerande och nästan tråkigt. Dessutom har filmen blivit onödigt kort, när sluttexterna börjar rulla har bara en timme och en kvart passerat. Det känns verkligen för kort för att hinna få veta allt vi behöver veta, och tyvärr gör det att allt förblir ganska ytligt och oklart. Det hade varit klart önskvärt att förlänga filmen med minst en kvart, för att kunna gå in mer på djupet med bl.a. mer ingående tillbakablickar och djupare och mer genomarbetade karaktärsbeskrivningar. Dessutom är vissa scener för dåligt ljussatta, som gör det svårt att se vad som egentligen händer. Kanske beror många av bristerna på Eric Caravacas oerfarenhet som regissör och manusförfattare, eller kanske har han tagit sig vatten över huvud med att både skriva manus, regissera och spela huvudrollen. Jag hoppas och tror att Eric kan åstadkomma bättre verk i framtiden, för manuset visar onekligen stor potential. Det är bara tråkigt att genomförandet inte alls blivit så bra som man borde kunnat förvänta sig av den här storyn. Trots bristerna är filmen fortfarande klart sevärd, men den håller knappast att ses om i första taget. Att sätta betyg har varit mycket svårt, men efter moget övervägande har jag bestämt mig för en svag sexa. Det är enbart den intressanta storyn och skådespelarinsatserna som hindrar mig från att sätta den femma jag ursprungligen tänkt.

DVD-utgåvan kommer från Folkets Bio, och distribueras genom Noble Entertainment. DVD-produktionen är också enklast möjliga. Bilden är i anamorfisk Widescreen i 1,85:1, vilket jag förmodar är originalformatet, och ljudet är i vanlig stereo. Jag har dock inte lyckats ta reda på om filmen verkligen bara spelats in med stereoljud, eller om det finns någon surroundmixning tillgänglig från Frankrike. Filmen har textning på svenska, men inga andra språk. Det finns heller ingen text för hörselskadade eller döva. Efter inmatning av skivan i DVD-spelaren möts vi av distributörsjingel från Folkets Bio, följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska (fattas bara annat. när inget annat språk är representerat på DVD:n...) och stillastående med bakgrundsmusik. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, inte ens trailers för andra filmer. Det hade varit intressant att få höra regissören berätta lite om tanken bakom filmen, och gärna även bortklippta scener och sådant. Därför är det tråkigt att ingenting finns att tillgå. Såvitt jag kan avgöra verkar filmen inte ha släppts på DVD i något engelskspråkigt land, och avsaknaden av kunskaper i det franska språket gör att jag inte kunnat ta reda på huruvida det finns något extramaterial på den franska DVD-utgåvan. Därför vet jag ärligt talat inte om bristen är mer global, eller om det är just vi Sverige som går miste om extramaterial.

Recensionen skriven: 19 mars 2008
Senast uppdaterad: 19 mars 2008

Recensionen har lästs 3522 gånger av 1916 personer, sedan den 19 mars 2008