Nana - Dianne Wiest Poppy - John Mahoney
Clay - Norbert Leo Butz Eileen - Amy Ryan
Amy - Jessica Hecht Ruthie - Emily Blunt
Rachel - Ella Miller Elliott - Cameron Adams
Jessica - Jessica Lussier Will - Henry Miller
Howard - Frank Wood Olivia - Margot Janson

Den amerikanska författaren Peter Hedges blev första gången känd genom romanen Gilbert Grape, som var förlagan till Lasse Hallströms kritikerrosade film med samma namn. Han skrev även filmmanuset baserat på sin egen roman, vilket satte igång hans filmkarriär, där han senare bl.a. skrivit manuset till Om en pojke. Han debuterade som regissör 2003 med den underskattade och delvis bortglömda pärlan Pieces of April, och nu har hans andra film som regissör kommit på DVD och har i Sverige fått den kanske lite väl avslöjande titeln Min brors flickvän. Han är även en av manusförfattarna, och har skrivit det slutliga filmmanuset baserat på ett manusutkast av den inte alltför upptagne författaren Pierce Gardner. Här får vi lära känna Dan Burns, som är skribent och skriver en rådgivningsspalt i en lokal tidning. Han är änkling, och tar ensam hand om sina tre döttrar efter att hans fru dött för fyra år sedan. Hans kärleksliv har dock varit stendött sedan dess, och han har aldrig varit ens i närheten av att träffa någon ny. Han har istället fullt upp med sina barn, och har en tendens att bli överbeskyddande. Nu ska han och hans tre barn resa till deras årliga släktträff hos hans föräldrars villa ute vid kusten på Rhode Island, där alla släktingar och deras partners och barn samlats. Där är det stora samtalsämnet att Dans bror Mitch, som alltid varit en ytlig tjejtjusare och haft fler flickvänner än de flesta kan räkna till, äntligen träffat den rätte och inlett sitt första seriösa förhållande. När Dan ska in till stan på ett ärende, träffar han en kvinna i en bokhandel och blir blixtförälskad. Hon heter Marie, och de umgås i ett par timmar medan Dan berättar om hela sin livshistoria. Väl tillbaka i föräldrarnas villa får Dan dock en chock, då Marie också befinner sig i samma hus. Hon råkar nämligen vara brorsan Mitchs flickvän...

Regissören och manusförfattaren Peter Hedges har i intervjuer sagt att han riktar in sig på att göra lite originella filmer, som inte liknar allt annat man sett. I så fall, så har han nog misslyckats med sin vision i den här filmen. Originellt är nämligen det sista man kan säga om Min brors flickvän, som blivit tämligen konventionellt. Filmen följer standardformatet för romantiska dramakomedier, utan några särskilt nyskapande drag. Det mesta är sig likt från anfra filmer i genren, allt ifrån grundstoryn till upplägget, bildspråket och dramaturgin. Men det gör inte så mycket, och filmen fungerar faktiskt mycket bra ändå. Dessutom brukar åtminstone jag inte förvänta mig mycket annat av den här genren, och det är ärligt talat mycket svårt att göra originella romantiska komedier. Filmen har blivit riktigt charmig och underhållande, och de flesta av rollfigurerna känns äkta och verklighetstrogna. Det är också trevligt att Dans tre döttrar fått mer utrymme än vad som brukar vara brukligt i filmer, och gör att vi får lära känna de riktigt väl. Den enda rollfiguren som blivit lite väl endimensionell är brodern Mitch, som vi aldrig får veta alltför mycket om och som förblir ytlig och ganska ointressant. Manuset är smart och dialogdrivet, och lyckas med en lyckad blandning mellan drama och komedi. Periodvis blir det riktigt roligt, och många tillfällen ges att skratta - vid ett fåtal tillfällen även stora gapskratt. Samtidigt är de komiska situationerna väl valda, och känns inte forcerade eller onaturliga. Men till skillnad från många andra filmer inom samma genre har tonläget skruvats ner, och filmen har blivit ganska lågmäld och seriös. Därför fungerar även dramadelen riktigt väl, och det är lätt att sätta sig in i Dans situation. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och Steve Carrell - som inte tillhör någon av mina favoritskådisar utan vanligtvis har en tendens att spela över - gör en ovanligt bra insats. Tydligen passar han bättre till lite mer seriösa roller än tokroliga komedier, då det är stor skillnad mellan hans talang här och i exempelvis The 40 Year Old Virgin. Juliette Binoche är också mycket bra som Marie, även fast hennes engelska uttal inte direkt är fulländat. Dessutom blev jag mycket imponerad över de tre unga skådisarna som spelar Dans döttrar. Alison Pill har, trots sin ringa ålder, redan varit med i ett stort antal filmer (främst TV-filmer), och gör även här en utmärkt insats som Jane. Brittany Robertson är också mycket bra som mellandottern Cara, och den nu 10-åriga Marlene Lawston är lysande som yngsta dottern Lilly. Alla tre har en otrolig utstrålning och scennärvaro, och uppvisar stor talang för sina åldrar. Jag ser fram emot att se vad alla tre kan åstadkomma i framtiden. Den enda skådisen jag inte är helt nöjd med är Dane Cook som brorsan Mitch - han spelar för stelt och onaturligt för att jag ska bli riktigt nöjd. Allt är dock inte perfekt, och i synnerhet har vissa scener blivit lite väl överdrivna och orealistiska, och vid ett fåtal tillfällen känns det allmänt larvigt. Periodvis har det också blivit lite väl sockersött och förenklat. Dessutom är filmen mycket förutsägbar, och några större överraskningar väntar inte. De flesta kan gissa sig till vad som ska hända, men det gör faktiskt inte så mycket. Trots allt är det en brist som delas av många andra romantiska komedier, och dessutom är resan dit minst lika viktigt som målet. Därför är jag, ett fåtal brister till trots, riktigt nöjd med filmen. Alltför djup är den förvisso inte, men har en skaplig sensmoral och är rolig, charmig och underhållande. Jag är också övertygad om att filmen håller att ses om, och ger den därför med viss tvekan en svag åtta.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Märkligt nog har filmen enbart svensk text - inga andra språk finns med på skivan, inte ens de övriga skandinaviska språken. Tyvärr finns ingen engelsk text, vilket jag hade uppskattat. Det finns heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska översättningen håller relativt hög klass. När man matar in skivan, möts man av en distributörsjingel som följs av varningstexter. Därefter visas trailers för flera andra filmer. Det verkar förekomma någon form av kompatibilitetsproblem gällande dessa trailers, då det på en av de DVD-spelare jag testat på inte gick att hoppa förbi dessa trailers eller ens spola på bild - där var jag tvungen att genomlida alla fem minuter med trailers. Det gick dock som väntat på en annan spelare, så jag vet inte hur många som drabbas av detta problem. Därefter dyker huvudmenyn upp, som efterliknar ett skrivbord och är ganska effektfull. Tyvärr finns menyn enbart på engelska, trots att enbart svensk text finns att tillgå. Väljer man att spela filmen direkt visas den med svensk text, och vill man spela filmen utan text måste man gå in och välja det under huvudmenyn.

Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören Peter Hedges, som även var en av manusförfattarna. Det är ganska intressant och en del matnyttigt framkommer, men det är oundvikligt att det med enbart en person ibland kan låta lite egocentriskt. Därför hade det varit att föredra om någon annan också kunnat medverka, exempelvis den andra manusförfattaren Pierce Gardner. Vidare återfinns en bakom kulisserna-dokumentär på 15 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med inblandade personer. Det är intressant och trevligt, men ibland blir det lite för mycket skryt över diverse inblandade. Därefter hittar vi en minidokumentär om musiken i filmen i 10 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med regissören Peter Hedges och den norska låtskrivaren Sondre Lerche, som skrivit all musik i filmen. Ganska intressant, men jag hade föredragit att också få veta lite mer om Sondre som person och inte bara hans arbete med den här filmen. Därefter finns 11 bortklippta scener, som även har valbara kommentatorspår med Peter Hedges. Ett antal av dessa rör sig snarare om utökade versioner av befintliga scener, hellre än helt nya scener. De flesta är intressanta och trevliga att se, men ingen tillför alltför mycket till filmen som sådan, så det är förståeligt att de klippts bort. Vidare återfinns diverse bloopers, d.v.s. misslyckade tagningar, från inspelningen av filmen på drygt tre minuter. Småroligt, men inte alltför mycket att hurra för. Slutligen finns även ett påskägg (dold funktion), som dock är mycket lätt att hitta åt. Det består av ytterligare några bloopers på drygt en minut. Tyvärr har extramaterialet ingen textning alls, vilket är tråkigt och irriterande.

Recensionen skriven: 12 augusti 2008
Senast uppdaterad: 13 augusti 2008

Recensionen har lästs 3901 gånger av 2238 personer, sedan den 12 augusti 2008