Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: SF Video/Svensk Filmindustri & Twentieth Century Fox Home Entertainment AB
Gabe - Josh Hutcherson Rosemary - Charlie Ray
Adam - Bradley Whitford Leslie - Cynthia Nixon
Ralph - Willie Garson Birdie - Tonye Patano
Ronny - Josh Pais Mr. Telesco - John Dossett
Mrs. Telesco - Talia Balsam Tim Staples - Anthony Laflamme

Romantiska komedier eller dramakomedier är knappast en ovanlig genre, men originella sådana är däremot en bristvara. Men här kommer en sådan - här rör det sig nämligen inte om fullvuxna, eller ens tonåringar. Istället handlar det här om 10- och 11-åringar, och en tillbakablick på den första kärleken. Handlingen utspelas i stadsdelen Manhattan i New York (därav originaltiteln), och allting kretsar kring 10-årige Gabe, som också agerar berättare för historien. Han har aldrig varit intresserad av tjejer, och precis som många jämnåriga är han mest orolig för tjejbaciller. Han går i lågstadiet, och tjejer och killar umgås inte mycket alls under skolan - de verkar vara i helt skilda världar. Men en dag när han börjar gå karatelektioner på fritiden, så träffar han 11-åriga Rosemary, som han kände och umgicks med medan de gick förskolan, men som han inte haft en tanke på under flera år. Då förändras allt - plötsligt får Gabe känslor han inte vet någonting om, och börjar tänka på Rosemary konstant. Här får vi följa hans erfarenheter och vedermödor, samtidigt som han försöker tacklas med sina föräldrars minst sagt jobbiga separation - de håller nämligen på att skiljas, men båda föräldrarna bor fortfarande tillsammans (på grund av en minst sagt märklig lokal lag i delstaten New York), samtidigt som hans mamma har träffat en ny man...

Storyn låter kanske inte så märkvärdig, men jag blev positivt överraskad. Att se romantiska dramakomedier utifrån en snart 11-årings synvinkel är ett nytt begrepp, och det funkar faktiskt riktigt bra. Man känner igen sig väl, och det gör att filmen blir både gripande, rolig och sorglig - rentav nästan samtidigt. Det är en underhållande, vacker och väldigt gullig film; och man ser fram emot att se vad som kommer att hända. För en gångs skull känns det nämligen inte särskilt förutsägbart; och manusförfattarna och regissörerna, det gifta paret Jennifer Flackett och Mark Levin, ska ha en stor eloge för det intressanta och välskrivna manuset. Officiellt sett står visserligen Jennifer som manusförfattare och Mark som regissör, men i själva verket har de samarbetat med allting - ett samarbete som tydligen fungerar riktigt bra. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och både Josh Hutcherson som Gabe (som vi tidigare sett i bl.a. Zathura - Ett rymdäventyr) och debuterande Charlie Ray som Rosemary gör bra och trovärdiga insatser. Jag ser fram emot vad hon kan åstadkomma i framtiden. Det jag kan anmärka på är att vi vid ett ganska stort antal tillfällen får se fantasier från Gabes sida, och det är inte alltid helt uppenbart vad som händer på riktigt och inte. Det blir också lite för mycket av fantasierna, som visserligen är ett kul inslag men hade kunnat minskas ner i antalet. Ibland blir också Gabes berättarröst lite väl övertydlig, och hade gärna kunnat minskas ner lite - en del scener som nu pratas sönder med en överanalyserande berättarröst hade helt enkelt gott kunnat tala för sig själv. Vid något enstaka tillfälle reagerade jag också på att berättaren inte låter som ett barn, trots att rösten uppenbarligen är i ungefär samma ålder som Gabe ska föreställa, utan verkar vara lite väl mogen. Vid vissa tillfällen blir filmen också lite seg, beroende på att det helt enkelt inte händer så mycket i filmen. Filmen känns dock lagom lång, och stannar på bara 1 timme 26 minuter - i dagens läge när filmer börjar bli allt längre, vare sig det behövs eller inte, så är det trevligt att inte alla envisas med att göra onödigt långa filmer. Någon alltför märkvärdig film rör det sig inte om, men helt enkelt en rolig, sorglig, söt och välgjord tillbakablick på tiden strax innan tonåren. Mer än så kräver åtminstone inte undertecknad, och visst är det trevligt med nya begrepp inom en annars ganska uttjatad genre. Dock kan jag inte låta bli att undra vilken som egentligen är filmens tilltänkta målgrupp. Jag kan tänka mig att många vuxna ogärna vill tänka tillbaka så här långt, och se filmer med barn i huvudrollerna; samtidigt som barn i 11-årsåldern garanterat kommer att tycka att filmen är alldeles för romantisk och långsam. Men om man bara ger den en chans, så tror jag säkert att de flesta kommer att uppskatta den - men då är det nog en fördel om man är åtminstone lite äldre än huvudrollerna i filmen...

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, och ljudspår finns i Dolby Digital 5.1 på engelska och ungerska, samt ett engelskt ljudspår i DTS (som jag inte kunnat testa). Filmen är textad på ett 20-tal språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska. Det finns dock bara vanlig text (även på engelska), och textning för hörselskadade saknas helt. Skivan inleds med en vansinnigt irriterande anti-piratpropaganda på nästan en minut, som inte går att hoppa förbi eller ens spola på bild genom. Frågan är hur länge det ska ta innan distributörerna i allmänhet, och Fox i synnerhet, inser att sådan propaganda hellre kommer att minska försäljningen av DVD-filmer än att öka den... Efter propagandaspotten visas varningstexter på fem sekunder, innan Fox-jingel börjar spelas (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på engelska. Eftersom språkvalsmeny saknas, innebär det att det som standard inte är påslaget någon textning, utan det måste man alltså själv välja genom menyerna - något som kanske inte är helt enkelt för de som inte kan engelska. Efter uppspelning av filmen fortsätter vansinnigheterna, med varningstexter på varenda språk som filmen är textad på - 10 sekunder per språk, och totalt nästan tre minuter, som inte går att vare sig hoppa förbi eller göra någonting alls med. Det faktum att det faktiskt visades varningstexter även i början efter propagandainslaget verkar Fox ha glömt bort, likaså det faktum att det knappast är särskilt många i världen som ens förstår en bråkdel av de 20-tal språk som varningstexterna visas på... Varför inte bara visa varningstexter på det språk som man verkligen valt textning på, alternativt engelska om man sett filmen utan text?

Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissörerna och manusförfattarna Mark Levin och Jennifer Flackett. Det är riktigt intressant, och vi får veta en hel del värdefullt om produktionen, samtidigt som man har riktigt roligt. Vissa bitar blir det dock lite väl tyst, men överlag är det ändå ett bra kommentatorspår. Vidare finns en form av intervju med Mark Levin och Jennifer Flackett om tidiga krav från filmbolaget om att Gabe behövde använda hjälm när han åker sparkcykel i filmen, samt alternativa scener med de inspelningarna. Informationen i sig är intressant, men scenerna ger inte mycket då de är identiska som de som används i filmen förutom hjälmen. Det finns också ett antal bortklippta scener, där vissa visserligen är intressanta, men ingenting som tillför särskilt mycket till filmen. En av dessa bortklippta scener är av någon märklig anledning i stort sett samma "hjälmsekvens" som nämnts ovan, och som alltså även finns separat på menyn. De bortklippta scenerna har även kommentatorspår med Mark och Jennifer, vilket är intressant och värdefullt, då man får veta varför scenerna klippts bort och var i filmen de skulle ha legat. Avslutningsvis finns även en featurette vid namn "From Scout to Screen", som är ansedd som en slags bakom kulisserna-dokumentär; men som i själva verket bara innehåller filmade sekvenser från inspelningen från olika inspelningsplatser, och hur det skiljer sig från den färdiga produkten. Visserligen är det intressant en kort stund, men det blir lite intetsägande och menlöst då inslaget inte består av vare sig speakerröst eller intervjuer - något som verkligen hade behövts för att få veta mer. Därför blir extramaterialet inte särskilt mycket att hurra för, och intervjuer eller riktiga dokumentärer om produktionen av filmen saknas helt. Det enda riktigt intressanta extramaterialet är kommentatorspåret till filmen, som dock är desto bättre.

Recensionen skriven: 2 februari 2007
Senast uppdaterad: 2 februari 2007

Recensionen har lästs 4051 gånger av 2330 personer, sedan den 5 december 2007