Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Rikke - Emma Juel Justesen Lotte - Mollie Maria Gilmartin
Camilla - Josephine Gents Laura - Emma Claudia Søndergaard
Albert - Jakob Fals Nygaard Thomas - Andreas Gram Nielsen
Malte - Mathias Peter Kjær Maria - Sonja Richter
Sofie - Olivia Stenderup Garre Psykolog Claus - Henrik Prip
Rektor - Peter Hesse Overgaard Hönsfarmaren - Hans Holtegaard

Den danska regissören Ole Bornedal är framgångsrik i Danmark, även om han i Sverige mest blivit känd för Nattvakten från 1994 och även dess ameriklanska nyfilmatisering Nightwatch. Hans senaste film, som i Sverige fått den mycket fria översättningen Min fröken är en utomjording (originaltiteln Vikaren betyder "Vikarien" på svenska), fick svensk urpremiär på Barn- och ungdomsfilmfestivalen i Malmö 2007 där den också vann två priser. Den gick upp på bio i december 2007, men av någon märklig anledning har det dröjt tills nu innan den släppts på DVD - ovanligt länge med dagens mått mätt. Handlingen utspelas på en grundskola någonstans i Danmark, och i centrum står klass 6B. Deras lärare har insjuknat i salmonella, och klassen har därför nu fått en vikarie. Men den här vikarien, Ulla Herms, är inte som alla andra lärare. Hon är visserligen otroligt ambitiös, och anmäler hela klassen till en internationell tävling för europeiska elitklasser som ska hållas i Paris. Men hon är allt annat än trevlig. Lärarinnan mobbar alla eleverna i klassen, och kommer med elaka och nedvärderande kommentarer. Det verkar t.o.m. som att hon kan läsa människors tankar. Det dröjer inte länge innan eleverna i klassen börjar ana oråd, och misstankarna ökar när de upptäcker att vikarien inte finns med i vare sig folkbokföringsregistren eller telefonkatalogen. Snart står det klart för barnen att deras nya vikarie måste vara en utomjording från en annan planet. Men att övertyga sina föräldrar om det är inte lika enkelt, för i vuxna människors närhet är Ulla charmig och vältalig, och verkar som en helt normal och engagerande lärare. T.o.m. skolans psykolog ställer sig på hennes sida, och förklarar att barnen helt enkelt har fått för livlig fantasi eller alltför mycket våldsamma filmer och datorspel. Men föräldrarna borde nog ha lyssnat på sina barn, och när klassresan närmar sig är eleverna säkra på att de aldrig kommer att komma fram till Paris...

Det här är utan tvekan en film som inte liknar något man tidigare sett. Manusförfattarna har blandat in nästan varje tänkbar genre i en enda barn- och familjevänlig blandning. Här blir det både drama, komedi, science-fiction och t.o.m. lite skräck. Det skulle kunna sluta i pannkaka, och att ens tänka tanken på att göra en rysare för barn och familj låter som dömt att misslyckas, men det fungerar förvånansvärt väl i det här fallet. Det har blivit en riktigt lyckad film, som fungerar ganska väl för alla åldrar. Den är riktigt rolig, med en hel del fyndiga och smarta repliker. Den är också riktigt spännande, och periodvis ganska obehagligt. För oss vuxna blir det visserligen inte någon hemsk rysare, men för barn kan det säkert bli riktigt otäckt mellan varven. Fotot är förstklassigt, och de flesta - men inte alla - specialeffekter håller relativt hög klass. Skådespelarinsatserna är bra, och Paprika Steen gör en lysande insats som den obehagliga och skumma vikarien Ulla. Även barnskådisarna spelar förvånansvärt bra, även om dem håller lite mer varierande klass. Men trots alla positiva sidor är jag ändå inte helt nöjd med filmen. Storyn är ganska invecklad, och ett flertal frågetecken kvarstår som man aldrig får någon riktig förklaring till. Det känns också som en del logiska luckor, även om jag inte kan utesluta att allting trots allt förklarats som jag inte hann uppfatta. I vilket fall som helst, så har dessa aspekter i alla fall förklarats alldeles för dåligt, och mer tid borde ha lagts åt att förklara hur allt hänger ihop. Jag kanske inte var tillräckligt uppmärksam på alla subtila detaljer, så det är fullt möjligt att allting trots allt har en logisk förklaring, men om inte jag lyckades uppfatta allt detta så lär alla barn vara helt chanslösa. Mycket märkligt att Ole Bornedal inte satsat mer på att förklara hur allt hänger ihop, då ju de flesta barn- och familjefilmer hellre brukar bli övertydliga. Det hade sannolikt inte skadat att förlänga filmen lite, då en och en halv timme är i kortaste laget för en så här pass komplicerad grundstory. Jag tycker heller inte att vi får lära känna alla eleverna i klassen tillräckligt väl, och många av dessa förblir tämligen endimensionella och tunna. Det är visserligen fullt förståeligt och en omöjlighet att få lära känna samtliga elever, men när det som här bara är ett par elever som blivit någorlunda mångbottnade, så har det gått lite för långt. Till viss del kompenseras dock bristerna av originaliteten och oförutsägbarheten, och att filmen blivit både spännande, obehaglig och rolig. Tiden går snabbt, och man engagerar sig i rollfigurerna och vad som händer. Därför kan jag utan tvekan rekommendera de allra flesta att se Min fröken är en utomjording åtminstone en gång, men det räcker inte längre än till en svag sjua.

Trots att filmen på bio enligt uppgift distribuerades av SF, så har filmen bytt distributör till DVD-utgåvan, och släpps här via Warner Home Video (ovanligt för danska filmer). DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, vilket innebär att nästan hela skärmen utnyttjas på en Widescreen-TV. För ovanlighetens skull erbjuds tre olika ljudspår - DTS i 5.1, Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Behovet av stereospåret låter jag dock vara osagt, då stereo- och 5.1-spåren låter likvärdiga i mina öron när de mixats ner till en vanlig stereo-TV. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny där svenska och norska är enda alternativen. När man valt språk spelas en alltid lika irriterande amerikansk anti-piratpropaganda upp i 50 sekunder. Av någon outgrundlig anledning går det inte att vara sig hoppa förbi reklamen eller ens spola på bild, vilket resulterar i att de flesta lär vara rejält irriterade innan man äntligen kan göra något. Därefter möts man av huvudmenyn, som är effektfull och stilren men enbart på engelska. Märkligt nog går det från menyn inte välja att välja att spela filmen utan textning (om nu någon kan danska tillräckligt väl för det ändamålet), utan vill man se filmen otextad måste man istället välja något av språken som textning och manuellt stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen börjat. Efter filmens slut visas varningstext på det språk man valt textning på. Till skillnad från de flesta andra DVD-utgåvor från Warner Home Video visas här enbart varningstext för just det språket och inte alla andra språk, vilket är mycket tacksamt. Det enda extramaterialet som finns är två trailers för andra filmer. Dessa spelas inte automatiskt utan finns valbart från menyn - dock inte separat, utan enbart som ett enda val vilket spelar upp båda trailerna direkt efter varann. Dessa trailers visas på engelska, och har ingen textning. Där tar det roliga slut, och något annat extramaterial finns inte. Jag hittar dock ingenting som tyder på att den danska utgåvan av filmen, eller för den delen någon annan utgåva i världen, har något konkret extramaterial; så vi går åtminstone inte miste om någonting i Sverige.

Recensionen skriven: 16 oktober 2008
Senast uppdaterad: 17 oktober 2008

Recensionen har lästs 4768 gånger av 2707 personer, sedan den 16 oktober 2008