Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: PAN Vision AB
Vivi - Marika Lagercrantz Magnus - Mikael Samuelson
Robert - Philip Zandén Kerstin - Sissela Kyle
Stefan - Carl Kjellgren Alice - Cecilia Frode
Jonas - Sverrir Gudnason Tova - Wera Westholm
Q-tee/Beatrice - Melinda Wrede

Den svenska regissören Hans-Åke Gabrielsson har tidigare legat bakom ett par Jönssonligan-filmer samt Sjön. Hans senaste film kategoriseras som komedi, och hade premiär i januari på bio. Ursprungligen hette filmen "Idag, igår & imorgon", men av okänd anledning döptes den om strax innan premiären - tyvärr, då jag personligen tycker att arbetsnamnet var ett betydligt bättre och mer originellt namn. Vi fär lära känna Vivi och Magnus, som varit tillsammans i 25 år och har två barn tillsammans, men är inte gifta. Vivi jobbar på ett bokförlag (vars namn inte framgår), och brukar varje år få resa på firmaresa till Italien för att hitta nya författare. Men i år blev det inte som hon vill, då hennes chef plötsligt hittar på att fara på resan själv, utan henne. Istället råkar hon få kontakt med sin gamla pojkvän, den framgångsrika konstnären Robert. Hon kan inte låta bli att börja prata med honom, och snart inleder de ett förhållande. Hennes sambo Magnus blir lurad av ett telefonsamtal att tro att hon trots allt farit till Italien, och därför fortsätter hon att låtsas som att så är fallet, trots att de är kvar i samma stad. Men Magnus blir misstänksam när han träffar Roberts fru, som inte vet något om någon Italien-resa för hans del. Och frågan är om inte Magnus har en del att dölja själv också...?

Min första tanke medan jag såg filmen var hur i allsin dar detta kan kategoriseras som en komedi. De första 50 minuterna är det nämligen inte alls speciellt roligt - något enstaka skämt, och dessutom känns filmen ganska seg och oengagerande. Allting går på tomgång, och ärligt talat känns det inte särskilt intressant. Men dessbättre tar sig filmen efter ett tag, och den andra knappa halvan utvecklas snabbt till en komedi. Här blir det periodvis riktigt roligt och underhållande, och handlingen känns betydligt mer intressant. Under filmens sista halvtimme är det enda egentliga problemet att den inte känns särskilt trovärdig, något jag dock kan ha överseende med. Ett större problem är huruvida man lyckas att hålla sig vaken under de inledande och mycket långtråkiga 50 minuterna... Om bara hela filmen hade varit som den sista dryga halvtimmen, så hade jag varit mycket nöjd - men när så inte är fallet, så får det tyvärr stanna vid en femma. Dock verkar det som att äldre personer än undertecknad har större utbyte av filmen, så äldre läsare (gissningsvis över 40 år) kanske får justera upp betyget en smula.

DVD-utgåvan kommer från Sonet Film, genom deras samarbete med Pan-Vision. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, och håller relativt god kvalitet. Ljudet är på svenska i Dolby Digital 5.1, och textning finns på norska, danska och finska (vanlig text) samt svenska för hörselskadade. Den svenska texten för hörselskadade håller godkänd klass, men av någon anledning är det mestadels bara ljud som beskrivits textledes som texten består av (utöver dialogen) - vem som säger vad framgår oftast inte, även när vi inte ser personerna i bild. Behagligt för oss hörande som behöver ha texten på för att kunna höra vad som sägs (ett mycket vanligt problem i svenska filmer), men knappast lika behagligt för hörselskadade och döva...

När man stoppar i DVD-skivan, möts vi av Sonets logga och varningstexter, direkt följt av huvudmenyn (dessbättre inga påtvingade trailers eller anti-piratpropaganda, något alltför många distributörer numera sysslar med). Menyn är på svenska, och är stillsam men med bakgrundsmusik. Som extramaterial återfinns en 22 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som består av intervjuer med regissör och skådespelare, varvat med bilder från inspelningarna och dessutom ett par kortklippta scener. Det är periodvis hyfsat intressant, och en del värdefulla fakta framkommer. Men andra delar känns ganska ointressanta, och bl.a. läggs för stor vikt vid att skådespelarna får berätta om sina karaktärer - vi har ju faktiskt redan sett filmen, så vad skulle det ge att berätta om det...? Det är ändå värt att se en gång, men alltför många matnyttiga fakta kommer inte. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer för samma film, vilket är precis så spännande som det låter... Extramaterialet är på svenska, och saknar textning helt och hållet.

Recensionen skriven: 12 november 2006
Senast uppdaterad: 12 november 2006

Recensionen har lästs 4209 gånger av 2451 personer, sedan den 5 december 2007