Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: SF Video/Svensk Filmindustri & Twentieth Century Fox Home Entertainment AB
Ben - Kiefer Sutherland Amy - Paula Patton
Michael - Cameron Boyce Daisy - Erica Gluck
Angela - Amy Smart Anna - Mary Beth Peil
Lorenzo Sapelli - John Shrapnel Inspektör Larry Byrne - Jason Flemyng

© Regency Enterprises & 20th Century Fox

I Asien har många skapat skräckfilmer om mer eller mindre vardagliga ting, och koreanska Sung-ho Kim är inget undantag. Han gjorde 2003 den prisbelönade Geoul sokeuro, som i västvärlden gått under namnet Into the Mirror. Den franska regissören Alexandre Aja, tidigare mest känd för rysarna Switchblade Romance och The Hills Have Eyes. har till sin fjärde långfilm satsat på en nyfilmatisering av just nyss nämnda koreanska film. Här handlar det om en polis vid namn Ben Carson. Efter en dödsskjutning på jobbet har Ben blivit avstängd, vilket har tagit honom hårt. Han och hans fru har separerat, och numera bor han istället hos sin syster. Han har blivit beroende av tabletter, och har svårt att leva ett normalt liv. I ett desperat försök att få ordning på sitt liv, och klara sig ekonomiskt tills han förhoppningsvis får tillbaka polisjobbet, tar han jobb som nattvakt på det gamla New York-varuhuset Mayflower, som brann ner fem år tidigare - lokalerna har varit övergivna sedan dess, men ägarna har fortfarande en förhoppning om att kunna öppna igen. Det mesta är nedbrunnet i lokalerna, och det enda som är helt är de många speglar som varuhuset innehöll. Bens chef varnar honom för att inte titta för noga i speglarna, och hans företrädare tog livet av sig på det mest brutala sätt man kan tänka sig. Men Ben reagerar inte över det; något han dock borde ha gjort... Snart börjar nämligen märkliga saker att hända i det nedlagda varuhuset. Det blir översvämning i lokalerna, han ser mystiska människor och snart börjar hans egen kropp att börja brinna. Åtminstone verkar det så, fast i själva verket händer ingenting och han ser bara syner. Det blir inte bättre av att speglarna verkar försöka tala om något för honom. När även hans fru, barn och syster drabbas av de mystiska krafterna i deras vanliga speglar - fast ingen tror på någonting av vad han säger (trots allt är det svårt att övertala någon om att speglar är onda...) - så inser Ben att han måste komma på vad allt detta beror på om han och hans anhöriga ska kunna överleva.

Storyn verkar på papperet inte speciellt upphetsande, och Mirrors har heller inte fått direkt lysande kritik. Därför hade jag blandade känslor när jag satte mig ner för att se filmen. Inledningsvis verkade filmen också riktigt oengagerande, med vansinnigt äckliga och obehagliga scener som inte tycktes ha någon funktion. Jag började rikta in mig på en plågsam stund, med två timmar i ett och samma mörka varuhus. Men dessbättre tar sig filmen efter en stund, och efter det blev den faktiskt riktigt bra. Trots den absurda storyn, så har manusförfattarna och regissören lyckats att skapa en film som faktiskt engagerar och där det är lätt att leva sig in. Det är också en förvånansvärt originell och nyskapande film, som känns genomtänkt. Det blir en både fängslande, spännande och obehaglig film. Några scener är mycket kusliga, men annars är det här mest en psykologiskt obehaglig och spännande film, och det har blivit en ganska lyckad blandning mellan skräck och thriller. Visuellt är det en storslagen film, och Alexandre Aja är onekligen mycket duktig på det visuella. Fotot och bildkompositionen är förstklassig, och bilderna inuti det mörka och nedlagda varuhuset med de många speglarna är mycket effektfulla. Jag kan bara tänka mig hur vansinnigt svårt det måste vara att filma bland så många speglar, utan att kameramän och utrustning kommer med i bild, men det har teamet lyckats med till fullo. Filmteamet har även lyckats på ett mycket imponerande sätt med smink och mask, och det mesta ser mycket realistiskt ut. Även specialeffekterna är verklighetstrogna och gjorda på ett övertygande sätt, och det märks att regissören försökt hålla datoranimation till ett minimum. Det enda undantaget till regeln är en mycket makaber scen ungefär mitt i filmen, som ser väldigt fejkad och uppenbart datoranimerad ut, vilket förtar lite av den realistiska känslan.

Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Kiefer Sutherland spelar övertygande och bra som Ben. Problemet är snarare att det i dagens läge är svårt att inte jämföra med hans rollfigur i TV-serien 24, och det gör att illusionen blir lite lidande. Då går det bättre med Paula Patton som Bens fru Paula och Amy Smart som systern Angela, som både två gör starka och trovärdiga rolltolkningar. Även i övrigt är det bra skådespelare, och ingen känns malplacerad. Det finns dock några nackdelar med filmen, som jag hakade upp mig på. Ett av dem är ett fåtal äckliga vålds- och blodsscener, som egentligen inte fyller någon egentlig funktion utan som bara tycks finnas där för att chocka tittarna och göra alla illamående. I synnerhet en av dessa scener irriterade jag mig på, som inte tillförde någonting utan allmänt kändes malplacerad och onödig - vilket också råkar vara samma scen som innehar de orealistiska datoreffekterna. Det finns även ett fåtal logiska luckor, även om det inte alls är så illa som man kunnat tro av den minst sagt absurda grundidén. Det finns även vissa rollfigurer som inte fyller någon egentlig funktion, utan som mest känns outnyttjade. Ett exempel är Bens syster Angela, som blivit ganska endimensionell och outnyttjad. Det är tråkigt, då rollfiguren haft potential och borde ha utvecklats betydligt mer. Men överlag är Mirrors utan tvekan en bra film, som lyckas att få en udda idé att fungera riktigt väl. En film som blivit både obehaglig, spännande och originell är helt enkelt svårt att tycka illa om, och tiden går förhållandevis fort. Några scener hade kanske kunnat klippas ner eller tas bort helt, och i synnerhet den första halvtimmen periodvis är lite seg och tråkig. Men det är ändå en riktigt bra film, som är väl värd att se även om man i normala fall inte tycker om rysare.

DVD-utgåvan innehåller två olika versioner av filmen - den biovisade originalversionen och en utökad oklippt version, som inte genomgått censurgranskning i USA. Någon stor skillnad mellan de båda versionerna är det dock inte, och speltidsmässigt är det under 30 sekunder som skiljer. Jag är tveksam om någon verkligen märker någon skillnad mellan versionerna, så antagligen hade det räckt med enbart den oklippta versionen. Båda versionerna visas i dess originalformat, som är 2,40:1 i anamorfisk Widescreen. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det vanliga filmljudet finns även ett syntolkat ljudspår för synskadade - trevligt i engelskspråkiga länder, men i Sverige är det förmodligen inte så många synskadade som kan engelska så bra att de hänger med obehindrat. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på ett flertal språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man först av en meny där man får välja mellan bioversion och oklippt version. Det följs av en amerikansk anti-piratpropaganda i 48 sekunder, som gudskelov går att hoppa förbi; direkt följt av varningstexter i fem sekunder. Därefter visas en reklamfilm för HD-format Blu-Ray, som även det går att hoppa förbi. Därefter visas en distributörsjingel (går också att hoppa förbi), och först därefter kommer vi till huvudmenyn, som är rörlig och ganska effektfull men enbart på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, så därför måste man alltså välja ljudspår och textning från språkmenyerna under huvudmenyn om man vill se filmen på något annat sätt än på engelska utan text. Inte alltför användarvänligt för de som är dåliga på engelska, och kanske inte lyckas att välja svensk text. Ytterligare ett irritationsmoment uppstår efter att man sett klart filmen. Då visas nämligen varningstexter för samtliga språk som filmen är textad på - totalt sju språk med 10 sekunder per språk, vilket innebär att varningstexterna visas i över en minut. I det här fallet blir det dock inte lika illa som vanligt, då det faktiskt går att hoppa förbi varningstexterna - antingen en i taget genom att gå till nästa kapitel, eller samtliga genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp.

Som extramaterial hittar vi först och främst en 50 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som tar upp de flesta aspekter av produktionen och bl.a. innehåller intervjuer med de flesta inblandade. Det är mycket intressant, och känns förvånansvärt heltäckande där inte många frågor kvarstår efter att ha sett allt. Därefter finns en 18 minuter lång dokumentär vid namn Into the Mirror, som handlar om speglar och i synnerhet dess betydelser i mytologi och folksagor. Den består av intervjuer med folklivsforskare och skådespelare från filmen varvat med utdrag ur filmen. Det kanske är intressant för de som verkligen tror på att speglar kan innehålla magiska krafter, men undertecknad tillhör inte den kategorin. Därför blev det bara för sjukt för min smak. Slutligen hittar vi ett antal bortklippta scener på totalt ca 15 minuter, varav en är en alternativ slutscen. Alla är trevliga att se på en gång, men de flesta tillför inte så mycket till filmen. Ett par av scenerna tycker jag dock borde ha fått vara kvar i filmen. De bortklippta scenerna har också kommentatorspår med regissören Alexandre Aja, som bl.a. förklarar varför scenerna klippts bort. Överlag är extramaterialet heltäckande och intressant, och det enda som man hade kunnat önska som saknas är kommentatorspår till själva filmen. Allt extramaterial har både svensk och engelsk text (inkl. kommentatorspåret till de bortklippta scenerna), vilket är mycket positivt. I en tid där det börjar bli allt vanligare att strunta i att texta extramaterial, så är det glädjande att det fortfarande finns undantag till regeln och välgjorda DVD-utgåvor.

Recensionen skriven: 17 februari 2009
Senast uppdaterad: 18 februari 2009

Recensionen har lästs 4416 gånger av 2196 personer, sedan den 17 februari 2009