Manusförfattare: David Magee & Simon Beaufoy, baserat på en roman av Winifred Watson
Guinevere Pettigrew - Frances McDormand Delysia Lafosse - Amy Adams
Edythe - Shirley Henderson Joe - Ciarán Hinds
Michael - Lee Pace Nick - Mark Strong
Phil - Tom Payne Charlotte - Christina Cole

Frances McDormand & Amy Adams

Den brittiska författarinnan Winifred Watson (1906 - 2002) var populär under 1930- och 1940-talet, och hann ge ut sex romaner fram tills 1943. Hon lämnade branschen efter det, och har på senare år därför varit okänd för de allra flesta. Mest känd blev hon för Miss Pettigrew Lives for a Day, som hon hade svårt att få utgiven då temat ansågs lite för modernt för sin tid - boken skrevs klar 1935, men gavs inte ut förrän 1938. I början av 1940-talet var en filmatisering i form av en Hollywood-musikal på gång, men USA:s inblandning i andra världskriget satte stopp för de planerna innan filmen hade börjat spelas in. 67 år senare har boken slutligen blivit till film; nu i regi av den indisk-brittiska regissören Bharat Nalluri. Handlingen utspelas 1939, strax innan andra världskriget inleds. Den medelålders kvinnan Guinevere Pettigrew har jobbat som guvernant (gammaldags privatlärare i hemmen), men är lite för uppriktig för sitt eget bästa och har därför fått sparken från sitt fjärde jobb under kort tid. Arbetsförmedlingen gör gällande att hon knappast kommer att få fler jobb. Då Pettigrew är luspank och inte har ett öre på fickan, så måste hon på något sätt få jobb illa kvickt. När hon på arbetsförmedlingen får höra om en annan kvinna som ska få jobb som sekreterare åt den amerikanska skådespelerskan Delysia Lafosse, så snor hon papperna från Delysia och söker själv upp henne. Då Delysia är i stort behov av någon som kan ordna hennes liv, och hon bl.a. har tre samtidiga pojkvänner, så får Pettigrew genast jobbet. Under en enda aktiv dag hinner fröken Pettigrew både lära sig en hel del och förändras,

Jag har inte själv läst romanen, så jag kan inte avgöra hur väl den håller sig till den. Men trots att storyn är ganska enkel och Miss Pettigrew Lives for a Day knappast är någon alltför märkvärdig film, så måste jag medge att jag blev ganska imponerad. Det är en charmig och underhållande historia, med en hel del humor. Det är en ganska rolig film, där jag hann skratta vid ganska många tillfällen. Samtidigt är storyn tillräckligt intressant för att fungera som drama, och har åtminstone ett visst djup. Filmens stil och upplägg påminner en hel del om de s.k. screwball-komedier som blev framgångsrika under 1930- och 1940-talet, och det är trevligt att filmteamet gjort ett försök att återuppliva en sedan länge tämligen utdöd genre - och dessutom ett ganska lyckat sådant. Samtidigt som filmen är rolig och underhållande, så är de flesta rollfigurer relativt mångbottnade och beter sig som verkliga människor. Några alltför skruvade karaktärer finns inte, och därför blir det lätt att engagera sig i handlingen. Det är också omöjligt att inte imponeras av fotot och scenografin, då filmen på ett mycket skickligt sätt lyckas att måla upp precis rätt tidskänsla för år 1939. Det här ser verkligen ut som den här tidsperioden, vilket ökar den realistiska känslan. Trots att jag inte brukar vara så förtjust i filmer som utspelas så här pass långt bakåt i tiden, så måste jag därför medge att det fungerar väl i det här fallet.

Skådespelarinsatserna är utmärkta, och både Frances McDormand och Amy Adams är lysande som Pettigrew respektive Delysia. Båda spelar starkt och trovärdigt, och det är riktigt imponerande att se. Amerikanska Frances lyckas också med en relativt realistisk brittisk accent. Även Shirley Henderson som Edythe och Lee Pace som Michael spelar övertygande. Personligen är jag dock inte helt förtjust i Ciarán Hinds som Joe, som spelar lite för stelt och onaturligt i rollen. Miss Pettigrew Lives for a Day lider dock av två grundläggande problem, som försämrar helhetsintrycket. Det första är att grundstoryn i grund och botten är ganska tunn. Trots många komplikationer och roliga situationer, så händer det egentligen inte alltför mycket, och inte mycket förändras i slutändan. Dessutom är filmen mycket förutsägbar, och redan efter en halvtimme står det ganska klart vad som ska hända och hur allting ska sluta. Det är förvisso knappast ovanligt, men det hade ju inte varit fel att åtminstone försöka med några oväntade händelser. Dessbättre gör det dock inte så mycket, och Miss Pettigrew Lives for a Day är ändå en underhållande och charmig dramakomedi, som är väl värd att se för de allra flesta.

DVD-utgåvan har bredbild i formatet 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvalitet är bra. Filmen har textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text. Text för hörselskadade eller döva finns heller inte. När man matar in skivan möts man av distributörsjingel, och därefter visas meny för språkval. När man valt språk visas varningstexter på valt språk, och därefter visas några trailers för andra filmer - det går att hoppa över varje enskild trailer genom att gå till nästa kapitel, men märkligt nog går det inte att trycka på menyknappen för att komma direkt till huvudmenyn. Därefter visas huvudmenyn, som är på engelska oavsett valt språk och enkel men stilren.

Som extramaterial hittar vi först ett kommentatorspår med regissören Bharat Nalluri. Det är ganska intressant, och en del matnyttigt framkommer. I likhet med de flesta andra kommentatorspår med bara en person låter det dock ibland lite väl egocentriskt, och det hade varit att föredra om exempelvis manusförfattaren också kunnat medverka. Därefter återfinnsett flertal bortklippta scener, som tyvärr bara går att spela upp i en klunga (inte individuellt valbara). De är småtrevliga att se, men tillför inte speciellt mycket. Tyvärr finns varken introduktion eller kommentatorspår till de bortklippta scenerna, och därför får vi inte veta varför de klippts bort eller exakt var i filmen de hör hemma. Slutligen hittar vi två bakom kulisserna-featurettes till filmen. Det första varar i åtta minuter och handlar om storyn och den ursprungliga romanen. Det är ganska intressant, och vi får bl.a. se intervjuer med Winifred Watsons son Keith Pickering. Nästa inslag räcker i 18 minuter, och handlar om produktionen av själva filmen, och innehåller bl.a. intervjuer med regissör och skådespelare. Det är relativt intressant, även om det inte framkommer alltför mycket matnyttigt och det periodvis blir lite ytligt. Där tar det roliga slut, och mer extramaterial än så finns inte. Tyvärr fortsätter SF med sin vanliga språkdiskriminering, och därför finns bara dansk och finsk text till extramaterialet; men märkligt nog alltså ingen svensk eller norsk text. Jag förstår inte tanken bakom detta, men tyvärr lider nästan alla SF:s DVD-utgåvor av samma märkliga diskriminering mot Sverige och Norge.

Recensionen skriven: 17 mars 2009
Senast uppdaterad: 18 mars 2009

Recensionen har lästs 3753 gånger av 2060 personer, sedan den 17 mars 2009