Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Don Payne
Svensk distributör: SF Video/Svensk Filmindustri & Twentieth Century Fox Home Entertainment AB
Jenny/G-Girl - Uma Thurman Matt - Luke Wilson
Hannah - Anna Faris Vaughn - Rainn Wilson
Professor Bedlam/Barry - Eddie Izzard Leo - Stelio Savante
Carla - Wanda Sykes

Låt mig börja med att påpeka att särskrivningen i titeln är högst ofrivillig - tyvärr är detta filmens officiella svenska titel, och därför kan jag tyvärr inte göra något åt den vidriga grammatiken. På sistone har vi hursomhelst sett många superhjältefilmer, av typen Batman, Spider-Man, o.s.v. Vi har även sett många romantiska komedier. Men ingen verkar någonsin ha tänkt tanken på att kombinera dessa två genres. Fram tills nu... Där har vi nämligen idén bakom den Tjeckoslovakien-födde regissören Ivan Reitmans senaste film, en man som tidigare legat bakom bl.a. Road Trip, Beethoven och Ghostbusters. Matt Saunders är i 30-årsåldern och har ett framgångsrikt jobb inom reklambranschen, men hr inte haft någon större tur hos det motsatta könet. Han har "turen" att träffa en trevlig och till synes harmlös bibliotekarie vid namn Jenny, och de inleder ett förhållande. Men Jenny har en liten hemlighet, som vare sig Matt eller någon annan vet om - hon är i själva verket en superhjälte med övermänskliga krafter som kallas för G-Girl, och räddar världen på daglig basis. Jenny är också osäker, besatt och vansinnigt svartsjuk, och tycker inte om att Matt börjat flirta med sin arbetskamrat Hannah. Efter ett tag får Matt nog, och gör slut med Jenny. Men det visade sig inte vara en särskilt bra idé att göra en superhjälte arg...

Det här är onekligen en originell och kul idé, och trots att jag inte är särskilt förtjust i övernaturliga filmer, inser jag ändå att det hade kunnat bli en riktigt kul och lyckad film. Med tyngdpunkten på "kunde"...Att trovärdigheten sjunker i botten redan efter fem minuter kan jag ha överseende med, och likaså de logiska luckorna. Men tyvärr har filmen större problem än så. Efter ett tag blir storyn väldigt överdriven, när allting helt enkelt börjar skruvas lite för mycket. Samtidigt blir det aldrig alltför roligt, och det stannar vid ett antal småroliga scener. Mer än så hade behövts för att en sådan grundstory ska kunna funka. Ibland blir det också väldigt dramatiskt och våldsamt, varför jag inte är riktigt säker på vad meningen med filmen är. Ska det föreställa en annorlunda superhjältefilm, eller en parodi på dito...? Det gör att det inte riktigt fungerar som någotdera. Ska en parodi funka till fullo, så måste den helt enkelt vara betydligt roligare än så här, och gärna också lite mer igenkännande. Men samtidigt är filmen alldeles för överdriven och knäpp för att kunna funka som originell film i superhjälte-genren. Slutresultatet blir därför att filmen stannar som halvlyckad. Skådespelarna är dock bra, och särskilt Uma Thurman och Anna Faris är strålande som Jenny resp. Hannah. Luke Wilson gör dock ett något blekt och endimensionellt intryck i den manliga huvudrollen, och utmärker sig inte riktigt; även om han dock ändå gör en godkänd insats. Trots de många bristerna är dock filmen sevärd, och den håller utan tvekan för de flesta personer att ses en gång. Men mer än så blir det tyvärr inte, trots att filmen haft potential att bli mycket bättre utifrån den här grundstoryn. Jag anser därför att den är värd att hyra för att se, men definitivt inte att köpa. Tråkigt, då en sådan originell och intressant idé hade kunnat bli riktigt rolig.

Recensionen skriven: 2 februari 2007
Senast uppdaterad: 2 februari 2007

Recensionen har lästs 3507 gånger av 1913 personer, sedan den 5 december 2007