Sture Åkerberg - Sverrir Gudnason Vilgot Sjöman - Oskar Thunberg
Marika - Vera Vitali Beppe Wolgers - Johannes Wanselow
Bill Evans - Randal D. Ingram Ella Fitzgerald - Amelia Fowler
Lina - Hedda Stiernstedt Kerstin Wolgers - Hanna Ullerstam
Hasse Alfredson - Harry Friedländer Tage Danielsson - Jörgen Thorsson
Skivbolagsdirektören - David Hellenius Miles Davis - Rob Morgan

Den svenska sångerskan och skådespelerskan Monica Zetterlund (1937 - 2005) har blivit känd för sin långa och framgångsrika artistkarriär, som sträckte sig från början av 1960-talet och nästan ända fram tills hennes död. Om hennes liv handlar den danska regissören Per Flys dramabiografi Monica Z, som tar sin början runt 1962. Monica lever med sin dotter Eva-Lena i det lilla samhället Hagfors, och jobbar som växeltelefonist på Televerket. När hon får chansen att sjunga i New York tvekar hon inte, trots att det innebär att lämna sin dotter kvar hemma i Sverige. Det leder till att hon börjar tonsätta dikter av Beppe Wolgers, och leder även till ett stormigt förhållande med regissören Vilgot Sjöman.

Jag var inte särskilt insatt i Monica Zetterlund innan jag satte mig ner för att se filmen. Jag hade visserligen en hyfsad uppfattning om Monica som artist och har givetvis hört många av hennes låtar, men visste inte ett dugg om hennes privatliv. Det är inte de bästa förutsättningarna, i och med att Monica Z bara skildrar en kortare period (ungefär ett och ett halvt år) av Monicas liv. Därmed är det en fördel om man känner till hennes liv i grova drag innan man ser filmen, och bl.a. ställde jag mig frågan vem som egentligen är/var pappa till Eva-Lena och varför han inte nämns ett ord om.

Men å andra sidan är det en bra idé att kraftigt begränsa tidsperioden som skildras, då filmer som pliktskyldigt försöker att skildra ett helt liv ofta har en tendens att upplevas fragmentariska - se bara på Cornelis, till exempel. Därigenom slipper man också de stora praktiska problem som det medför att försöka skildra en längre tidsperiod; såsom att antingen byta ut skådespelare eller ålderssminka dem (ingetdera brukar vara optimalt).

Det har istället fått till följd att manusförfattarna tagit sig ganska stora friheter vad gäller tidsaspekter och kronologi, så att händelser som i verkligheten inträffade under en betydligt längre tidsperiod har komprimerats ner till bara ett drygt års tid - ett förståeligt drag för att hinna skildra det viktigaste, men det medför samtidigt vissa problem. Ibland uppstår trovärdighetsproblem då allting går lite väl fort fram, och bl.a. kärleksförhållanden tycks uppstå från ingenstans. Kanske hade filmen vunnit på att minska ner de stora händelserna, så att det hade blivit mer trovärdigt att allt detta verkligen kunnat hända under ett och ett halvt år.

Men kommer man bara över det är det en riktigt bra film. Det är intressant, engagerande och berörande. Man bryr sig om rollfigurerna, och framförallt Monica har skildrats på ett ovanligt mångbottnat sätt med både goda och dåliga sidor. Hon framstår som en levande människa av kött och blod, och det är förhållandevis ovanligt i dramabiografier som annars ofta har en förkärlek att försköna personerna. Det är fascinerande och charmigt, och det är värdefullt att få en så pass djup inblick i Monica som person och som artist. Av personerna i hennes omgivning är det främst dottern Eva-Lena och pojkvännen Vilgot Sjöman som får stort utrymme, och som åtminstone hinner få en del nyanser. Monicas pappa Bengt känns lite väl endimensionell, och mamma Greta har fått en ytterst undangömd och mer eller mindre betydelselös roll.

Fotot är snyggt, och filmen lyckas också på ett effektivt sätt att skildra tidsperioden 1962 - 1963, så att det verkligen ser ut och känns som 1960-tal. Dessutom innehåller filmen precis lagom mängd av Monicas vid det här laget ganska söderspelade låtar, så att de hjälper till att sätta stämningen samtidigt som de inte tar överhanden från själva historien. Alla låtarna är nyinspelade i ny tappning, och vi får faktiskt inte höra Monica själv en enda gång.

Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och framförallt är Edda Magnason helt fantastisk i huvudrollen som Monica Zetterlund. Inte nog med att hon är riktigt lik Monica i den åldern; hon har dessutom ett röstläge som är mycket likt Monicas och framförallt när hon sjunger låter hon ofta kusligt lik Monica. Hon spelar dessutom oerhört trovärdigt och starkt, och gör en mycket imponerande rollprestation av sällan skådat slag. Mycket bättre kan det inte bli, och jag ser fram emot att se vad Edda kan åstadkomma längre fram som skådis. Ärligt talat blir jag förvånad om Edda inte vinner Guldbagge nästa år för bästa kvinnliga huvudroll, för oavsett vilka kommande svenska filmer som hinner släppas innan årets slut lär den här rollprestationen vara mycket svårslagen. Sverrir Gudnason är riktigt bra som Sture, och Oskar Thunberg spelar också bra som Vilgot Sjöman även om hans likhet med originalet kanske kan diskuteras. Vera Vitali är också riktigt bra som Marika, men får tyvärr inte alltför mycket att arbeta med. Kjell Bergqvist känns tyvärr lite malplacerad som pappa Bengt, och det hade nog fungerat bättre med en mindre känd skådespelare i den rollen. Däremot är Nadja Christiansson mycket bra som Monicas dotter Eva-Lena.

Då fungerar det sämre med de riktiga kändisar som skymtar förbi i mer eller mindre stora biroller, och som spelas av andra skådespelare. Bl.a. är Johannes Wanselow inte alltför lik Beppe Wolgers, varken till utseendet eller rösten, och därför känns det lite konstlat att se någon som uppenbarligen inte är Beppe Wolgers kallas för Beppe. Det här är förstås ett svårlösligt problem, i och med att Beppe Wolgers inte längre är i livet, men jag tycker att det borde ha gått att hitta någon skådespelare som är mer lik Beppe. Samma problem gäller med Harry Friedländer och Jörgen Thorsson som Hasse och Tage, men de har å andra sidan betydligt mindre roller och då spelar det inte lika stor roll.

Monica Z är en riktigt bra dramabiografi, som är väl värd att se men som tyvärr varit lite väl överambitiös i sina idéer att innefatta allt som hänt under åtskilliga års tid som om de hände under bara drygt ett år - en bra idé, men som tyvärr inte riktigt fungerar lika bra i praktiken som i teorin. Ibland har det också blivit lite väl tillrättalagt, men åtminstone en del av bristerna kompenseras av den fullkomligt lysande Edda Magnason i huvudrollen. Därför ger jag filmen en stark sjua, trots att manuset inte hade förtjänat ett riktigt så högt betyg.

Recensionen skriven: 15 september 2013
Senast uppdaterad: 16 september 2013

Recensionen har lästs 4239 gånger av 2561 personer, sedan den 15 september 2013