Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Cindy - Amy Ryan Sheriff Rick - Barry Pepper
Reece Tenneson - Rob Lowe Burke - Holt McCallany
Jim Dowd - Thomas Lennon Wade Coley - Frank Whaley
Sam Geldon - Tucker Albrizzi Mr. Geldon - Chris Gauthier
Brianne - Samara Weaving Jake - Jedidiah Goodacre
Mr. Weathers - Danny Glover Vetenskapskvinnan - Aliyah O'Brien

I en liten stad i North Dakota kretsar allt kring oljebolaget Terravex, som hela tiden borrar efter olja och är stadens i särklass största arbetsgivare. Vid en borrning efter olja i en brunn gräver de djupare än någon gång tidigare, och råkar komma åt ett helt nytt ekosystem. Tre mystiska monster som ser ut som korsningar mellan sälar och bläckfiskar, av allt att döma av en hittills okänd art, kommer upp från brunnen. Företagets VD Reece Tenneson vill inte att någonting ska försena oljeleveranserna, och tillfångatar därför två av monstren med planer på att döda dem. Men en hinner fly, och hamnar hos tonårskillen Tripp Coley som går sista året på gymnasiet. Han vill till varje pris komma bort från staden, och allt i hans liv kretsar kring bilar - till den grad att han helt struntar i att gå på stödlektionerna i biologi med klasskompisen Meredith som skolan ordnat åt honom. Han upptäcker det mystiska monstret, som han döper till Creech och som trots allt ser ut att vara ganska snäll. Därför får Creech gömma sig i den monstertruck som Tripp precis byggt men som fortfarande saknar en motor. Creech kan effektivt fungera som bilens motor, och gör att bilen plötsligt kan göra det mesta. Men Terravex och dess VD är hack i häl, och under tiden söker Meredith upp Tripp angående lektionerna och får sig en chock av sällan skådat slag...

Premissen är både fantasifull och ärligt talat en smula löjlig, så jag hade inga alltför höga förväntningar när jag satte mig ner för att se denna film som i Skandinavien släppts direkt på DVD. Men jag blev positivt överraskad av Monster Trucks, som faktiskt är en ganska bra och välgjord film. Manusförfattaren måste onekligen ha en väldigt god fantasi för att hitta på en sådan här berättelse, men trots att det låter ganska löjligt och på sätt och vis även är det så håller historien trots allt ihop logiskt. Filmen tar aldrig sig själv på alltför stort allvar, och det uppskattar jag. Det är gjort med glimten i ögat, och är en både charmig och underhållande film. Här finns lite humor och man får skratta lite grand, samtidigt som det även finns ganska mycket spänning.

Filmteamet har också på ett skickligt sätt lyckats att bredda målgruppen, och fått ihop en film som fungerar för både barn, ungdomar och vuxna. Det finns inget större våld, och därigenom fungerar filmen även för barn. Men förmodligen är den främsta målgruppen tonåringar, och för tonårskillar som älskar bilar är det förmodligen en mycket bra film. Men även för oss som passerat tonåren sedan länge och dessutom är måttligt intresserade av bilar finns mycket att hämta, då det är en allmängiltig historia som de flesta kan relatera till. Särskilt trovärdigt är det inte, och många scener är väldigt orealistiska. Men det är å andra sidan med all säkerhet avsiktligt, och det här är inte den sortens film där man lär förvänta sig en jordnära berättelse. Jag tycker ändå att det håller ihop logiskt, och är lagom trovärdigt så att man med lite god vilja kan köpa allt som händer.

Det är också engagerande, och intresset hålls vid liv nästan hela tiden. Något större djup finns visserligen inte, utan det här rör sig om lättsam underhållning för stunden - men inget fel med det, och som sådan fungerar filmen bra. Det är en smula övertydligt, men det kan vara ett nödvändigt ont för att barn ska förstå allt, och gör samtidigt att personer i alla åldrar hänger med i allt som händer utan större ansträngning.

Tripp är till en början ganska osympatisk, som är otacksam och gnällig; om än smart. Men han växer med tiden och blir förvånansvärt mångfacetterad, även fast det tar en liten stund innan man faktiskt bryr sig om honom. Det fungerar bättre med Meredith, som är en intressant och nyanserad rollfigur som man genast känner för. Hon är måhända en smula passiv ibland, men är i alla fall ingen stereotypisk eller klichéartad rollfigur; och det är onekligen skönt att slippa ännu en så kallad "Manic Pixie Dream Girl". Sheriffen Rick blir man dock inte riktigt klok på, som vid några tillfällen är aktiv och intressant, men som under resten av filmen är märkligt frånvarande. Det känns ologiskt att polisen plötsligt inte syns till under en halvtimme och inte verkar utreda någonting, för att när det behövs som mest plötsligt dyka upp från tomma intet. Rick är också lite svagt skriven, och får aldrig särskilt många bottnar.

Monster Trucks har också blivit onödigt lång, vilket i synnerhet resulterar i lite för långa biljaktsscener som mest verkar fungera för att visa upp häftiga monster i bilar och därmed få möjlighet att visa upp sådant som inte hade gått i vanliga fall. Dessa scener är charmiga och kul till en början, men 20 minuter långa biljakter blir för mycket av det goda och filmen hade vunnit på att kortas ned med runt en kvart för att fortare komma till kärnan. Dessutom är Sam Geldon en väldigt underutvecklad rollfigur, som man knappt får veta någonting om och bara dyker upp när det passar filmens narrativ. Han känns allmänt malplacerad, och det vore bättre om han skrivits ut helt och hållet.

Fotot är snyggt, men erbjuder inte direkt något nyskapande bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Lucas Till är bra som Tripp, men känns ibland en smula opersonlig. Mest troligt beror det på manus och/eller regi, då Lucas brukar spela ännu bättre än så här. Jane Levy (för de flesta troligtvis mest känd från komediserien Suburgatory) är som vanligt utmärkt som Meredith, och lyckas att väcka liv i en på papperet något begränsad karaktär. Hon spelar naturligt och trovärdigt, helt utan överspel eller konstlade manér, varför man genast bryr sig om henne. Barry Pepper är ganska bra som Rick, men får inte så mycket att arbeta med. Rob Lowe är helt okej i den otacksamma rollen som Reece Tenneson, men balanserar hela tiden på gränsen till överspel och passerar ibland gränsen. Märkligt, då han brukar göra bättre ifrån sig än så här.

Är det någon som tycker att det här låter som en Oscarsvinnare och ett cinematografiskt mästerverk...? Det är det inte heller, men trots den skruvade och ärligt talat ganska löjliga premissen har det faktiskt blivit en ganska bra film. Visst blir det lite mycket av allt och framförallt biljaktsscenerna borde ha kortats ned en del. Men trots bristerna är det en underhållande och charmig film, som lyckas att kombinera humor, action och drama och som aldrig tar sig själv på för stort allvar. Det är gjort med glimten i ögat, och därför fungerar det trots den tillspetsade och långsökta storyn. Det är engagerande, och så länge man inte förväntar sig något större djup blir man förmodligen inte besviken. För det här är underhållning för stunden; varken mer eller mindre. Men är man på humör för en lättsam underhållningsfilm, som dessutom passar för både barn och vuxna, så kan man hitta betydligt sämre filmer än den här. Därigenom är jag trots allt ganska nöjd med Monster Trucks, och ger den en svag sjua - kanske är jag lite för generös, men det är svårt att kritisera en film som så tydligt är gjord med hjärta och värme.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i Dolby Atmos DTS-HD 5.1 på engelska, med en kärna i Dolby TrueHD för bakåtkompatibilitetens skull. Ljudspåret verkar dock vara mastrad eller konfigurerat annorlunda än de flesta andra Blu-Ray-filmer med Dolby Atmos-ljud, för medan de flesta filmer spelas upp direkt i Dolby TrueHD om man inte har Atmos-stöd på sin hemmabioreceiver, var jag här tvungen att gå in och experimentera med Blu-Ray-spelarens avancerade finesser innan jag till sist lyckades få 5.1-ljud. Lite besvärligt och märkligt. Allra bäst hade det dock varit om man för kompatibilitetens skull också kunnat ta med ett ljudspår i DTS-HD, då det stöds av alla Blu-Ray-spelare och receivers. Det finns även ljudspår i DTS-HD på några dubbade språk samt syntolkning på engelska, vilket säkerligen är värdefullt i engelskspråkiga länder men i Sverige är det väl kanske lite mer tveksamt hur många synskadade som är tillräckligt bra på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på ett dussintal olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade; trevligt och alltför sällsynt nuförtiden. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men kantlinjerna är ganska tunna. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, varpå man får välja språk från en enkel språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk, innan man direkt kommer till huvudmenyn som är stillastående men stilren.

Som bonusmaterial hittar vi först en sju minuter lång minidokumentär kallad "Who's Driving the Monster Trucks?", som huvudsakligen handlar om rollbesättning, rollfigurer och regi. Här finns en del matnyttigt, men för stor vikt läggs åt att beskriva rollfigurer; något man säkerligen redan vet om man faktiskt sett filmen. I vanlig ordning förekommer också en del onödigt skryt över allt och alla. I fem minuter långa "The Monster in the Truck" får vi veta mer om monstren, specialeffekter och datoranimation. Även här lite intressant, men även mycket skryt. I 6 minuter långa "Creating the Monster Truck" handlar det om utformningen av bilarna, och hur inspelningarna av några scener gått till. Hyfsat intressant, även fast det inte riktigt går tillräckligt in på djupet. Vidare finns ett så kallat gag reel med misslyckade tagningar, vilket är småroligt men inte mycket mer än så. Vi hittar också sex bortklippta scener på totalt 9 minuter, som är intressanta att se på men som till största delen inte tillför så mycket. En av scenerna tycker jag dock borde ha fått vara kvar, då vi där får veta mer om Brianne - en rollfigur som till en början ser ut att vara viktig för handlingen, men som sedan inte går längre än till några blickar mellan henne och Tripp. Till sist återfinns också 10 stycken produktionsdagböcker, där vi mycket snabbt får veta mer om specifika scener, inspelning med mera. Här finns en del intressant, men tyvärr är de flesta inslag bara runt en minut långa och på den tiden hinns det liksom inte med någon fördjupning... Glädjande nog har allt bonusmaterial svensk text, vilket är alltför sällsynt nuförtiden. För det förtjänar Paramount en stor eloge.

Recensionen skriven: 13 september 2017
Senast uppdaterad: 13 september 2017

Recensionen har lästs 2378 gånger av 1402 personer, sedan den 13 september 2017