Regi: Robert Luketic
Manusförfattare: Anya Kochoff
Charlie - Jennifer Lopez Kevin - Michael Vartan
Viola - Jane Fonda Ruby - Wanda Sykes
Remy - Adam Scott Morgan - Annie Parisse
Fiona - Monet Mazur

Jane Fonda har varit borta från filmbranschen i 15 års tid, men nu har hon gjort comeback i den romantiska komedin Monster till svärmor. Filmen gick upp på bio i Skandinavien i höstas, och i januari släpptes den på video och DVD. I centrum står den unga tjejen Charlie (kortform för Charlotte), som jobbar som vikarie och hundpassare (!). Efter att ha haft otur med killar under lång tid, träffar hon Kevin. De blir omedelbart kära, och Kevin presenterar Charlie för sin mamma. Kevins mamma råkar dock vara aggressiv, efter att hon blivit utbytt som programledare på TV för en yngre förmåga. Och när Kevin plötsligt friar till Charlie, så spårar hans mamma Viola ur fullständigt, och ger sig den på att göra sig av med Charlie...

Vid en första anblick kan det här verka som en rätt alldaglig romantisk komedi - en genre där det redan fullkomligt sprutar ut nya filmer. Men den visar sig vara bättre än väntat. Jane Fonda gör en mycket bra insats som Viola, trots en svår roll, men även Jennifer Lopez gör ett förvånansvärt bra jobb som Charlie - hon är faktiskt en bättre skådis än många tror. Även Michael Vartan, kanske mest känd från TV-serien Alias, gör en bra insats. Visst har filmen en del brister - den är förutsägbar, det finns enstaka logiska luckor och den är inte speciellt originell. Jag kan exempelvis inte låta bli att lägga märke till en hel del likheter med Släkten är värst. Dessutom tycker jag att Kevin hamnar lite i skymundan, och hade behövt en lite större roll. Men å andra sidan är det också en mycket rolig film, där man får chans att skratta en hel del. Tiden går också väldigt snabbt, och det blir aldrig tjatigt eller tråkigt. Visserligen har de flesta recensioner i massmedia nästintill totalsågat filmen, men lägg ingen större vikt på dessa - så dålig kritik förtjänar filmen faktiskt inte. Något mästerverk är den sannerligen inte, och filmen kanske inte heller kommer att bli ihågkommen om några år. Inte heller tror jag någon kommer att ligga sömnlös och fundera över filmens alla djupsinniga detaljer... Men om man tar det för vad det faktiskt är - harmlös underhållning för stunden, där man kan få sig ett gott skratt - så blir man inte besviken.

DVD-utgåvan är i anamorfisk Widescreen i 2,35:1. Två ljudspår finns, båda på engelska - Dolby Digital 5.1 samt vanlig stereo. Även med vanlig stereo-TV låter dock ljudspåren ganska lika, så jag är inte riktigt säker på varför stereospåret finns med... Textning finns på svenska, norska, danska, finska, isländska och engelska (detta trots att omslaget anger att engelsk text inte finns) - det är positivt. Tyvärr finns dock ingen textning för hörselskadade. När man stoppar i skivan möts man av språkval, följt av varningstexter (som tyvärr inte går att hoppa förbi), SF-vinjett och sen visas huvudmenyn (tyvärr enbart på engelska). Som extramaterial finns ett hyfsat intressant kommentatorspår med regissören Robert Luketic, producenten Chris Bender, scenografen Missy Steward, kameramannen P. Russel Carpenter och skådespelerskan Wanda Sykes (som spelar Violas assistent Ruby). Det är trevligt att för en gångs skull få höra av fler personer än bara regissören, men jag saknar manusförfattaren och gärna också någon av huvudrollsinnehavarna. Vidare finns ett flertal bortklippta scener på drygt 10 minuter, med valbara kommentatorspår - hyfsat intressant att se en gång, men jag förstår varför de klippts bort. Sen finns också ett antal featurettes (minidokumentärer), om bl.a. Jennifer Lopez, Jane Fonda, Michael Vartan och regissören Robert Luketic, samt om mode och inspelningsmiljöer. Hyfsat intressant, men lite ojämnt. Det finns också ett s.k. "gag reel", med misslyckade tagningar och annat från inspelningarna - rätt kul. Till sist finns också trailer och teaser för samma film - som vanligt rätt menlöst. Extramaterialet är av någon outgrundlig anledning textat på danska och finska, men inte vare sig svenska eller engelska. Undantaget är kommentatorspåret, som inte är textat alls.

Recensionen skriven: 14 februari 2006
Senast uppdaterad: 14 februari 2006

Recensionen har lästs 3763 gånger av 2182 personer, sedan den 5 december 2007