Manusförfattare: Jonna Bolin-Cullberg & Charlotte Orwin, baserat på en roman av Maria Lang
Puck Ekstedt - Tuva Novotny Einar Bure - Linus Wahlgren
Christer Wijk - Ola Rapace Lil - Ida Engvoll
Rutger - Gustaf Hammarsten Ann - Suzanna Dilber
Carl Herman - Peter Viitanen Viveka - Sanna Krepper
Georg - Andreas Utterhall Marianne - Fanny Risberg

Den svenska författaren Dagmar Lange (1914 - 1991) blev känd under pseudonymen Maria Lang, och etablerade sig som en av de tidigaste svenska deckarförfattarna under en tid då det fortfarande var relativt ovanligt. Hon debuterade som författare 1949 med deckaren Mördaren ljuger inte ensam, som introducerade kriminalkommissarien Christer Wijk. Därefter fortsatte hon att skriva minst en ny roman varenda år under sin livstid, och totalt hann det bli 43 vuxenromaner och 4 ungdomsromaner; varav de allra flesta handlade om just kommissarie Christer Wijk. Två av dessa romaner filmatiserades 1960 och 1961, då med Karl-Arne Holmsten som Christer Wijk. Nu är det dags igen, då sex av Maria Langs deckare håller på att filmatiseras i ny tappning. Den första, som bygger på just debutromanen Mördaren ljuger inte ensam, gick upp på bio i mars 2013 medan de fem återstående kommer att släppas direkt på DVD. Och nu har alltså denna första film i serien även släppts på DVD.

Året är 1947 (eller åtminstone är det det i förlagan - här nämns inga årtal). Doktoranden och universitetsföreläsaren Puck Ekstedt har blivit inbjuden av sin handledare Rutger att fira midsommarafton tillsammans med hans fru Ann och deras vänner på en ensligt belägen ö i Skogasjön. På ön finns inga telefonstolpar, och Rutger har bara en motorbåt som enda kontakt med omvärlden. Då Puck gärna vill få en chans att umgås med den flyktigt bekanta Einar, som hon pratat med tidigare men gärna vill lära känna bättre, så tackar hon ja. Rutgers vänner består bl.a. av författaren Carl Herman, den förföriska Lil och den självupptagne Georg. Oväntat dyker även skulptören Marianne upp på ön, som känner de flesta av vännerna sedan tidigare fastän många inte direkt vill erkänna det. Morgonen därpå hittar Puck Marianne död i skogen, och hon och Einar tar båten till fastlandet för att ringa efter hjälp. Dessbättre råkar Einar vara god vän med kriminalkommissarien Christer Wijk från Riksmordkommissionen, och ber honom därför att komma. Men när han väl är på plats har liket mystiskt gått upp i rök, och samtidigt som fler hittas döda slutar motorn i båten att fungera...

Jag har tyvärr inte läst Maria Langs vid det här laget klassiska roman, och har därför inget att jämföra med. Men efter alldeles för många Wallander- och Beck-filmatiseringar är det utan tvekan en trevlig omväxling med nya rollfigurer och en ny miljö. Därför känns Mördaren ljuger inte ensam lite som en frisk fläkt, och 1940-talsmiljön gör också att filmen sticker ut från mängden och erbjuder någonting nytt till en ganska tröttsam genre. Filmen som sådan är också ganska lyckad, och i stil och känsla påminner det mer om Agatha Christie än Wallander - och det är ju knappast en nackdel. Det är charmigt och engagerande, och intresset hålls vid liv på ett elegant sätt. Jag uppskattar tidskänslan och den intressanta storyn, och dessutom blir det aldrig så förutsägbart som jag hade väntat mig. Det är också intressant att notera att Maria Lang måste ha varit före sin tid vad gäller en del aspekter i storyn.

Filmen har inget högt tempo och är långt ifrån någon traditionell thriller, utan istället rör det sig om en ganska långsam pusseldeckare av gammaldags snitt. Men det är inte alls någon nackdel, utan det är trevligt med en mer gammaldags film utan samma gamla klassiska stil som alla uppsjö av Wallander-filmer. Det är inte direkt originellt, men åtminstone lite nyskapande och någonting som vi knappt sett alls inom svenska deckare förut; eller åtminstone inte sedan de tidigare Maria Lang-filmatiserna på 1960-talet. Stämningen och känslan är fin, och det är underhållande samtidigt som mordmysteriet är lagom invecklat - det är med andra ord inte lätt att lista ut vem mördaren är, men heller inte en omöjlighet; precis som det ska vara för att intresset ska hållas vid liv.

Jag tycker dock att den första halvtimmen känns onödigt komprimerad, då introduktionen av alla rollfigurer går så snabbt så att det inte alls är okomplicerat att hänga med i vem som egentligen är vem och deras relationer till varandra. Det är egentligen bara Puck, Einar och Christer som man alltid håller isär, och i övrigt blir det ibland onödigt rörigt. Det är förmodligen en biverkning av anpassningen till den litterära förlagan till film, men det hade sannolikt blivit bättre och mindre rörigt om man förlängt den första akten lite grand så att man faktiskt hinner uppfatta vilka alla är.

Dessutom är flera av rollfigurerna lite väl stereotypa, och det förekommer några klichéer för många. Det mest uppenbara är att båten går sönder, och att det inte finns någon annan båt eller något annat sätt att ta sig ifrån ön. Där uppstår vissa trovärdighetsproblem, och allt känns som konstruerat för att se till att det inte ska gå att kalla på hjälp - d.v.s. precis på samma sätt som det i moderna skräckfilmer nästan aldrig verkar finnas mobiltäckning. För handlingens skull är det förstås en nödvändighet att se till att det inte ska gå att kalla på hjälp utifrån, men det borde åtminstone ha gått att få fram en lite mer trovärdig och mindre klichéartad lösning.

Däremot uppskattar jag Puck, som är en intressant och mångfacetterad rollfigur. Det är en trevlig omväxling med en stark, intelligent och självständig kvinna i huvudrollen, och med tanke på att det än idag är alltför ovanligt är det imponerande att det förekom redan i den litterära förlagan 1949. Einar och Christer hinner också få hyfsat många nyanser, och alla de tre känns äkta och trovärdiga. Då kan man ha överseende med att flera av de andra rollfigurerna känns stereotypa och i vissa fall rentav som vandrande karikatyrer.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder en del vackra vyer samtidigt som filmteamet på ett effektivt sätt lyckats att fånga tidskänslan så att det verkligen ser ut och känns som slutet av 1940-talet. Åtminstone på alla punkter utom dialogen, för av någon märklig anledning används helt modern dialog vilket ger ett något konstlat intryck. Skådespelarinsatserna varierar en del, men de flesta är bra. Tuva Novotny är utmärkt i huvudrollen som Puck, och spelar trovärdigt och nyanserat. Ola Rapace har en ovanligt nedtonad stil som Christer Wijk, men spelar stabilt och naturligt. Linus Wahlgren är också bra som Einar. Dubbningsveteranen Suzanna Dilber är också riktigt bra som Ann, och Sanna Krepper imponerar som Viveka. Det största problemet med ensemblen är Ida Engvoll, som ger ett lite konstlat och onaturligt intryck som Lil som dessutom balanserar på gränsen till överspel. Det är förvisso en väldigt svår roll och problemet beror utan tvekan delvis på manuset, men jag kan ändå inte skaka av mig känslan att Ida inte spelar riktigt så bra som hon borde ha gjort.

Mördaren ljuger inte ensam är ett intressant och underhållande kriminaldrama, som erbjuder någonting relativt nytt av en tröttsam genre och sticker ut från mängden med sin fina 1940-talsmiljö. Efter moderna kriminalares höga tempo är det trevligt med ett lite långsammare drama, som dessutom i stil och upplägg har en hel del likheter med Agatha Christie. Filmen kan kanske inte riktigt mäta sig med Agathas höga klass, men det känns i alla fall lite bättre än alla dussintal Wallander- och Beck-produktioner som spottas ut varje år. Det är en film väl värd att se, men som tyvärr innehåller några irritationsmoment för mycket för att jag ska känna mig nöjd. Mitt betyg stannar därför på en stark sexa, men det är i alla fall tillräckligt intressant för att jag ska vilja se de fem återstående filmerna i serien.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan eller Blu-Ray-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 15 augusti 2013
Senast uppdaterad: 16 augusti 2013