Simon - Robert Sheehan Jocelyn - Lena Headey
Isabelle - Jemima West Alec - Kevin Zegers
Hodge - Jared Harris Valentine - Jonathan Rhys Meyers
Luke Garroway - Aidan Turner Magnus Bane - Godfrey Gao
Madame Dorothea - CCH Pounder Emil Pangborn - Kevin Durand
Samuel Blackwell - Robert Maillet Broder Jeremiah - Stephen Hart

Den Iran-födda amerikanska författaren Cassandra Clare har främst blivit känd för romanserien The Mortal Instruments; en serie ungdomsromaner inom fantasygenren som hittills består av 5 böcker utgivna mellan 2007 och 2012 med en sjätte på gång (planerad för 2014). Den första boken i serien - som fått titeln Stad av skuggor - gavs ut i USA 2007, men i Sverige har det dröjt till sommaren 2013. Nu har denna första bok i serien blivit till film, i form av en tysk-kanadensisk samproduktion i regi av den norsk-holländska regissören Harald Zwart. Filmmanuset är skrivet av den debuterande Jessica Postigo.

Tonårstjejen Clary Fray har precis fyllt 16 år, och följer med sin bästa vän Simon till en nattklubb. Kvällen blir dock inte så rolig som väntat, då Clary inne i nattklubben blir vittne till hur tre tatuerade unga män mördar en ung pojke. Men trots att Simon och flera andra stått precis bredvid henne, verkar ingen annan än Clary faktiskt ha sett mordet. Då den döda kroppen går upp i rök strax efter mordet ger det heller inte mycket att ringa polisen. Hon får snart kontakt av en av mördarna, en ung kille vid namn Jace Wayland, som ingen annan än Clary tycks kunna se. Han berättar att han är en Skuggjägare, ett utdöende släkte av utommänskliga personer som har som livsuppgift att jaga och döda demoner och vampyrer. Han säger också att pojken de dödade inne i nattklubben i själva verket var en demon, som bara såg ut att vara människa. En kort tid senare får Clary ett desperat telefonsamtal från sin mamma Jocelyn, som säger att hon absolut inte får komma hem. Konfunderad åker Clary genast hem, men upptäcker att lägenheten är förstörd och att hennes mamma är spårlöst försvunnen. Och kanske värst av allt; en demonisk varelse finns i lägenheten som är ute efter Clary...

Jag har tyvärr inte läst Cassandra Clares roman, men Mortal Instruments: Stad av skuggor känns som en förhållandevis nyskapande film, som lyckas att åstadkomma något nytt av en bekant genre. Visst finns här en del likheter med både Twilight och inte minst Beautiful Creatures, men manusförfattarna har lyckats att ta dessa beståndsdelar och göra något nytt och fräscht av allting. Det är en intressant och ganska omfattande historia, med lagom många sidohistorier... Resultatet är också en riktigt bra film, som underhåller och fängslar. Intresset hålls vid liv hela tiden, trots en ganska tilltagen speltid på 2 timmar 10 minuter. Jag uppskattar att filmteamet tar tid på sig att introducera de centrala rollfigurerna och premissen, men samtidigt undvika att göra det segt.

Handlingen kommer igång ganska snabbt, men ändå hänger man med väl och förblir engagerad i och med de mångfacetterade rollfigurerna. Det är utan tvekan bäst ställt med Clary, som blivit en mångbottnad och sympatisk rollfigur som känns äkta. Men även Simon och Jace hinner få ganska många nyanser, och blir inte alls lika stereotypa som de verkar vid en första anblick. Det är charmigt och underhållande, och dessutom finns en del lågmäld humor som jag uppskattar. Det är bitvis riktigt spännande, och filmen har även en obehaglig underton där det vid några tillfällen blir ganska otäckt.

Den litterära förlagan är i första hand riktad till ungdomar, men jag blev imponerad över att filmteamet gjort en storslagen insats med att bredda målgruppen. Det här känns aldrig lika ungdomsbetonat som exempelvis Twilight, utan är en ganska mörk historia som passar alla åldrar. Det finns visserligen ett par lite för överromantiserande och sockersöta scener, men i det stora hela är de romantiska sidohistorierna kraftigt nedtonade och får inte särskilt mycket utrymme. Det fungerar riktigt väl i det här fallet, och sidohistorierna tar aldrig fokus från själva grundstoryn. Allting är lagom mörkt och dystert, och faktum är att det är sällan som det faktiskt känns som en ungdomsfilm. Annars är det här en film som fungerar minst lika bra för fullvuxna som för tonåringar, och allting känns mognare och vuxnare än både Twilight och till stora delar även Harry Potter. Det är engagerande och intressant med ett föredömligt tempo där det aldrig blir segt eller utdraget.

Men tyvärr verkar Mortal Instruments: Stad av skuggor också ha drabbats av vissa problem vid bearbetningen av den långa romanen till film. Det är många rollfigurer, och periodvis är det inte helt enkelt att hänga med vem som egentligen är vem. Av de största rollerna är det inga problem, men bland de mindre rollerna är det långt ifrån jämt problemfritt. Bitvis blir det ganska rörigt, då man får intrycket att en lite för invecklad historia klämts in på för kort tid; hellre än att välja ut det mest relevanta från boken till filmen. Har man läst boken är det förmodligen inga problem att följa med i den här ganska röriga intrigen, men för oss andra uppstår ibland problem då man inte riktigt förstår allt eller vad som pågår.

I slutändan återstår också flera obesvarade frågor, som man aldrig får någon riktig klarhet i. Det förekommer också ett fåtal logiska luckor, som visserligen inte är många men som känns lite väl klantiga. Kanske har dessa luckor uppstått för filmen, och kanske kommer de från den litterära förlagan; det kan jag inte avgöra. Det gör dock inte så mycket, för medan man ser filmen tänker man inte mycket på detta utan dras in i handlingen på ett mycket effektivt sätt.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med mycket handkamera som är precis lagom skakigt så att inlevelsekänslan ökar utan att det blir irriterande. Musiken är också mycket bra och passande. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och framförallt är Lily Collins fullkomligt lysande i huvudrollen som Clary. Hon spelar naturligt och trovärdigt, och gör en mycket imponerande rollprestation i en svår roll. Jamie Campbell Bower är ganska bra som Jace, men fastän han spelar riktigt bra tycker jag inte riktigt att han känns karismatisk och charmig nog för att trovärdigt porträttera den här rollfiguren. Robert Sheehan är riktigt bra som Simon, och lyckas på ett skickligt sätt att få en inledningsvis stereotyp rollfigur att komma till liv. Jemima West är mycket bra som Isabelle, och gör allt som går av den tyvärr lite underutvecklade rollfiguren. Lena Headey är mycket bra som Clarys mamma Jocelyn, men får tyvärr inte alltför mycket att arbeta med. Det största problemet med ensemblen är Jonathan Rhys Meyers, som tyvärr spelar över påtagligt i rollen som Valentine och gör att vad som ska föreställa vara en otäck rollfigur inte blir särskilt skrämmande.

Mortal Instruments: Stad av skuggor är en riktigt bra och välgjord film, som har ett visst djup och en påtaglig charm samtidigt som det är underhållande. Det är periodvis riktigt spännande och det finns även en del obehagliga inslag, och allt bidrar till en fängslande och fascinerande filmupplevelse där intresset hålls vid liv hela tiden. Problemet är att det, åtminstone för oss som inte läst boken, bitvis blir ganska rörigt och mellan varven är det inte helt enkelt att komma ihåg vem som är vem eller förstå hur allting hänger ihop. Det är inte hopplöst rörigt och intresset hålls ändå vid liv, men det förekommer några irritationsmoment för många för att jag ska känna mig helt nöjd. Har man läst romanen är det mycket möjligt att filmen upplevs bättre, då man sannolikt har en bättre inblick i alla rollfigurerna då, men jag väljer efter moget övervägande en mycket stark sjua i betyg. Den åttonde stjärnan är dock inte långt borta, och filmen är absolut sevärd för de allra flesta. Dock avbryts filmen lite väl abrupt, och det känns övertydligt att det kommer att bli en andra film baserad på den andra boken i serien. Men efter hur bra den här filmen är, så är det i och för sig inget fel med det...

Recensionen skriven: 21 augusti 2013
Senast uppdaterad: 22 augusti 2013

Recensionen har lästs 5731 gånger av 3818 personer, sedan den 21 augusti 2013