Alex - Luke Ford Lin - Isabella Leong
Kejsare Han - Jet Li Zi - Michelle Yeoh
Jonathan - John Hannah General Yang - Anthony Wong Chau-Sang
Roger Wilson - David Calder Mad Dog Maguire - Liam Cunningham

Brendan Fraser & Maria Bello
© Universal Pictures

I Mumien 1999 fick vi för första gången träffa äventyrarna Rick och Evelyn, som gav sig ut på uppdrag för att stoppa en mumie. 2001 fick filmen en uppföljare, och nu sju år senare är det plötsligt dags för den tredje filmen i serien. Den tidigare regissören Stephen Sommers har bytts ut mot Rob Cohen, som främst blivit känd för The Fast and the Furious och xXx. Enligt legenden i filmens inledning (som har viss verklighetsbakgrund) fanns det ett par hundra år före Kristus en ond kinesisk kejsare vid namn Han, som tog över makten i Kina allt mer och till sist var näst intill omöjlig att stoppa. Han gjorde t.o.m. allt för att bli odödlig, innan han stoppades av en god häxa som förbannade honom och förvandlade honom och hela hans terracotta-armé till mumier som begravdes under jorden. Där stannade han kvar tills 1947, då Rick och Evelyns son Alex - som nu är vuxen och arkeolog - lyckas att hitta åt graven där Han och hans armé legat begravda och gräver upp dem. Rick och Evelyn har dragit sig tillbaka från äventyren, och livnär sig på att skriva böcker om deras forna äventyr. Men de blir övertalade att göra ett sista uppdrag, för att lämna tillbaka en stulen diamant till Kina. Där stöter de ihop med sin son, och Alex kan onekligen behöva all hjälp han kan få. Problemet är nämligen att en grupp soldater i Kina vill väcka mumien till liv igen, med hjälp av just den diamanten som Rick och Evelyn har, för att kunna återfå kontrollen över Kina och världen.

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att se någon av de två tidigare Mumien-filmerna, vilket givetvis försvårar möjligheterna till en rättvis recension. Det här är heller långt ifrån min favoritgenre, och jag föredrar generellt sett realistiska och mer jordnära filmer. Trots det måste jag medge att grundstoryn faktiskt är ganska intressant, även om det långt ifrån är originellt. Storyn är måhända i tunnaste laget, men är ändå ganska genomtänkt och håller intresset vid liv. Men i likhet med alltför många andra högbudgetfilmer på senare år, så verkar filmmakarna ha prioriterat specialeffekter och datoranimation framför handlingen. Därför har både storyn och karaktärsutvecklingen fått stå åt sidan, för att istället satsa på så mycket specialeffekter som överhuvudtaget är möjligt. Specialeffekterna är förvisso relativt välgjorda, och en del scener ser riktigt spektakulära ut. Men filmteamet verkar ha glömt bort att specialeffekter är till för att föra handlingen framåt, och inte tvärtom. Det kryllar av omotiverat våld, som varken fyller någon funktion eller hjälper till att föra handlingen framåt. En del stridsscener är också olidligt tråkiga och utdragna, och hade tjänat på att kortas ner avsevärt. Skådespelarinsatserna är varierande, och Brendan Fraser gör en fullt godkänd insats som Rick. Maria Bello gör dock en lite menlös insats som Evelyn, och hennes brittiska accent är allt annat än lyckad. Luke Ford är godkänd som Alex, men är inte en tillräckligt stark skådis för rollen och har inte rillräckligt med utstrålning. Då tycker jag betydligt bättre om Isabella Leong, Michelle Yeoh och Jet Li, som gör riktigt bra insatser som Lin, Zi respektive kejsare Han. Själv blev jag mest imponerad över kinesiska Isabella Leong, som har en stark utstrålning och spelar trovärdigt. Jag ser fram emot vad hon kan åstadkomma i framtiden. Största problemet med skådespelarna är dock avsaknaden av personkemi mellan Brendan Fraser och Maria Bello, och till råga på allt även mellan Brendan och Luke Ford. Dessutom ser Alex ut att vara alldeles för gammal för att trovärdigt kunna vara son till Rick och Evelyn, och i verkligheten är det också bara 13 års åldersskillnad mellan "far" och "son". Trots att bristerna är många, så är Mumien: Drakkejsarens grav inte alls en värdelös film. Intresset hålls vid liv största delen av tiden, och filmen är spännande, välgjord och smårolig. Ironiskt nog hade filmen säkerligen tjänat på en betydligt mindre budget, så att regissören och manusförfattarna fått lov att koncentrera sig på manuset och karaktärerna hellre än häftiga effekter. Jag ångrar inte att jag sett filmen, men den är ärligt talat inte tillräckligt bra för att kunna rekommendera någon att se den på bio. Personligen hade jag hellre väntat tills den släppts på DVD, och hyrt den någon dag när man haft brist på annat. Därför nöjer jag mig med en svag femma, men den femte stjärnan hänger väldigt löst. Har man älskat de två tidigare Mumien-filmerna, så tycker man dock säkerligen om även denna.

Recensionen skriven: 7 augusti 2008
Senast uppdaterad: 8 augusti 2008

Recensionen har lästs 6240 gånger av 3630 personer, sedan den 7 augusti 2008