Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Mike - River Phoenix Scott - Keanu Reeves
Bob - William Richert Carmella - Chiara Caselli
Gary - Rodney Harvey Richard Waters - James Russo
Digger - Michael Parker Alena - Grace Zabriskie
Budd - Michael Balzary/Flea Hans - Udo Kier
Denise - Jessie Thomas Jane Lightwork - Sally Curtice

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Gus Van Sant har blivit känd för sina originella filmer, och blev först känd genom Drugstore Cowboy 1989. Under 1990- och 2000-talet har han bl.a. gjort filmer som Will Hunting och nu senast Milk. En film som åtminstone i Sverige aldrig blivit riktigt lika känd och uppmärksammad är På drift mot Idaho från 1991, som var en av River Phoenix sista filmer innan hans tragiska död 1993. Nu har den filmen släppts på DVD för första gången i Sverige, men nu under originaltiteln My Own Private Idaho.

Någonstans i Portland, Oregon bor den unga prostituerade killen Mike, som (opraktiskt nog för hans yrke) lider av narkolepsi; d.v.s. okontrollerbara korta sömnattacker som uppstår närhelst han känner sig stressad. Hans bästa vän Scott har en stenrik pappa, och väntar på att få ut hans pengar när han fyller 21. Han är också prostituerad, men kanske mest som rebell mot sin pappa. De beger sig tillsammans ut på resa för att hitta åt Mikes mamma, som försvunnit sedan länge, och deras resa för dem till en början till Idaho.

De första minuterna i My Own Private Idaho är riktigt lovande, och jag uppskattar upplägget med en man med narkolepsi. Men det dröjde inte länge innan de lovande scenerna förvandlades till en extremt tråkig och osammanhängande film. Efter de ganska vassa inledande 3 - 4 minuterna, så kommer nämligen ett evighetslångt parti där Mike och hans kompisar pratar, pratar och pratar ännu mer. Det känns poänglöst, överpretentiöst och nästan helt utan handling. Den kvasifilosofiska och högtravande dialogen, som känns allt annat än naturlig, gör inte heller saken bättre. Visst är jag medveten om att filmen löst bygger på Shakespeare-pjäsen Henrik IV, men det är inget skäl att försöka efterlikna Shakespeare-dialog i en modern miljö. Det blir bara allmänt konstlat och teatraliskt; i synnerhet som det inte finns någon röd tråd utan denna högtravande dialog bara finns där ibland. För att inte tala om att alla rollfigurer förutom Mike och Scott blivit så fruktansvärt tillspetsade så att hälften vore nog, och framförallt Bob och hans "gatugäng" lämnar mig totalt oberörd. En halvtimme in i filmen var jag nära att ge upp, då det inte verkade som att filmen någonsin skulle ta vägen någonstans.

Men jag är glad att jag trots allt uthärdade, för 45 minuter in i filmen förvandlas stilen och det blir faktiskt ganska intressant. När filmen väl kommer igång, och sökandet efter Mikes mamma tar vid, så blir det en förvånansvärt engagerande och genomarbetad film. Då blir det plötsligt riktigt underhållande, tänkvärt och intressant. Så fortsätter det i ungefär en halvtimme, och under den tiden är My Own Private Idaho riktigt bra. Men säg den lycka som varar för evigt, för mot slutet börjar det återigen att återgå till gamla mönster igen. Det är visserligen ändå betydligt bättre än de första 45 minuterna, och mot slutet finns i alla fall en viss tanke, men det är inte alls lika bra som den imponerande halvtimmen då själva sökandet efter Mikes mamma pågår. Det här är alltså den mest ojämna film jag sett på väldigt länge, vilket gör det svårt att ge ett samlat helhetsintryck. När den är som bäst så är den riktigt bra, men när den är som sämst så är det totalt värdelöst.

Men det är onekligen en originell och mycket udda film, som inte liknar något man tidigare sett. Man lär inte glömma den på länge, men samtidigt är jag lite tveksam till vad regissören egentligen velat säga och uppnå. I slutändan känns det bitvis ganska poänglöst, och under stora delar av filmen finns ingen direkt röd tråd. Det är därför bara scenerna då Mike och Scott är på resan som det verkligen blir bra, och scenerna i Portland är svagast. Visst förstår jag att tanken varit att skildra den misär som alla kompisar lever i, men redan efter fem minuter har man förstått den idén. Att sen behöva beskåda totalt osammanhängande, tråkig och oengagerande dialog utan konkret handling i närmare 45 minuter känns verkligen inte meningsfullt. Men när Mike och Scott beger sig ut på jakt efter Mikes mamma, och själva handlingen tar fart på allvar, så blir det en riktigt bra och underhållande film med fin stämning och en lagom lågmäld stil. Kort sagt kan filmens 1 timme 40 minuter sammanfattas som 45 minuter som är närmast värdelösa, en halvtimme som är riktigt bra och en halvtimme som är helt okej. Det var länge sedan jag skådat en så enormt ojämn film, och den hade verkligen behövt klippas om en hel del.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk med en utmärkt stämning och en del originella grepp. Jag uppskattar bl.a. det nyskapande greppet att skildra sexscener med en serie stillbilder, för att på så sätt slippa se utdragna sexscener men snabbt förstå poängen. Musiken är också bra och stämningsfull. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och River Phoenix gör en imponerande insats som Mike. Keanu Reeves tillhör knappast någon skådespelare i världsklass, men här gör han faktiskt en ovanligt bra insats och känns inte alls lika stel och opersonlig som han ofta annars brukar göra. Även i övrigt är det bra skådisar, men heller inga alltför minnesvärda rollprestationer.

My Own Private Idaho är onekligen en originell och nyskapande film, med många nya grepp och med en annorlunda stämning. Jag är inte riktigt säker på vad Gus Van Sant velat säga med filmen, men bitvis är den ändå bra och minnesvärd. Men de oerhört tråkiga och osammanhängande första 45 minuterna drar ner helhetsintrycket en hel del, och det är just den sega och långsamma biten som gör att jag inte helhjärtat kan rekommendera filmen. Men då filmen efter det blir betydligt bättre så är det ändå de positiva aspekterna som väger över, och med en originell och intressant stil samt snyggt foto kan man komma ganska långt. I slutändan är jag därför glad att jag såg filmen, och efter moget övervägande väljer jag en svag sexa i betyg. Kanske skulle man förstå mer om man ser om filmen, men samtidigt inser jag att jag förmodligen aldrig kommer att orka göra det i och med den väldigt svaga och oengagerande första tredjedelen av filmen.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen har textning på bl.a. de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Bild- och ljudkvaliteten är bra, om man betänker att det trots allt rör sig om en film från 1991. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyerna är stillastående och engelskspråkiga, men genom avsaknaden av inledande språkvalsmeny måste man alltså gå in under språkinställningsmenyn för att få någon textning alls.

Efter filmens slut uppstår tyvärr Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk, trots att merparten av dessa inte finns med på skivan som vare sig tal eller text. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Den här gången går det visserligen att hoppa förbi varningstexterna en i taget genom att gå till nästa kapitel, men det går inte att vare sig spola på bild eller hoppa direkt till menyn. Det innebär alltså att man måste sitta och trycka högerpil 49 gånger för att hoppa förbi alla varningstexter, men det går i alla fall snabbare än att vänta sex minuter... Det enda extramaterial som finns är en ursprunglig biotrailer för samma film, vilket är precis så spännande som det låter.

Recensionen skriven: 21 december 2011
Senast uppdaterad: 21 december 2011

Recensionen har lästs 3496 gånger av 1861 personer, sedan den 21 december 2011