Regi: Yann Samuell
Manusförfattare: Victor Levin, baserat på ursprungligt filmmanus av Jae-young Kwak samt en roman av Ho-sik Kim
Charlie - Jesse Bradford Jordan - Elisha Cuthbert
Leo - Austin Basis Dr. Roark - Chris Sarandon
Dörrvakten - Louis Mustillo Roger - Jay Patterson
Kitty - Joanna Gleason Mr. Phipps - Brian Reddy

Den koreanska författaren Ho-sik Kim blev känd genom Asien när han skrev en serie öppna brev på Internet om sin relation till sin flickvän, som senare gavs ut i bokform - en bok som blev bästsäljande i ett flertal asiatiska länder. Boken gav år 2001 upphov till den kritikerrosade och populära sydkorenska filmen Yeopgijeogin geunyeo, som utanför Asien släpptes under den engelskspråkiga titeln My Sassy Girl. Sju år senare gjordes därefter en amerikansk nyfilmatisering av verket; nu i regi av fransmannen Yann Samuell, vars enda tidigare film var den i Sverige tämligen okända filmen Love Me If You Dare från 2003. Precis som originalfilmens utländska titel kallas även denna för My Sassy Girl, och släpptes i Sverige direkt på DVD. Händelseförloppen kretsar kring den unga New York-killen Charlie, son nyligen gått ut universitetet och ser fram emot ett halvtråkigt men stabilt jobb som mellanchef på en firma; precis som hans föräldrar väntat sig. Men alla hans planer förändras när han på tunnelbanan blir vittne till en berusad tjej vid namn Jordan som nästan bokstavligen kastar sig ut framför ett tåg. Han räddar henne och tar upp henne i säkerhet, men strax därpå svimmar hon av. Då Charlie inte gärna kan lämna Jordan där, så tar han hem henne så att hon får sova ruset av sig i hans lägenhet. Det leder till en märklig relation, då Charlie genast blir attraherad av henne. De börjar umgås, men Charlie upptäcker mer och mer att Jordan inte är som andra tjejer. Hon visar sig mer och mer galen, och väcker uppmärksamhet på både udda och näst intill våldsamma sätt. Men trots att Jordan inte ser ut att vara i sina sinnens fulla bruk, så kan Charlie inte låta bli att fortsätta träffa henne den minst sagt udda tjejen...

Jag har tyvärr inte sett 2001 års sydkoreanska förlaga, och därför kan jag inte bedöma hur väl den nya versionen jämför med den eller vad som förändrats. Men då sydkoreanska filmer sällan blir alltför framgångsrika i västvärlden, så är det inte nödvändigtvis någon nackdel - det lär trots allt vara en högst begränsad skara svenskar som har sett en film som aldrig ens släppts på DVD i Sverige, och merparten lär inte vara tillräckligt intresserade för att göra det heller. Men bedömt som ett fristående verk är My Sassy Girl faktiskt en ganska lyckad film. På papperet ser det visserligen ut som en typisk romantisk komedi, som inte sticker ut nämnvärt. Och även om det ligger en viss sanning i det, så har filmen ändå blivit lite mer originell än det först verkar. Grundstoryn är utan tvekan intressant, och det blir automatiskt lite mer intressant av att veta att den har verklighetsbakgrund. De två huvudrollsinnehavarna är genomarbetade rollfigurer, som känns äkta och relativt trovärdiga. Det är skickligt att få Jordan att framstå som både mentalt instabil och charmig på samma gång, då karaktären lätt hade kunnat verka odräglig, men den fällan har manusförfattaren och regissören lyckats undvika på ett elegant sätt. Visuellt är det också en intressant film, med bra foto och varma färger där man tydligt känner igen Yann Samuells stil. Framförallt är det en riktigt rolig film, och jag skrattade vid många tillfällen. Mellan varven blir det också berörande och gripande, och det finns hela tiden en viss substans som skiljer filmen från många andra romantiska komedier. Även fast komedin utgör den största delen av filmens genre, så fungerar den ändå hyfsat som drama i och med en trovärdig och intressant handling och ett visst djup. Det här är inte alls någon alltför djup film, men den har i alla fall tillräckligt mycket innehåll för att fungera bra inom den här genren. Därför blir det hela tiden charmigt och intressant, och fastän det kanske inte verkar så även relativt originellt. Slutet är även imponerande och genomtänkt, och förhöjer helhetsintrycket en del.

Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet Elisha Cuthbert - för de flesta mest känd som dottern Kim i TV-serien 24 - är ett riktigt fynd som Jordan och gör en strålande insats. Hon lyckas att balansera en svår rollfigur helt rätt, så att hon framstår som både galen. charmig och trevlig; ibland till och med samtidigt. Det är ingen lätt uppgift, och med andra skådespelare vore risken stor att Jordan hade framstått som allmänt osympatisk. Jag blev riktigt imponerad över Elishas rolltolkning, och i hennes tolkning blir rollfiguren både trovärdig och stark. Jag ser fram emot att se vad Elisha kan åstadkomma i framtiden, då hon uppenbarligen inte kommer till sin fulla rätt i 24. Även Jesse Bradford gör en bra insats som Charlie, och spelar trovärdigt och övertygande. Han gör dock ändå en lite blek rolltolkning, och framstår som betydligt mer alldaglig än Elisha förmedlar. Det är förvisso säkerligen avsiktligt, men det hade ändå varit önskvärt om Jesse stuckit ut lite mer, för att förklara varför Jordan egentligen blir intresserad av honom. Skådespelarna i övrigt är duktiga, men utan att utmärka sig nämnvärt. My Sassy Girl är inte på något sätt en perfekt film, och det finns en del nackdelar som man borde kunnat undvika. Även fast merparten går snabbt framåt, så finns det ett par svackor där filmen känns lite seg. Ibland blir det även lite väl översentimentalt och romantiserat, och vid enstaka tillfällen rentav lite smått larvigt. Vissa scener mot slutet hade därför gärna kunnat tonas ner lite, för att få filmen att kännas lite mer realistisk. Dessutom stör jag mig lite på Charlies bästa vän Leo, som är en typisk kvinnotjusare som ligger med allt och alla, i precis samma stil som i mängder av andra filmer och serier. Mycket mer klichéfyllt och endimensionellt kan det inte bli, vilket är tråkigt då de andra rollfigurerna blivit så verklighetstrogna och levande. Då Leo heller inte har någon direkt betydelse för handlingen, så hade rollfiguren likaväl kunnat tas bort helt och hållet. Med ett mer finslipat manus hade My Sassy Girl kunnat bli en riktig höjdarfilm. Nu blev det istället en bra och intressant film, som är rolig och charmig, men som inte sticker ut alltför mycket utöver det vanliga och som heller inte har något större djup. Men det är absolut en trevlig och underhållande film, som är väl värd att se för de allra flesta. Betygsmässigt känns en sjua därför som det enda rättvisa betyget jag kan ge, och det är ju inte fy skam.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. filmen är textad på de fyra skandinaviska språken. Textningen är i minsta laget och är anpassad för Widescreen-TV - den blir därför ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV och blir lite svår att läsa. Det är fullt möjligt enligt DVD-standarden med textremsor som ser bra ut både i 4:3 och 16:9, men om Nordisk Film inte velat ta till den lösningen, så vore det i så fall bättre med textning anpassad för 4:3. Då blir visserligen texten lite utdragen i sidled på en Widescreen-TV, men förblir lättläst i båda formaten. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. Faktum är att det inte ens finns någon huvudmeny på skivan - trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det är ett lite egendomligt begrepp, som Nordisk Film använt ofta på senare tid. Ärligt talat blir det lite irriterande, och medför även att det inte finns någon scenvalsmeny. Förvisso går det bra att navigera till filmens olika scener genom att bläddra mellan kapitlen, men det är ju inte lika enkelt och smidigt för att hitta åt en viss scen som via en överskådlig meny. Det gör också att man inte från menyn kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen börjat. Av förståeliga skäl finns det heller inget som helst extramaterial på skivan, utan själva filmen är allt som erbjuds. Dock hittar jag ingenting som tyder på att någon utländsk DVD-utgåva heller har något bonusmaterial, så vi går åtminstone inte miste om någonting i Skandinavien.

Recensionen skriven: 7 april 2009
Senast uppdaterad: 8 april 2009

Recensionen har lästs 3618 gånger av 1982 personer, sedan den 7 april 2009