Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Regi: Anthony Page
Manusförfattare: David Hare, baserat på en teaterpjäs av David Hare
Svensk distributör: Warner Bros. Entertainment Sverige AB
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Paul - Paddy Considine Victor - Jonathan Pryce
Elsa - Uma Thurman

Den brittiska författaren och regissören David Hare är för de flesta troligen mest känd för sina Oscarsnominerade filmmanus till filmer som Timmarna och senare The Reader. Huvudsakligen har han dock sedan 1970-talet varit aktiv som teaterförfattare och regissör, och har även drivt egna teatrar genom åren. En av de många teaterpjäser som David Hare skrivit var dramat My Zinc Bed, som premiärvisades 2000 i London. 2008 filmatiserades teaterpjäsen som en TV-film, producerat genom ett samarbete genom brittiska BBC och den amerikanska betalkanalen HBO, där David Hare själv skrev filmmanuset.

Den numera nyktra alkoholisten Paul Peplow är poet och skribent, men har inte kunnat skriva något på ett tag. Han får erbjudande om att intervjua den rika affärsmannen Victor Quinn, men mötet går inte som planerat genom Victors starka och något kontroversiella åsikter om alkoholberoende i allmänhet och Anonyma Alkoholister i synnerhet. Trots grälet mellan de båda erbjuder Victor Paul ett jobb på hans firma. Han tackar ja, och strax därpå får Paul träffa Victors betydligt yngre fru Elsa och blir attraherad av henne.

My Zinc Bed är onekligen en annorlunda film. Det är en mycket dialogdriven film, som nästan uteslutande bygger på prat, prat och ännu mera prat. Persongalleriet är minimalt och platserna få. Det kommer inte alls som någon överraskning att filmen bygger på en teaterpjäs, för det här känns som en teaterpjäs på varje sätt och vis. Tycker man bäst om fartfyllda actionfilmer eller thrillers kommer man också att finna My Zinc Bed olidligt tråkig. Men om man vet vad man ger sig in i så är det en intressant film, för den tar absolut upp en del fascinerande och tänkvärda ämnen. Filmen handlar framförallt om beroenden, (o)trohet och tillit, och det är absolut intressanta ämnen och en tunn men genomarbetad story. Det har blivit ganska djupt och tänkvärt, och visst känner man att det finns klass i manuset.

Problemet är att det helt enkelt blivit för tunt, och det är svårt att riktigt engageras i vad som händer när allting kretsar kring dialog mellan två eller tre personer och det i stort sett inte händer någonting. Rent handlingsmässigt går det inte längre än till enstaka kyssar, och i övrigt handlar allt om prat och ännu mer prat. Förvisso är det smart och genomarbetad dialog, men det blir ändå lite för tunt och händelsefattigt.

Ett annat problem är att för stor del av speltiden går åt till att behandla ämnet alkoholberoende och AA, som gör att de andra ämnena som tas upp (bland annat otrohet) bara hinner vidröras som hastigast. Visst kan alkoholberoende vara ett intressant ämne och har man egen erfarenhet av det (vilket undertecknad inte har) så är det säkert ännu mer intressant, men när drygt en timme av filmens 80 minuter handlar om just det så lämnar det för lite tid åt de andra också intressanta ämnena som tas upp som hastigast. Det gör att det blir lite långrandigt och allting går lite väl långsamt framåt. Det sista problemet är att alla tre huvudpersonerna är tämligen osympatiska, och det är svårt att riktigt känna för någon av dem. Därför bryr man sig heller inte nämnvärt om utgången för dem, och det finns heller inte mycket till karaktärsutveckling. Filmen slutar också en smula abrupt, med flera obesvarade frågor som lämnas i luften.

Fotot är snyggt och bildspråket enkelt. Det handlar nästan uteslutande om statisk fast kamera, vilket i kombination med det något tråkiga upplägget med ständig dialog gör att man inte direkt får någon levande känsla. Skådespelarinsatserna är bra, och både Paddy Considine, Jonathan Pryce och Uma Thurman gör fina och stabila insatser. Ett litet problem är dock Uma Thurmans märkliga brytning som enligt handlingen ska föreställa dansk men som sannerligen inte låter särskilt dansk. Dessutom tycker jag inte riktigt att Uma Thurman och Paddy Considine har tillräcklig personkemi.

My Zinc Bed är en intressant, välgjord och tänkvärd film, som tar upp intressanta ämnen på ett enkelt sätt. Det är en dialogdriven film, som närmast kan beskrivas som en filmad teater på enklast tänkbara vis. Vet man vad man ger sig in i, så är det förvisso inte alls en dålig sådan, men den kommer inte att passa alla och somliga kommer att tycka att filmen är olidligt tråkig. Även om jag inte tillhör en av dem, så kan jag inte förneka att det i slutändan blir för tunt även för mig och de brister som finns gör att filmen inte blir fullt så minnesvärd som den borde av de intressanta ämnena. Till syvende och sist är det därför en hyfsad film som är fullt sevärd för stunden men som inte lämnar något bestående intryck. Jag vill definitivt inte se om den, och så här pass intressanta ämnen hade förtjänat bättre än så. Mer än så här brukar man också kunna förvänta sig av både BBC och i synnerhet HBO, som alltid varit känd för sina kvalitetsfilmer och serier.

Den svenska DVD-utgåvan klockar in på ganska precis 81 minuter, vilket är märkligt då både Internet Movie Database och flera andra källor uppger att filmen bara räcker 73 minuter. Jag vet ärligt talat inte om Internetsidorna skriver fel, eller om det finns mer än en version av filmen. DVD:n erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Det finns ett engelskt, italienskt och polskt ljudspår, och textning på bl.a. de skandinaviska språken. Det finns också engelsk text för hörselskadade, men tyvärr inte vanlig engelsk text. Någon svensk text för hörselskadade finns heller inte. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn. Det finns ingen språkvalsmeny.

Efter filmens slut uppstår också Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. För en gångs skull går det dock att avbryta varningstexterna genom att trycka på menyknappen, eller genom att spola framåt på bild. Därför är det inte alls lika irriterande som vanligt, men varför ska det vara så svårt att bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt sett filmen på...? Det finns inget extramaterial alls, vilket dock heller inte är särskilt förvånande för en film som trots allt producerats för TV.

Recensionen skriven: 23 januari 2011
Senast uppdaterad: 24 januari 2011

Recensionen har lästs 3317 gånger av 1875 personer, sedan den 23 januari 2011