Manusförfattare: Tod Harrison Williams, baserat på en självbiografisk roman av Jeff Nichols
Jeff - Seann William Scott Lynn - Gretchen Mol
Cynthia - Deirdre O'Connell Mike - Denis O'Hare
Lenny - Jeff Garlin Bert - Kevin Conway
Junior - Paul Scheer Brian - Jayce Bartok
Daphne - Jennifer Layne Park Jeff som ung - Charlie Tahan

I dagens läge har det blivit relativt vanligt med olika former av inlärningssvårigheter och psykiatriska störningar hos främst barn, och är det ganska många barn som diagnostiseras med exempelvis ADHD. Dessbättre har de allra flesta det dock inte fullt lika illa som den amerikanska ståupp-komikern Jeff Nichols, som 2007 gav ut sina memoarer med titeln "The little yellow bus". Redan innan memoarerna hade kommit ut i handeln färdigställde regissören och manusförfattaren Tod Harrison Williams en film baserad på boken vid namn My Life as an Idoit (och ja, felstavningen är avsiktlig). Trots att filmen spelats in 2006 och visats på ett flertal filmfestivaler runt om i världen, har filmteamet haft svårt att hitta distributörer, och som effekt har den i hemlandet USA bara visats på bio i Los Angeles som enda stad och har fortfarande inte släppts på DVD. Istället släpps den på DVD i Skandinavien bland de första länderna i världen - enda tidigare releasen jag kunnat hitta var i Nederländerna - men i Sverige släpps den av märklig anledning enbart som hyrfilm. Här får vi lära känna den nyktra alkoholisten Jeff Nichols innan han lyckades bli standup-komiker, då han mestadels tillbringade sin tid med att besöka diverse AA-möten för att berätta (eller kanske snarare pladdra oavbrutet) hela sin livshistoria för de måttligt engagerade besökarna. Inte nog med att han är alkoholist, Jeff lider nämligen också av ADHD, dyslexi (därav filmtiteln), diverse inlärningssvårigheter samt Tourettes syndrom. Han lider också av en mycket märklig form av balansproblem - han kan själv hålla balansen bra, men får anfall om han stöter ihop med ordet balans i någon form; även om det bara rör sig om märken på skor... Han lyckas inte hålla någon som helst ordning och har svårt att behålla jobb. Därför vänder han sig oftast till sin mamma Cynthia och hennes nya man Mike för att få hjälp med det mesta. Men på ett AA-möte stöter han en dag ihop med kvinnan Lynn, och blir attraherad av henne. Trots att hon redan är förlovad inleder de ett förhållande, som dock blir långt ifrån problemfritt då Jeffs enorma problem ständigt gör sig påminda.

Jag visste ingenting om Jeff Nichols innan jag såg filmen, och faktum är att innan sluttexterna hade jag inte en aning om att filmen ens var verklighetsbaserad (visserligen står det tydligt "This is a true story" i början av filmen, men den täcks av de svenska textremsorna med dialogöversättning och är därför inte lätt att uppfatta). Därför kan jag inte bedöma hur nära verkligheten filmen kommer, men jag har inga skäl att tro att det skulle röra sig om några stora förändringar. Jag blev i alla fall positivt överraskad av My life as an Idoit, som visade sig vara en riktigt bra film. Det är intressant och fascinerande, och vi får lära känna rollfigurerna - i synnerhet Jeff och Lynn - relativt väl. Manusförfattaren har på ett skickligt sätt lyckats att kombinera drama och komedi, då filmen både är allvarlig samtidigt som den får med en hel del humor (främst mörk sådan). Man får skratta vid ett flertal tillfällen, även om det knappast blir någon enorm skrattfest. Mot slutet kan jag tycka att balansen rubbas lite, då filmen förvandlas mer till drama och det blir allt längre mellan skratten. Dessbättre gör det dock inte så mycket, då handlingen är och förblir intressant. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och Seann William Scott - mest känd som Stifler i American Pie-filmerna - gör en utmärkt rolltolkning som Jeff. Det här är första gången jag sett Seann i en mer allvarlig roll, men det klarar han av galant och man tänker inte ens på att det är samma skådis som i bl.a. American Pie. Även Gretchen Mol är mycket bra som Lynn. Men någon perfekt film är det här sannerligen inte, utan den lider trots allt av vissa irritationsmoment. Framförallt tycker jag att Jeff Nichols besvär känns överdrivna, och det har helt enkelt blivit lite för tillskruvat och överdrivet med alla dessa enorma problem. Det är mycket möjligt att allting stämmer överens med hans problem i verkligheten, men ibland är det faktiskt inte positivt att ta med allting som hänt i verkligheten. För att passa in i filmformatet, och för att verka mer trovärdigt, kan det helt enkelt vara på sin plats att tona ner verkligheten lite. Det är också lite tveksamt att Jeffs problem verkar variera en del mellan olika scener - ibland verkar han trots allt tämligen normal, medan han ibland inte klarar av någonting alls. Den mest uppenbara luckan i manuset är problemen med ordet balans - längre fram får han enorma anfall bara någon har på sig skor av något märke som har ordet balans i sig, men under hans många AA-möten tidigare märker vi ingenting av detta. Det verkar knappast sannolikt att inte en enda person vid dussintals eller hundratals möten inte skulle ha några sådana skor på sig... Vi får heller inte något riktigt grepp över vare sig Jeffs mamma Cynthia eller styvpappan Mike, som båda två överlag framstår som normala och förnuftiga människor men som i synnerhet vid en tillbakablick från barndomen framstår som fullständiga idioter helt utan verklighetskoppling. Det hade behövts att antingen utveckla detta mer eller helt klippa bort denna tillbakablick, i synnerhet som det heller inte fyller någon direkt funktion för filmen. Filmen lider också av ett fåtal logiska luckor. Det är sannolikt en kombination av alla dessa problem som leder till att filmen inte direkt engagerar eller berör på samma sätt som man hade kunnat vänta sig, och det blir aldrig minsta lilla gripande. Det gör också att man inte direkt känner någon sympati för titelrollen, utan känner sig lite allmänt passé. Trots allt är det dock de positiva aspekterna som väger över, och My Life as an Idoit är utan tvekan en annorlunda, välgjord och intressant film; väl värd att se för de allra flesta. Under sluttexterna får vi för övrigt en en glimt av den riktiga Jeff Nichols, vilket är trevligt. Jag tror inte att filmen kommer att bli alltför minnesvärd, men är utan tvekan underhållande och fascinerande för stunden. Efter viss tvekan väljer jag därför en sjua i betyg.

Av någon märklig anledning har My Life as an Idoit i Sverige enbart släppts som hyrfilm på DVD, och den har heller inte visats på bio. Förvisso är det här kanske inte den sortens film som man vill se om flera gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara ganska begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att även släppa filmen som köp-DVD så att alla kan göra som de vill. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud är förhållandevis bra; i synnerhet om man tar hänsyn till den begränsade budgeten. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, vilket följs av ett flertal trailers för andra filmer. Märkligt nog är alla dessa trailers för filmer som redan släppts för länge sedan, vilket jag inte riktigt förstår tanken med. Därefter visas huvudmenyn, som enbart finns på engelska och är effektfull men lite för rörig och svåranvänd. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket är tråkigt. Filmen har dock som tidigare nämnts inte släppts på DVD i något engelskspråkigt land, och jag hittar inget som tyder på att den holländska utgåvan - den enda tidigare av filmen - har något extramaterial. Därför är det mycket möjligt att det helt enkelt inte varit möjligt att licensiera något extramaterial, men någonting extra hade onekligen inte varit fel.

Recensionen skriven: 10 december 2008
Senast uppdaterad: 10 december 2008

Recensionen har lästs 3890 gånger av 2079 personer, sedan den 10 december 2008