Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: PAN Vision AB
Jeremy - Joshua Jackson Isabella - Claire Forlani
Weldon - Harvey Keitel Gustavo - Armando Pucci
Father Moretti - Giancarlo Giannini Amalia - Valeria Cavalli
Maura - Bianca Guaccero Dinnie - Silvia De Santis
Mr. Benton - John Rhys-Davies

Den amerikanska regissören Brad Mirman har hittills huvudsakligen legat bakom filmer i just USA, men det finns undantag. Ett exempel är denna italiensk-brittisk-franska samproduktion från 2005. Det är en independentfilm, som bara visats på bio i mindre skala i ett fåtal länder (däribland Sverige) samt visningar på ett antal filmfestivaler. I en del länder, främst USA, har filmen blivit känd som en TV-film, då det var först via TV-visningar och DVD-releaser som den blivit känd i större skala. Dock verkar det råda viss osäkerhet kring filmens titel, och även fast originaltiteln såvitt jag vet lyder The Shadow Dancer, så har den i vissa länder (bl.a. USA) släppts under titeln Shadows in the Sun. Båda dessa är dock betydligt bättre titlar än den svenska titeln, som ärligt talat känns väldigt löjlig och inte beskriver filmen alltför väl. Den ursprungligen kanadensiska skådespelaren Joshua Jackson, mest känd som Pacey i den amerikanska TV-serien Dawson's Creek, spelar här Jeremy Taylor; som efter att hans föräldrar dog har bott i England och jobbar nu som bokförläggare i London. Efter den allt tuffare konkurrensen mellan bokförläggare och författare, vill Jeremys chef till varje pris skriva kontrakt med den närmast legendariska författaren Weldon Parish, som blev berömd 20 år tidigare för romanen "The Shadow Dancer", men som inte gett ut någonting sedan dess - inte för att bokförläggaren vet med säkerhet att han verkligen fortfarande kan skriva, utan främst då vad som helst med ett så känt namn skulle slå igenom; hur usel boken än må vara... Weldon Parish har på senare år bott i samhället Toscana i Italien, och därför blir Jeremy ombedd att resa dit för att försöka få kontakt med Weldon. Det visar sig dock vara lättare sagt än gjort, då Weldon på senare år satt i system att till varje pris jaga bort alla journalister och bokförläggare som ens försöker att söka upp honom. Men Jeremy ger inte upp i första taget, särskilt inte efter att han blir intresserad av Weldons dotter Isabella...

Att filmen inte direkt har blivit någon dundersuccé har knappast undgått någon, men även om den har sina brister, så tycker jag om den. Någon originell film är det sannerligen inte, och liknande teman har vi sett i många tidigare filmer. Den är också förutsägbar, och från första början kan de flesta säkerligen gissa sig till vad som kommer att hända och även hur filmen kommer att sluta. Men trots det är det ändå en välgjord och underhållande film, som periodvis är ganska rolig. Skådespelarinsatserna är i de flesta fall imponerande, och både Joshua Jackson, Harvey Keitel och Claire Forlani spelar trovärdigt och övertygande. Claire spelar här med en fejkad italiensk brytning, vilket fungerar någorlunda väl, även om språkkunniga personer sannolikt kan höra att det inte är äkta. Fotot är snyggt och välgjort, och vi bjuds på många vackra vyer över Toscana. Dock förekommer en hel del klichéer, och dessutom ett fåtal alltför överdrivna och överromantiserade scener, vilket sänker trovärdigheten. I övrigt känns dock filmen som relativt realistisk, och har en intressant story. Den kanske inte utmärker sig särskilt väl, och lär inte gå till historien som något cinematografiskt mästerverk; men hade någon väntat sig det...? Bristerna till trots är det utan tvekan en sevärd och underhållande film, som går relativt fort och aldrig slutar att kännas intressant och gripande. Dock hade jag önskat att vissa scener hade kunnat tonas ner, och även den förutsägbara storyn sänker helhetsintrycket lite. Efter mycket funderande, bestämde jag mig därför för att betyget får lov att stanna vid en stark sexa. Det är helt enkelt lite för många brister och klichéer för att jag med gott samvete ska kunna ge den en sjua, även om det inte är så långt ifrån.

Vid independentfilmer brukar man sällan förvänta sig några storslagna DVD-utgåvor, men mer än så här brukar man faktiskt kunna förvänta sig. Av någon märklig anledning återges filmen här i 4:3 fullskärm i 1,33:1, trots att filmen såvitt jag kunnat avgöra spelades in i Widescreen i 2,35:1 och visades i det formatet på bio. Utifrån vad jag kunnat läsa mig till, så verkar det som att originalfilmen spelades in i Super 35, vilket enkelt uttryckt innebär att denna fullskärmsbild innehåller för mycket bildinformation; hellre än tvärtom som brukar vara fallet med Pan & Scan. Den amerikanska DVD-utgåvan av filmen, som i hemlandet distribueras av Disney, har exakt samma bildformat. Detta, i kombination med det faktum att titeln i förtexterna anges med den amerikanska titeln Shadows in the Sun (istället för originaltiteln), gör att jag misstänker att Pan-Visions utgåva har använt sig av samma videomaster som till Disneys amerikanska release (omän konverterad till det europeiska videoformatet PAL). Ljudet återges enbart i stereo, vilket även det är identiskt med den nordamerikanska DVD-utgåvan; men trots undersökning har jag inte lyckats komma till botten med exakt i vilket ljudformat som filmen spelades in. Textning finns på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr ingen engelsk text (något som åtminstone undertecknad hade uppskattat) och heller ingen text för hörselskadade. Då det finns en färdig engelsk text till utländska DVD-utgåvor, så är det beklagligt att Pan-Vision inte kunnat köpa in även den textremsan. När man matar in skivan möts man av distributörsvinjett, följt av språkval och varningstexter; innan man direkt kommer till huvudmenyn, som är på engelska. Det enda extramaterial som finns är skriftliga biografier för några av skådespelarna samt regissören, och biotrailer för samma film. Med andra ord, i praktiken inte mycket att hurra för... Mycket tråkigt, i synnerhet som vissa utländska DVD-utgåvor av filmen enligt uppgift har mycket mer extramaterial.

Recensionen skriven: 23 maj 2007
Senast uppdaterad: 23 maj 2007

Recensionen har lästs 4107 gånger av 2290 personer, sedan den 5 december 2007