Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Roy - Richard Dreyfuss Ronnie - Teri Garr
Gillian - Melinda Dillon Barry - Cary Guffey
Sylvia - Adrienne Campbell Toby - Justin Dreyfuss
Brad - Shawn Bishop David Laughlin - Bob Balaban
Wild Bill - Warren Kemmerling Claude Lacombe - François Truffaut
Robert - Lance Henriksen Major Benchley - George DiCenzo

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Steven Spielberg blev känd på allvar genom Hajen 1975, och i och med framgången med den filmen fick han grönt ljus till nästa projekt. Närkontakt av tredje graden blev en stor framgång när den släpptes 1977, och vann ett flertal priser. Den var nominerad till åtta oscars (däribland bästa regi och bästa specialeffekter), och vann en för bästa foto. Columbia Pictures hade dock stora ekonomiska problem vid premiären, och Steven blev därför tvingad att släppa filmen fortare än han hade önskat, och filmen blev inte helt "klar". Tre år senare fick han därför de pengar han behövde för att kunna spela in nya scener, redigera om filmen, ta bort vissa tidigare scener och göra den mer som han ville ha den från första början. Slutligen släpptes en tredje s.k. "Director's Cut"-version 1998, där Steven Spielberg använt sig av de två tidigare versioner och utifrån dessa klippt ihop en version som han anser är bäst (med mer nutida mått). Tidigare är det endast denna tredje version som funnits tillgänglig på DVD, och den ursprungliga bioversionen från 1977 har aldrig tidigare funnits att tillgå på någon form av hemvideoformat (inte ens VHS) - ett tag trodde man inte ens att den versionen fanns bevarad i arkiven. När filmen släpptes i början av december i en ny DVD-utgåva, är det äntligen i en ultimat version där samtliga tre versioner återfinns.

Trots att filmen är en klassiker och nästintill tillhör allmänbildningen att ha sett, har dock undertecknad aldrig tidigare sett den. Därför hade jag höga förväntningar inför denna nyrelease på DVD. I centrum står en kabelarbetare vid namn Roy Neary, som tidigare levt ett vanligt och stillsamt liv tillsammans med sin fru och sina tre barn. Allt förändras dock den dagen han och ett flertal andra personer på gatan bevittnar ett ljusfenomen på himlen och en flygande farkost som snabbt flyger förbi dem. De lyckas inte hitta någon logisk förklaring, utan kommer fram till att det måste röra sig om en rymdfarkost. Efter den händelsen får han en bergsliknande symbol i skallen, som han inte lyckas att glömma. Han blir mer och mer besatt av symbolen och händelsen, och kan inte längre koncentrera sig på någonting annat i sitt liv. Han försummar både sitt arbete och till och med sin familj, som till slut får nog av hans besatthet. Men Roy är inte ensam i sin besatthet. En kvinna vid namn Gillian i samma stad har också blivit besatt av samma fenomen, vilket också förstärkts av att hennes son sprungit ut på det flygande tefatet och därefter spårlöst försvunnit. Tillsammans börjar de lista ut var nästa närkontakt ska ske, samtidigt som amerikanska militären snabbt kommer fram till samma slutsatser och börjar evakuera hela staden. Men Roy och Gillian vill inte gärna ge upp, bara för att militären och regeringen inte vill ha någon i närheten...

Om man såg filmen 1977 var det säkert någonting i hästväg, för någonting liknande hade knappast skådats före det. Specialeffekterna var imponerande och sällsynta med den tidens mått mätt, med avancerad datorgrafik, och räcker ganska långt även idag. Det är också sällsynt att se utomjordingar och UFOn porträtteras på ett relativt neutralt och opartiskt sett, utan att få utomjordiska krafter att framstå som onda och farliga - något som annars har varit alltför vanligt på film. Det är en originell och välgjord film, med snyggt foto och bra skådespelarinsatser. Det är också positivt att huvuddelen ligger på drama, och science-fictiontemat tar aldrig överhanden. Det största problemet är dock att filmen känns väldigt seg. Allting går långsamt framåt, och det händer inte alltför mycket. Speltiden på 2 timmar 12 minuter (för 1998 års version) eller 2 timmar 9 minuter (för originalversionen) är i saftigaste laget, och egentligen berättigar inte manuset en fullt så lång film. Med 1977 års mått mätt var den antagligen inte särskilt seg, och då upplevdes den förmodligen som ett drama i ganska normal takt. Men tiderna har förändrats, och det som kändes som snabbt och spännande 1977 gör det inte längre. När man ser Närkontakt av tredje graden i dagens läge reagerar man därför över den långsamma och sega storyn, som gör att filmen tyvärr inte åldrats lika väl som man hade önskat. Kanske är det till viss del en vanesak, och därför är det mycket möjligt att filmen upplevs som bättre om man har större vana av att se äldre filmer från någorlunda samma tidsperiod. Men det borde inte vara nödvändigt, och det finns ett flertal andra filmer från någorlunda samma tidsperiod som har klarat tidens tand bättre. Trots allt var det bara några år efter denna som E.T. kom, och den håller betydligt bättre med dagens mått mätt, och är fortfarande en bra och gripande film. Tyvärr blir den här aldrig särskilt känslosam. och storyn griper inte riktigt tag i mig på det sätt som hade varit önskvärt. Särskilt den första halvtimmen är dessutom olidligt långsam, och känns både rörig och tråkig. Dessbättre blir det dock avsevärt bättre efter ett tag, och filmen börjar då att kännas intressant och charmig. Men gripande blir den aldrig, och den sega stilen förändras heller inte. Jag vill dock inte på något sätt påstå att det är en dålig film. Många filmer har åldrats ännu värre än denna, och fortfarande är det en sevärd och intressant film. Väl värd att ses, även om man i likhet med mig inte sett den tidigare. Om man såg filmen i samband med premiären, eller senast på 1980-talet, finns det säkerligen nostalgiska aspekter som gör att filmen antagligen upplevs som bättre och inte fullt lika seg. Då kan det kanske vara berättigat att höja mitt betyg. För mig som ser den för första gången år 2007 tycker jag dock att den inte åldrats alltför tacksamt, och trots de välgjorda tekniska lösningarna och den intressanta grundstoryn, så är helt enkelt filmen alldeles för seg för att jag med gott samvete ska kunna ge den mer än en sexa i betyg.

Den nya DVD-utgåvan från 2007 består av hela tre DVD-skivor, och varje skiva innehåller varsin version av filmen - originalversionen från 1977, "Special Edition" från 1980 och regissörens slutgiltiga version från 1998. Till skillnad från ett flertal andra filmer finns dessa olika versioner alltså inte på samma skiva, för att med hjälp av s.k. seamless branching visa olika versioner av filmen; utan här är det alltså var sin skiva med varje filmversion. Det är tacksamt att äntligen kunna se alla tre versionerna, och själv välja vilken version man föredrar. Dock finns det en fjärde TV-version, som producerats för den amerikanska marksända TV-kanalen ABC, som är längre än dessa tre och innehåller samtliga scener som filmats och som förekommer i någon av de två första versionerna. Denna fullständiga version finns inte med på DVD-utgåvan, vilket annars hade varit trevligt. Alla tre versionerna har likvärdig bild- och ljudkvalitet, och det syns att mycket tid har lagts ner på att restaurera filmen. Bilden håller mycket hög klass, särskilt med tanke på åldern, och även om ljudet är sämre så är den också fullt godkänd. Bilden återges i anamorfisk Widescreen i 2,35:1, och ljudet finns både i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Filmen är textad på åtta språk, däribland de nordiska språken och engelska, i form av vanlig textning. Dessutom finns engelsk text för hörselskadade, något som tyvärr inte finns på svenska. Allt detta gäller för alla tre versionerna av filmen. Alla tre skivor inleds med distributörslogga, direkt följt av huvudmenyn. Menyerna är på engelska och rörliga med bilder från filmen. Alla tre skivornas menyer är mycket snarlika, men inte helt identiska. Tyvärr finns det alltså ingen språkvalsmeny i början, vilket innebär att man själv måste gå in i inställningsmenyerna från huvudmenyn för att välja textning - gör man inte det, visas filmen utan text.

Som extramaterial erbjuds en bakom kulisserna-dokumentä på totalt 1 timme 40 minuter, som är uppdelad i tre delar på varsin skiva. Det är en mycket utförlig dokumentär, som är relativt nyinspelad och tar upp alla aspekter av produktionen. Den innehåller bland annat nygjorda intervjuer med Steven Spielberg, filmens producenter, några av skådespelarna, kameramän och andra inblandade. Det är ett intressant program, där vi får veta en hel del värdefullt, men i ärlighetens namn tycker jag det blir lite för långt och utdraget. En kortare dokumentär som går mer in på kärnan av inspelningen hade varit önskvärd. Dessutom hittar vi ursprungliga biotrailers från 1977 på alla tre skivorna, vilket inte brukar tillföra särskilt mycket, men blir lite mer intressant här i och med åldern och det kan vara intressant att se hur filmen marknadsfördes på den tiden. På den tredje skivan hittar vi slutligen en nyinspelad intervju med Steven Spielberg på 21 minuter, som tänker tillbaka på inspelningen och berättar om filmen och produktionen. Den är ganska intressant, och blir lagom personlig. På samma skiva återfinns också en bakom kulisserna-featurette från 1977 vid namn "Watch the Skies", som gjordes som marknadsföring inför premiären. Jag vet inte exakt i vilken form som det inslaget visades 1977, men av uppbyggnaden att döma gissar jag på TV-visning. Det tillför inte särskilt mycket, men är dock intressant av historiska skäl för att se hur filmen marknadsfördes då. Till den förra DVD-utgåvan fanns det också med bl.a. ett antal bortklippta scener, som av någon anledning inte återfinns här. Jag förstår ärligt talat inte logiken bakom att inte ta med allt tillgängligt extramaterial - det borde inte finnas platsbrist då skivorna trots allt inte innehåller så mycket, och jag tror knappast att någon som inte redan har den äldre DVD-utgåvan kommer att köpa både den äldre och den nya. Allt extramaterial har engelsk text, men tyvärr inte svensk. Textning på engelska och holländska är allt som erbjuds på extramaterialet. Det är tråkigt att inte extramaterialet fått svensk text, så att fler kunnat ha nytta av det, men dock är engelsk text betydligt bättre än ingen text alls.

Recensionen skriven: 7 januari 2008
Senast uppdaterad: 7 januari 2008

Recensionen har lästs 4138 gånger av 2358 personer, sedan den 7 januari 2008