Berättelsen om Narnia: Häxan och Lejonet
(The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch and the Wardrobe)

Obs! Denna recension skrevs i samband med biopremiären, och åsyftar därför bara den engelskspråkiga originalversionen. När filmen släpptes på DVD försågs den även med svensk dubbning, och så fort tiden tillåter kommer jag därför att uppdatera recensionen med information om dubbningen.
Sök efter Berättelsen om Narnia på CDON
Drama / Fantasy / Äventyr / Spelfilm / Baserad på bok / Långfilm
Genre: Fantasy-dramaäventyr
Produktionsland/år: USA/Japan, 2005
Produktionsbolag: Walt Disney Pictures & Walden Media
Producent: Philip Steuer & Mark Johnson
Regi: Andrew Adamson
Manusförfattare: Ann Peacock, Andrew Adamson, Christopher Markus & Stephen McFeely, baserad på en roman av C.S. Lewis
Svensk distributör: Sandrew Metronome Distribution Sverige AB
Lucy - Georgie Henley Susan - Anna Popplewell
Peter - William Moseley Edmund - Skandar Keynes
Aslans röst - Liam Neeson

Ingen lär väl ha missat hysterin kring filmatiseringen av den första av C.S. Lewis romaner (åtminstone om man ser till utgivningsåret) om fantasilandet Narnia - enligt uppgift världens hittills mest påkostade film, men en nätt budget på ca 180 miljoner amerikanska dollar (!). C.S. Lewis skrev sju böcker i serien - den första gavs ut 1950, och den sista 1956. Böckerna har tidigare filmatiserats i slutet av 1980-talet, i betydligt mindre påkostade TV-versioner för BBC i England; men nu är det alltså dags för Disneys version. Vissa har argumenterat att den sjätte av böckerna, "Min morbror trollkarlen" hör hemma först, eftersom den utspelar sig kronologiskt före de andra - men tydligen håller inte Disney med om det, eftersom det blivit "Häxan och lejonet" (garderoben i originaltiteln har man tydligen glömt bort vid översättningen) som filmen bygger på. Filmen (och följaktligen även boken) utspelas i England under andra världskriget. På den tiden var det vanligt förekommande att barn i storstäder evakuerades ute till familjer på landet för att komma i säkerhet. Just det händer med de fyra syskonen Pevensie; Lucy, Edmund, Peter och Susan. De flyttar in hos en upptagen professor ute på landet. En kväll när syskonen leker kurragömma, hittar Lucy åt ett tomt rum i huset med en stor garderob. Hon går in i garderoben, och befinner sig plötsligt i ett främmande fantasiland vid namn Narnia (gissningsvis i någon slags annan dimension). Landet drivs av ett stort lejon vid namn Aslan, men han har börjat förlora makten, då en ond Vit Häxa tagit över hela landet och förvandlat det till ett ont vinterlandskap där det aldrig blir sommar och snön aldrig smälter. När hon går tillbaka in i garderoben, kommer hon tillbaka till sin vanliga verklighet igen. Men när hon berättar om vad som hänt för sina syskon är det ingen som tror henne - inte förrän de själva går in i garderoben och alla hamnar i Narnia. Där blir Edmund tillfångatagen av häxan, och Lucy, Susan och Peter måste själva ge sig in i kampen för att rädda Narnia och i synnerhet Edmund.

Låt mig först påpeka att jag inte läst någon av böckerna i serien. Därför kan jag heller inte uttala mig om hur väl filmen följer den första boken, utan kan bara bedöma filmen som sådan. Men jag måste säga att jag blev positivt överraskad av filmen. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i vare sig äventyr eller fantasy, och "Sagan om ringen"-filmerna tillhör det värsta jag sett på senare år. Men till skillnad från nyss nämnda trilogi är det här faktiskt en riktigt lyckad film. Filmen är mycket välgjord, med imponerande specialeffekter. För en gångs skull lyckas man också att blanda spelfilm med datoranimation på ett mycket realistiskt sett - lejonet Aslan är exempelvis datoranimerad och inga lejon användes under inspelningen, men det ser ändå mycket bra ut och det är svårt att med blotta ögat kunna se vad som är verkligt och vad som är tecknat. Filmen är inspelad till största delen på Nya Zeeland, men scener med snö har filmats i Tjeckien och enstaka andra delar i USA och England. Det är också skickligt gjort, och det går inte att se att olika länder och miljöer använts till de olika scenerna. Storyn är också genomtänkt, och manuset verkar genomarbetat utan några tydliga luckor. Det jag kan klaga på är att den vid några tillfällen känns lite utdragen och seg - inte så mycket så att det gör så mycket, men det hade nog trots allt inte skadat att klippa bort omkring 10 - 15 minuter. Men ändå går de 2 timmarna och 20 minuterna förvånansvärt fort, och trots att det bara skiljer 40 minuter i längd mellan denna film och Sagan om ringen, så känns den sistnämnda som fem gånger längre... Förvisso märker man av en del likheter mellan nyss nämnda trilogi och denna film, men med tanke på att boken "Häxan och lejonet" skrevs flera år innan J.R.R. Tolkien påbörjade "Sagan om ringen"-böckerna, så är det åtminstone knappast den här filmens eller bokens fel... Låt oss bara hoppas att alla sju böckerna i Narnia-serien kommer att filmatiseras förr eller senare, för det förtjänar de (tror jag, utan att ha läst dem)...

Jag lyckades tyvärr inte att uppfatta vilket bolag som översatt filmen - antingen stod det inte, eller också missade jag det... Den svenska texten verkar dock hålla en relativt hög kvalitet, och jag lyckades inte uppfatta några översättningsfel eller alltför ologiska översättningar. Dock har man som vanligt kortat ner en del meningar alltför mycket, och hoppat över en del repliker helt och hållet; och sånt är aldrig helt lyckat...

Recensionen skriven: 29 december 2005
Senast uppdaterad: 29 december 2005

Recensionen har lästs 7177 gånger av 4436 personer, sedan den 5 december 2007