Dr. McPhee - Ricky Gervais Ahkmenrah - Rami Malek
Abraham Lincoln - Hank Azaria Nicky - Jake Cherry
Albert Einstein - Eugene Levy Smithsonians säkerhetsvakt - Jonah Hill
Klikk her for den komplette norske rollelisten!

Ben Stiller & Amy Adams
© 20th Century Fox

Att det kan vara farligt att vara nattvakt på muséer fick vi alla erfara 2006, när Shawn Levys framgångsrika Natt på muséet hade premiär. Samma regissör, manusförfattare och producenter är nu tillbaka med en uppföljare, trots att den förra inte fick någon vidare bra kritik av de flesta recensenter. Det har gått ett par år även i filmens värld, och Larry har lämnat det måttligt glamourösa livet som säkerhetsvakt. Numera driver han ett framgångsrikt företag som tillverkar mer eller mindre nyttiga produkter, och har egna reklamprogram via TV-Shop. Hans forna arbetaplats Naturhistoriska muséet i New York har stängts för renovering, och under tiden tänker de allra flesta museiföremål tas bort och flyttas till Nationalarkivet vid Smithsonian Institute för att istället göra plats för mer moderna uppfinningar. Då muséeföremålen fortfarande kommer till liv på nätterna, så tycker de inte alls om att skickas iväg. När alla föremål kommer till liv under jorden på Nationalarkiven lyckas de att ringa till Larry för att få hjälp, då de alla svävar i stor fara. En ond farao vid namn Kakmunrah har nämligen återuppstått från de döda, och tänker ta över makten över hela världen, med lite hjälp av sina kumpaner Ivan den förskräcklige (den ryska tsaren på 1500-talet), Al Capone och Napoleon Bonaparte. Därför måste nu Larry resa till Washington och stoppa detta, vilket inte blir enkelt då Nationalarkiven inte är öppna för allmänheten. Han får dock hjälp i sitt farliga uppdrag av den numera på nytt levande Amelia Earhart, den första kvinnliga piloten som flög över Atlanten.

Jag tyckte att Natt på museet var en trevlig och underhållande film, och hade därför relativt höga förväntningar även inför Natt på museet 2. Dessa infriades, och även detta är en bra och välgjord film. Specialeffekterna håller hög klass, och allting ser förvånansvärt verkligt ut. Även storyn är genomarbetad, och trots att handlingen inte är helt olik den första filmens upplägg, så finns det i alla fall tillräckligt mycket som förändrats för att intresset ska hållas vid liv. Amelia Earhart är ett trevligt tillskott till de tidigare museiföremålen, och det är hög tid att det äntligen finns en motspelare till Larry, så att han inte behöver dra hela det tunga lasset. Likaså finns även vissa andra nya karaktärer, som också är genomtänkta. Det här är ingen alltför djup film, men har trots allt en viss substans och kan möjligen leda till ett ökat intresse för historia. Det man kan anmärka på är dock att filmen är lite "amerikansk", och därför är det huvudsakligen amerikansk historia som tas upp. Det kan ställa till med vissa problem, då en del personer som figurerar i form av levande föremål inte är helt kända för en svensk publik, och heller inte får någon vidare presentation. För mig ledde det till att jag ägnat någon timme åt att läsa upp om dessa i diverse uppslagsverk efter att jag lämnat biosalongen, men jag misstänker att de flesta barn inte kommer att vara tillräckligt intresserade för att fördjupa sig. Jag tror exempelvis inte att särskilt många barn känner till vare sig Amelia Earhart, Theodore Roosevelt eller Abraham Lincoln; bara för att nämna några få exempel. Därför passar Natt på museet 2 troligen bättre för en lite äldre publik, och för barn kan den kanske te sig som lite rörig och svårfattlig. Trots det har säkerligen även barn och ungdomar utbyte av den, då tempot är högt och det finns en hel del humor. Det är en ganska rolig film, och ibland är det helt omöjligt att inte skratta högt.

Det var ett tag sedan jag såg föregångaren, så jag kan minnas fel, men jag upplevde den filmen som lite roligare. Därför är det tråkigt att manusförfattarna inte fått med mer humor även i tvåan, men istället är tempot lite högre och det händer lite mer. Det är positivt, men ibland går det lite för långt och vissa actionsekvenser känns som för utdragna. Vid ett par tillfällen kändes det därför mer som att regissören vill stila med storslagna specialeffekter, än actionscener som faktiskt fyller någon funktion för handlingen. Dessbättre tillhörde det dock undantagen, och överlag har filmen en bra balansgång mellan drama, komedi, action och thriller. Den blir heller inte alltför våldsam, och kan därför passa bra för de flesta åldrar. En nackdel är att flera av rollfigurerna som hade framträdande roller i den första filmen här har gömts undan i små biroller. Det gäller exempelvis hunnerledaren Attila, Sacajawea och Octavius, som inte alls fått så mycket utrymme som de hade förtjänat. Det kompenseras dock av i synnerhet Amelia, som är ett mycket värdefullt tillskott. Skådespelarinsatserna är bra, och alla rollfigurer som medverkade även i den första filmen repriserar sina roller här. Ben Stiller har aldrig tillhört någon av mina favoritskådisar, men här gör han trots allt en fullt godkänd insats och spelar någorlunda trovärdigt. Amy Adams är ett riktigt fynd som Amelia Earhart, och gör en strålande och naturtrogen rolltolkning. Robin Williams är överlag bra som president Roosevelt, men ibland balanserar han på gränsen till överspel. Jag är heller inte helt nöjd med Ricky Gervais som dr McPhee, och hans insats känns lite som en blek kopia av hans roll i The Office. De flesta övriga skådespelare är bra, även om de inte utmärker sig nämnvärt. Överlag är Natt på museet 2 en trevlig och välgjord film, som är både rolig, spännande och fartfylld. Den har onekligen vissa brister, men storyn är något djupare än den första filmens vilket tillsammans med Amelia Earhart gör att jag uppfattar denna som snäppet vassare än originalfilmen. Någon stor skillnad är det dock inte - tyckte du om Natt på museet lär du därför tycka om även denna, medan du annars kanske gör klokast i att avstå. För mig var det i alla fall en charmig och intressant upplevelse, även fast man inte kan påstå att det är någon jättedjup eller alltför originell film. Det är ingenting jag längtar efter att se om, men trots allt blev jag nöjd med biobesöket.

Recensionen skriven: 20 maj 2009
Senast uppdaterad: 20 maj 2009

Recensionen har lästs 6334 gånger av 3617 personer, sedan den 20 maj 2009