Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Ann Peacock & John Romano, baserat på en roman av Nicholas Sparks
Adrienne - Diane Lane Paul - Richard Gere
Amanda - Mae Whitman Danny - Charlie Tahan
Jack - Christopher Meloni Mark - James Franco
Jean - Viola Davis Dot - Becky Ann Baker
Robert Torrelson - Scott Glenn Charlie Torrelson - Pablo Schreiber

Den amerikanska författaren Nicholas Sparks har skrivit många böcker, varav en majoritet har blivit bästsäljande över hela världen. Han ligger bl.a. bakom Notebook, Flaskposten och A Walk to Remember, som alla tre senare blivit till film. Den senaste filmatiseringen av hans verk bygger på 2002 års Nights in Rodanthe, som i Sverige fått titeln Nätterna vid havet. Filmen hade biopremiär i relativt begränsad skala i november 2008, och har nu släppts på DVD. Här står tvåbarnsmamman Adrienne i centrum, som nyligen separerat från sin man Jack efter att han lämnat henne för en annan kvinna. En dag när Jack hämtar upp de två barnen för ett helgbesök berättar han för Adrienne att han vill flytta tillbaka och bli tillsammans igen, något som hon blir minst sagt chockad över. Hon behöver tid att fundera på saken, och reser därför till sin bästa väns gamla bed and breakfast i det lilla kustsamhället Rodanthe i North Carolina på den amerikanska östkusten. Väninnan ber henne att sköta om stället över helgen, då en enda gäst bett att få bo där; trots att det långt ifrån är säsong mitt i vintern. Denna enda gästen är den framstående kirurgen Paul, som nyligen blivit stämd för felbehandling av en familj som bor just i Rodanthe. Paul och Adrienne kommer allt närmare varann, och samtidigt närmar sig en kraftig orkan...

Alla som sett någon av de andra filmerna som bygger på Nicholas Sparks romaner - Notebook, Flaskposten eller A Walk to Remember - vet nog ungefär vad de kan förvänta sig av Nätterna vid havet. Men jag blev faktiskt positivt överraskad av filmen, som visade sig vara riktigt bra. Vid en första anblick såg filmen ut att vara som vilket romantiskt drama som helst, och jag väntade mig en oerhört förutsägbar film. Men skenet visade sig bedra, då filmen inte alls blivit så förutsägbart som det låter. Det är heller inte lika mycket romantik som man hade kunnat vänta sig, utan här tas även en hel del annat upp. Det tycker jag om, och jag uppskattar att manusförfattarna inte tagit den enkla utvägen, utan gjort en film som inte alltid följer de gängse mallarna för genren. Det är också en underhållande, charmig och trevlig film, som helt enkelt är svår att tycka om. Den finns en liten mängd humor, men framförallt blir det mycket gripande vid ett antal tillfällen - i synnerhet vid ett par scener är det näst intill omöjligt att hålla tårarna borta. Handlingen berör från första till sista stund, och trots ett relativt långsamt tempo, så hålls därför intresset vid liv hela tiden och det känns aldrig segt. Rodanthe i det så kallade Outer Banks är ett tacksamt ställe att spela in filmer på, då det är mycket vackert. Det medför automatiskt en rad vackra vyer och snyggt foto. Särskilt originellt foto är det dock inte, utan regissören George C. Wolfe har huvudsakligen valt gamla beprövade metoder utan alltför stor tanke bakom kameravinklarna. Visst hade man kunnat önska sig lite mer personligt foto, men ärligt talat behövs det faktiskt inte i det här fallet, utan fotot fyller absolut sin funktion för den här handlingen. Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet Diane Lane spelar övertygande och trovärdigt. Även Richard Gere är bra som Paul, även om han vid några tillfällen inte riktigt agerar tillräckligt trovärdigt. Han är också lite för känd, för att filmillusionen ska fungera till fullo. Annars blev jag mycket imponerad över Mae Whitman som tonårsdottern Amanda och Scott Glenn som Robert Torrelson, som båda gör strålande insatser. Christopher Meloni spelar visserligen också bra som Adriennes man Jack, men illusionen blir lite lidande då det i dagens läge är omöjligt att inte jämföra med hans rollfigur i kriminalserien Law & Order: Special Victims Unit.

Allt är emellertid inte frid och fröjd, och i synnerhet är det ett problem som genomsyrar Nätterna vid havet. Den har periodvis blivit alltför översentimental och överromantiserad, och det märks att regissören ibland smetar på så mycket som överhuvudtaget är möjligt. I synnerhet blir det irriterande under ett par utdragna sensuella scener plus ett ganska irriterande montage med uppläsning av kärleksbrev i ett så högt tempo att man inte alls hinner engagera sig. Dessbättre är den översentimentala stilen inte alls ett problem i hela filmen, utan märks främst av under ett fåtal scener. Det gör att det inte medför någon stor nackdel, även om det trots allt drar ner helhetsintrycket lite. Regissören hade vunnit på att tona ner dessa scener en del, och förlitat sig mer på källmaterialet utan att behöva skapa mer sentimentalitet än vad som verkligen vore nödvändigt i sammanhanget. Kanske hade en mer erfaren regissör kunnat göra mer av det här, då George C. Wolfe hittills bara producerat enkla TV-filmer. Men oavsett vad de flesta andra recensenter velat göra gällande, så är Nätterna vid havet inte alls en dålig film på något sätt. Trots bristerna är det en bra och trevlig film, som är väl värd att se och både blivit intressant och gripande. Mer än så begär i alla fall inte jag, även om ett fåtal scener hade kunnat göras på ett bättre sätt. Oavsett tycke och smak anser jag att filmen trots allt är sevärd för de allra flesta, och därför kan det inte bli något annat än en sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Förutom det engelska originalljudet, finns även ett spanskt och tyskt ljudspår. Filmen är textad på nio olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textremsorna är i minsta laget, men trots allt relativt lättlästa. Den svenska översättningen håller ganska hög klass, om än med ett fåtal översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny (eller egentligen landsval). Av någon outgrundlig anledning finns det ett 50-tal länder fördelade på tre sidor att välja mellan på menyn - många fler än vad som verkligen erbjuds i textnings- eller dubbningsväg. Väljer man Sverige, kommer det därefter att visas en mycket irriterande amerikansk anti-piratpropaganda på strax under en minut, av exakt samma slag som Antipiratbyrån och vissa distributörer verkar älska och resten av världen hatar. Den går dock att hoppa förbi. Det följs av reklam för HD-formatet BluRay, som också går att hoppa förbi. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är enkel och stillastående, och tyvärr bara finns på engelska. Märkligt nog tycks språkvalet i början bara påverka vad som ska visas innan menyn, och påverkar inte vilket språk som filmen kommer att visas på. Även om man väljer Sverige som land så visas filmen som standard utan text. För att välja textning, måste man gå in under "Languages" från huvudmenyn, och där välja ljudspår och textspår. Därför finns det ingen som helst anledning att välja Sverige från landsmenyn. Jag rekommenderar istället att man väljer antingen Australien eller Storbritannien som land - då slipper vi nämligen både anti-piratpropagandan och BluRay-reklamen, och kommer direkt till huvudmenyn. Mycket trevligare!

Ett nytt irritationsmoment uppstår dock efter att man sett klart filmen. Av någon outgrundlig anledning visas då varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola förbi på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte stänger av DVD-spelaren. För att undvika att dö av tristess innan huvudmenyn visas igen, bör man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan filmen visats helt klar (förslagsvis under den avslutande Warner-loggan i slutet av eftertexterna). Varför ska det vara så svårt att följa en del andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man valt textning på...? Det enda extramaterialet som finns är fem olika bortklippta scener, varav flera dock snarare rör sig om alternativa versioner av befintliga scener. Dessa spelas som en helhet, och det går inte att välja individuella scener från menyn. De är småtrevliga att se, men ingen tillför speciellt mycket till filmen och det är fullt förståeligt att de klippts bort. Alla bortklippta scener har ett pålagt kommentatorspår med regissören George C. Wolfe, där han berättar mer om scenerna och varför de klippts bort. En irriterande egenhet är dock att det inte går att välja bort detta kommentatorspår och se scenerna ostört, utan ljudspåret med kommentarerna är det enda som finns. Visserligen har flera av scenerna inte särskilt mycket till dialog, men det är ändå lite irriterande att inte få höra och se scenerna i lugn och ro. De bortklippta scenerna har engelsk textning för hörselskadade, men något annat språk finns tyvärr inte att tillgå. Där tar det roliga slut, och mer extramaterial än så finns inte. Jag hade ärligt talat väntat mig mer än så av en så nyproducerad film som 2008, men dock hittar jag ingenting som tyder på att det skulle finnas mer bonusmaterial på någon utländsk DVD-utgåva.

Recensionen skriven: 24 mars 2009
Senast uppdaterad: 25 mars 2009

Recensionen har lästs 3725 gånger av 2099 personer, sedan den 24 mars 2009