Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Bart - Tim Driscoll Cole - Devin Ratray
Ed Pegram - Stacy Keach Noel - Missy Doty
Faster Betty - Glendora Stitt Faster Flo - Elizabeth Moore
Farbror Verne - Dennis McCoig Farbror Albert - Ronald Vosta
Peg Nagy - Angela McEwan Kusin Randy - Kevin Kunkel
Bernie Bowen - John Reynolds Janice - Colleen O'Doherty

Den amerikanska regissören, manusförfattaren och producenten Alexander Payne, huvudsakligen baserad kring Omaha i Nebraska, har flera gånger blivit nominerad till både Oscars och andra priser. Han långfilmsdebuterade som regissör och manusförfattare med den kritikerrosade och prisbelönade komedin Citizen Ruth, som trots sina kvaliteter i Sverige förblivit förhållandevis okänd. Därefterhar han regisserat fframgångsrika filmer som Election, About Schmidt och Sideways. Nu senast låg han bakom Oscarsnominerade The Descendants (som vann Oscar för bästa manus efter förlaga), och bara två år senare är det nu dags för ännu en film av Alexander Payne. Även den här gången har han blivit Oscarsnominerad för bl.a. bästa film, men Nebraska är också den första gången som Alexander bara har regisserat utan att själv skriva manus. Istället är det den relativt okända Bob Nelson som skrivit manuset, och det åtskilliga år innan filmen faktiskt började spelas in.

Woody bor i Billings i den amerikanska delstaten Montana. Han är i 80-årsåldern och lever i ett mer eller mindre kärlekslöst äktenskap med Kate. Han har grova alkoholproblem och börjar dessutom bli dement. När han får ett spambrev om att han vunnit en miljon dollar tolkar han det bokstavligt, och då han inte längre kan köra bil bestämmer han sig för att gå hela vägen till Lincoln i Nebraska - en sträcka på ungefär 120 mil - för att hämta ut sin vinst. Att polisen skjutsar hem honom stoppar honom inte, och han fortsätter att hela tiden "rymma" och promenera vidare till Nebraska. Hans son David har fullt upp med egna problem, då han har ett måttligt lukrativt jobb som elektronikförsäljare och dessutom håller på att separera från sin sambo Noël. Men trots att han och alla andra inser att det faktiskt inte finns någon miljonvinst ser han inte att han har något val, utan erbjuder sig att skjutsa sin pappa hela den långa vägen till Nebraska så att han får hämta ut sin påstådda vinst. Det blir en lång men minnesvärd bilresa; inte minst när de stannar till för att övernatta i Woodys barndomsstad Hawthorne i Nebraska.

Trots en ovanlig premiss är det här egentligen ingen alltför originell film, utan till stora delar rör det sig om en klassisk "road movie", där de båda huvudrollerna befinner sig på resande fot nästan hela tiden. Men Nebraska är ändå en riktigt bra film, med en ovanlig ton och en utmärkt stämning. Storyn är ganska enkel, men har ändå ett visst djup. Det finns många poänger, och som vanligt har Alexander Payne alltid något intressant att berätta med alla sina filmer. Det är underhållande och charmigt, och intresset hålls vid liv hela tiden. Allting har gjorts med ömhet och värme, och det blir också realistiskt. Man får lära känna de större rollfigurerna på ett bra sätt, där både Woody, David och Kate har fått ovanligt många nyanser. Det gör att filmen lyckas att engagera och till viss del även beröra med enkla medel. I birollerna finns också en del riktigt kul och udda karaktärer, som lättar upp stämningen och gör filmen mer minnesvärd än den annars hade blivit.

Trots att det egentligen inte händer så jättemycket förblir det fängslande och fascinerande, och precis som många av Alexander Paynes tidigare filmer är det huvudsakligen en karaktärs- och dialogdriven film med en begränsad yttre handling. Jag uppskattar också den lågmälda och avskalade stilen, helt befriat från övertydlighet och översentimentalitet. Dialogen är utmärkt och dessutom förhållandevis sparsmakad, där mycket berättas med gester och minspel hellre än konkret dialog. Det är ett smart grepp, och fungerar riktigt väl i det här fallet.

Humorn är mer lågmäld än man är van vid från Alexander Payne, på gott och ont. Här väntar inga stora gapskratt, utan det blir inte mer än småroligt och några skratt under resans gång. Visst förekommer en del roliga repliker och situationer, men det är förhållandevis sällan man skrattar högt. Här finns heller inga som helst satiriska inslag. Å ena sidan gör det att humorn aldrig blir konstruerad eller tar överhanden, utan filmen förblir trovärdig med en bra balans mellan allvar och humor. Men å andra sidan saknar jag Alexander Paynes tidigare så vassa humor; och exempelvis Election var tio gånger roligare än den här. Kanske beror det på att Payne för en gångs skull inte själv har skrivit manus, utan "bara" regisserat - troligtvis en nackdel då jag misstänker att Payne är bättre som manusförfattare än som regissör.

Tyvärr är Nebraska också en långsam och stillsam film, som ibland kan upplevas lite seg. Den är något för lång för sitt eget bästa, och storyn är egentligen ganska tunn. Det är förvisso inte nödvändigtvis något fel i det, och den här långsamma stilen har absolut en viss tjusning. Det här är heller inte någon handling som hade passat som en intensiv och fartfylld film, men ibland går det ändå lite för långt med scener som pågår lite för länge för sitt eget bästa.

Fotot är utmärkt och läckert, med ett starkt bildspråk som på ett imponerande sätt förmedlar rätt stämning och känsla. Men av någon outgrundlig anledning är filmen helt och hållet filmad i svartvitt. Då filmen utspelas i nutid och det inte finns något uppenbart i filmens handling som berättigar detta förstår jag inte riktigt varför man valt att göra en nutida skildring svartvit. Det måste förstås finnas någon rimlig förklaring och orsak till det här greppet, men det går i sådana fall över mitt huvud.

Skådespelarinsatserna är mycket bra, och på den punkten känner man fortfarande igen sig hos Alexander Payne. Bruce Dern är utmärkt i huvudrollen som Woody, och gör en stark och trovärdig rollprestation helt utan överspel. Att han nominerades till Oscar för bästa manliga huvudroll var välförtjänt. Will Forte är bra som sonen David, och efter att det varit mer regel än undantag med överspel från hans sida är det trevligt att han här gör en mer lågmäld och nedtonad roll; utan överspel men i ärlighetens namn kanske också en smula menlös. June Squibb är utmärkt som Woodys fru Kate, och gör en minnesvärd rollprestation med enkla medel.

Nebraska är en riktigt bra film, som berör med sina intressanta rollfigurer och charmiga stil. Det är långsamt men finstämt och vackert, även fast jag saknar en del av Alexander Paynes karaktäristiska humor. Det gör att den här filmen inte blir någon av Paynes bästa filmer, och den når inte upp i samma klass som vare sig The Descendants eller min personliga favorit Election. Men det är ändå en bra och underhållande film, som är smårolig, lågmäld och charmig; och med några mycket minnesvärda scener. Fast tyvärr också lite för långsam för sitt eget bästa. Mitt betyg når därför upp till en ganska stark sjua, men fastän det på intet sätt är dåligt blir jag ändå lite besviken av att filmen saknar den vassa och satiriska humor som brukar genomsyra Paynes filmer. Det är i mina ögon också något tveksamt om den verkligen förtjänade att bli nominerad till Oscar för bästa film.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i DTS-HD 3.0 (!). Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på bl.a. svenska, norska, danska och finska samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men tyvärr är kantlinjerna smala vilket gör det svårt att läsa texten vid de scener som har ljusa bakgrunder; och det finns ganska många sådana. Den svenska textningen håller relativt hög klass utan nämnvärda översättningsmissar.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Tyvärr spelas en lite irriterande ljudeffekt på menyn varje gång man markerar något alternativ; något som inledningsvis är effektfullt men som efter en stund mest blir irriterande. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textspråk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som hittills alltid varit fallet. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som extramaterial hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på 28 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör, manusförfattare, producenter och skådespelare. Det förekommer en del matnyttig och intressant information, men tyvärr finns det också alldeles för mycket "ryggdunkande" och allmänt skryt över alla inblandade. Framförallt är det lite tröttsamt att höra alla höja Alexander Payne till skyarna stup i kvarten - han må vara en talangfull och skicklig regissör, men hur många olika sätt att säga det på finns det egentligen...? Slutligen finns även ett flertal trailers för andra filmer, som inte är individuellt valbara utan bara spelbara som ett block från menyn (fast det går att hoppa över varje trailer genom att gå till nästa kapitel). Jag uppskattar att inte bli påtvingade trailers innan huvudmenyn, fast det är väl ändå tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial. Extramaterialet har tyvärr endast spansk och portugisisk text - inget annat språk, och inte ens engelsk text.

Recensionen skriven: 4 september 2014
Senast uppdaterad: 4 september 2014

Recensionen har lästs 2863 gånger av 1543 personer, sedan den 4 september 2014