Zack - Aaron Eckhart Gabriel - Ian McKellen
Maggie - Brittany Murphy Dr. Peter Reed - William Hurt
Katherine Pierson - Jessica Lange T.L. Pierson - Nick Nolte
Martin Sands - Bill Bellamy Jake - Alan Cumming
Eleanna - Vera Farmiga Dick - Michael Moriarty
Terrence - Ken Roberts Sally - Cynthia Stevenson

Det är mer regel än undantag att debuterande filmregissörer börjar med independentfilmer med låg budget och okända skådespelare, av den enkla anledningen att det är svårt att få ihop någon större budget eller intresserade storbolag om man inte själv är ett välkänt namn. Men det finns undantag till regeln, och Joshua Michael Sterns debut som regissör och fjärde film som manusförfattare (de tre tidigare var tämligen okända TV-filmer) tillhör den kategorin. Filmen fick titeln Joshua Michael Stern, och med ett stort antal välkända namn i rollistan var den tänkt att gå upp på bio 2005. Av okänd anledning blev det dock inte så, utan efter visningar på diverse filmfestivaler släpptes den istället direkt på DVD över hela världen. Nästan två år efter den nordamerikanska DVD-premiären har Neverwas slutligen släppts även i Sverige. Filmen går den inte helt ovanliga vägen med att fokusera kring en bok inne i filmen. Här heter den boken just Neverwas, och var en populär barnbok under 1960- och 1970-talet som skrevs av författaren T.L. Pierson och handlade om en magisk sagovärld. Nu har författaren varit död i 25 år, och hans son Zach vill gärna veta mer om honom - då hans pappa tog livet av sig när Zack var barn, så har han aldrig fått en chans att veta särskilt mycket om sin pappa och romanen. Zack är utbildad psykiater, och har nu ordnat jobb som terapeut på mentalsjukhuset Millhouse, där hans pappa också var inspärrad innan han dog. Strax efter att han anlänt till staden stöter han ihop med sin barndomskompis Maggie, som själv var väldigt förtjust i T.L. Piersons roman som ung och nu skriver en universitetsavhandling om författaren. Maggie blir till hjälp, när Zack försöker att ta reda på mer om sin pappas liv, och varför han egentligen skrev Neverwas. Det är i synnerhet en av patienterna på mentalsjukhuset som Zack tycker är väldigt intressant - en schizofren man som på fullaste allvar tror sig leva i den sagovärld som romanen tog upp, och rentav är övertygad om att han är kungen i landet Neverwas.

Jag ställer mig lite frågande till omslaget som Nordisk Film tillhandahållit för filmen. Av den beskrivningen är det lätt att få för sig att det här är en fantasyfilm ungefär i samma stil som Den oändliga historien (som också handlade om en bok). Men så är inte fallet, utan det här är istället ett ganska normalt drama. Visst spelar sagovärlden från boken en viss roll, men man kan knappast klassa det här som en fantasy. Det gör att det finns en viss risk att filmen utifrån omslaget kan locka fel målgrupp, vilket är beklagligt. Själv tycker jag att den här inriktningen är helt rätt, då fantasy aldrig tillhört någon av mina favoritgenrer. Och jag måste medge att Neverwas har en intressant och genomarbetad grundstory, som i grund och botten känns trovärdig och som tar upp viktiga ämnen. Det är absolut befogat, och det finns trots allt inte så många filmer som vågar ta upp ämnen som sinnessjukdomar och självmord på ett öppet sätt. Fotot och scenografin är utmärkt, och regissören har lyckats att väva ihop bilderna från boken med verklighet på ett skickligt sätt. Rollbesättningen är också imponerande in i minsta detalj - både Aaron Eckhart, Ian McKellen, Nick Nolte och inte minst Brittany Murphy spelar starkt och trovärdigt. Det märks att mycket tid och pengar lagts på just rollbesättningen, och det är trevligt att se så många duktiga skådespelare samlade i en enda film. Men trots att filmen tekniskt är närmast fulländad och att grundstoryn är genomtänkt, så måste jag medge att jag ändå blev besviken över Neverwas. Det har tyvärr blivit en ganska seg och utdragen film, och den kändes betydligt längre än de dryga en och en halv timmarna som den faktiskt räcker. Det är inget gott tecken.

Början är visserligen mycket lyckad och slutet fullt godkänt, men däremellan finns en lång transportsträcka som går långsamt framåt och där inte mycket hinner hända. Trots relativt mångbottnade rollfigurer, så kan jag inte låta bli att känna att Neverwas trots allt blivit ganska oengagerande. Handlingen grep aldrig riktigt tag i mig, och trots att den här grundstoryn borde kännas närmast magisk, så blev det aldrig så. Särskilt fängslande blir filmen tyvärr aldrig - jag ville visserligen hela tiden fortsätta se filmen för att se vad som skulle hända, men jag var samtidigt aldrig helt intresserad av någon av rollfigurerna. En del av personerna har också blivit lite väl endimensionella och fått för lite utrymme. Ett uppenbart exempel är Zacks mamma Katherine, som egentligen inte fyller någon egentlig funktion i filmen och blivit ganska outnyttjad. Jag kan också tycka att Maggie inte fått så mycket utrymme som hon förtjänar, då det i grunden är en intressant och smart rollfigur. Vidare är det inte helt lyckat att vi aldrig får veta lika mycket om relationen mellan Zack och hans pappa som jag hade önskat. En del partier hoppas över lite väl snabbt, och resultatet har blivit att vi ibland bara kan gissa oss till hur regissören tänkt sig det hela. Det förekommer också vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, vilket även det förtar lite av helhetsintrycket. Neverwas är visserligen inte alls en dålig film på något sätt - med en genomtänkt grundstory kommer man långt, och de utmärkta skådespelarna förhöjer också helhetsintrycket. Men jag hade ändå väntat mig mer av filmen, och det är inget gott tecken när man redan vid en så här pass kort film periodvis börjar känna att handlingen är oengagerande och utdragen. Det är ändå en fullt sevärd och intressant film, men det är främst skådespelarna som gör att filmen får den sexa i betyg som jag till sist bestämde mig för.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade och döva. Textningen är i minsta laget och är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och i vissa omständigheter kan den bli något svårläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. Faktum är att det inte ens finns någon huvudmeny på skivan - trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det är ett lite egendomligt begrepp, som Nordisk Film använt ofta på senare tid. Ärligt talat blir det lite irriterande, och medför även att det inte finns någon scenvalsmeny. Förvisso går det givetvis bra att navigera till filmens olika scener genom att bläddra mellan kapitlen, men det är ju inte lika enkelt och smidigt för att hitta åt en viss scen som via en överskådlig meny. Det gör också att man inte från menyn kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen börjat. Av förståeliga skäl finns det heller inget som helst extramaterial på skivan, vilket jag tycker är mycket tråkigt. Det hade verkligen varit intressant att få höra mer om vad regissören haft för tankar om filmen, och hur han resonerat i olika lägen. Men tyvärr finns ingenting sådant. Dock hittar jag ingenting som tyder på att någon utländsk DVD-utgåva heller har något extramaterial, så vi går åtminstone inte miste om någonting i Skandinavien.

Recensionen skriven: 17 april 2009
Senast uppdaterad: 17 april 2009

Recensionen har lästs 3936 gånger av 2143 personer, sedan den 17 april 2009