Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Joachim Hedén
Svensk distributör: PAN Vision AB
Sidney - Chris Stewart Amy - Annie Woods
Coreen - Katrina Nelson Michael - Don Wildman
Jenny - Molly Fix Exion - D.C. Douglas
Jennifer - Angelic Carney

Svensk-amerikanska samarbetsprojekt har vi inte sett mycket av genom åren, även om det på sistone har ökat i omfattning. För inte så länge sedan kom Kill Your Darlings, som var just ett sådant samarbete; om än inte världens mest lyckade. I likhet med Kill Your Darlings är det här också ett sådant samarbete, om än med tyngdpunkten på Sverige. De allra flesta bakom kameran är svenskar, fast filmen är inspelad helt och hållet i USA - närmare bestämt i New York, Kalifornien och Florida. Där slutar dock likheterna med nyss nämnda film, och här ser vi heller inga svenskar framför kameran - samtliga skådespelare är istället amerikanska sådana. För ett år sedan hade Sidney, en kille omkring 30-årsåldern, ett förhållande med Coreen medan de vistades i Florida. De kom varann nära, men det slutade inte särskilt väl, och hon stack till San Diego för att vara för sig själv ett tag. Men trots att det gått ett år har Sidney aldrig kunnat glömma Coreen, och bestämmer sig därför för att göra en (kanske) sista storslagen gest för att vinna tillbaka Coreen. Halvgalen som han är, så chansar han med att köpa en flygbiljett till New York åt Coreen och skicka till henne, och be henne att möta honom längst upp i Empire State Building (någon har nog sett Sömnlös i Seattle en gång för mycket...). Sidney kommer dit en dag tidigare, och väntar på tiden att gå. På ett kafé i New York träffar han Amy, en tjej som just stuckit ifrån en inte alltför engagerad och trogen pojkvän, och nu tänker flyga hem till San Fransisco. Men flyget går inte förrän morgonen därpå, och därför börjar hon och Sidney att prata med varann. De bestämmer sig för att tillbringa dagen och natten tillsammans - helt utan romantiska avsikter - och helt enkelt bara prata och umgås under ett dygn. Och det förändrar saker och ting...

Att svenska filmer sällan kommer upp i någon högre klass (åtminstone inte i mina ögon), är knappast någon överraskning. Med tanke på att det här trots allt huvudsakligen är en svensk film, hade jag inte särskilt höga förväntningar. Men jag blev faktiskt riktigt imponerad av filmen. I början kändes den riktigt rörig, och jag hade svårt att hålla isär de olika rollfigurerna och vilka relationer de har till varann; i synnerhet i scenerna med Amy. Allting kändes lite konstlat och ologiskt, och jag tyckte att det verkade väldigt rörigt. Men dessbättre avtar den känslan snabt, och därefter blir allting enkelt och naturligt. Visserligen är filmen inte alltför originell - exempelvis kan man skönja en del tydliga likheter med filmen Bara en natt från 1995; men det gör inte så mycket. Filmen går långsamt framåt; det händer egentligen inte så mycket, och periodvis står filmen och stampar på samma ställe. Det känns visserligen lite ovant att se en sådan film, men det fungerar oväntat bra. Det gör att dialogen hamnar i centrum, och då den känns realistisk och naturlig så gör det att filmen som sådan fungerar riktigt väl. Ibland blir det dock lite väl segt, och framförallt har regissören Joachim Hedén en viss förkärlek för att visa mycket utdragna miljöbilder över New York utan dialog. Det är visserligen vackra vyer, men det blir helt enkelt lite för långsamt och för mycket. Det märks att Joachim mestadels regisserat musikvideor tidigare, och han behöver nog vänja sig av med vissa musikvideobegrepp. Vissa oklarheter förekommer också i manuset, och exempelvis får man inte helt klart för sig varför Sidney är så besatt av Coreen, och varför han i sådana fall väntat ett helt år med att ta kontakt med henne - om någon behöver lite tid ensam, så brukar man väl vanligtvis inte mena ett helt år... Men bristerna till trots är det utan tvekan en välgjord och stämningsfull film, som faktiskt känns ganska djup och tänkvärd. Den vackra och stämningsfulla musiken, som passar bra till respektive scen, förhöjer också helhetsintrycket. Någon alltför märkvärdig film är det visserligen inte, men det kan man väl heller inte fordra av alla filmer. En film som känns både underhållande, tänkvärd och mysik är det trots allt svårt att kritisera. Det råder heller ingen tvekan om att det här är en av de bästa svenska filmer som gjorts på flera års tid.

Den skandinaviska DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1 (d.v.s. fullskärm på en Widescreen-TV), och bilden håller relativt hög kvalitet; särskilt med tanke på att det trots allt rör sig om en independentfilm gjord med relativt liten budget. Ljudet (uteslutande på engelska) är dock av någon märklig anledning enbart i stereo, och det låter onekligen märkligt att en film från 2006 inte spelats in med 5.1-mix. Jag har dock inte sett filmen på bio, och heller inte kunnat hitta åt någon information om i vilket format ljudet spelats in - därför kan jag inte uttala mig om huruvida det är DVD-utgåvan som är bristfällig, eller filmen som sådan. Textning finns på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr saknas text för hörselskadade. Någon engelsk text finns heller inte, vilket åtminstone jag uppskattar vid engelskspråkiga filmer. När man stoppar i skivan möts man språkvalsskärm, varningstexter och en Sonet Film-logga. Därefter blir vi påtvingade några trailers för andra filmer (som dock går att hoppa förbi), innan man kommer till den svenskspråkiga huvudmenyn. Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär på omkring 10 minuter, med bl.a. intervjuer med regissören Joachim Hedén och de två huvudrollsinnehavarna. Det är hyfsat intressant, men tyvärr läggs lite för stor vikt åt att presentera handlingen och rollfigurerna - saker man trots allt redan lär veta, om man sett filmen. Av någon märklig anledning är hela inslaget på engelska, och även Joachim pratar alltså engelska under intervjuerna. Därefter erbjuds skriftliga biografier över filmens regissör och manusförfattare; men konstigt nog inte någon av skådespelarna... Det roliga avslutas med filmens ursprungliga biotrailer, vilket är precis så spännande som det låter. Jag är tacksam att det trots allt finns något extramaterial - det är vi inte bortskämda med vid svenska filmer - men nog borde man ha kunnat åstadkomma lite mer än det här. Bakom kulisserna-dokumentären har svensk text, och biografierna står på svenska. Det är positivt, men biotrailern saknar dock textning.

Recensionen skriven: 22 februari 2007
Senast uppdaterad: 22 februari 2007

Recensionen har lästs 3376 gånger av 1933 personer, sedan den 5 december 2007