Lucy - Renée Zellweger Ted - Harry Connick Jr.
Blanche - Siobhan Fallon Hogan Bobbie - Ferron Guerreiro
Stu - J.K. Simmons Lars - Mike O'Brien
Trudy - Frances Conroy Joan - Barbara James Smith
Rob Deitmar - James Durham Donald Arling - Robert Small
Wallace Miller - Stewart J. Zully Cathy - Jimena Hoyos

Den danska regissören Jonas Elmer började sin karriär som skådespelare, och gick därefter över till att regissera och ibland även skriva manus till filmer som Let's Get Lost och Monas värld. För en bredare publik fick han dock sitt genombrott med den romantiska komedin Nynne, som blivit närmast kultförklarad i hemlandet Danmark. Den filmen beskrevs av många som en dansk version av Bridget Jones dagbok, och de liknelserna lär nog fortsätta när Jonas flyttat utomlands och för första gången gör film i USA och Kanada. Resultatet heter New in Town, och har trots dålig kritik blivit hyfsat framgångsrik på bio runt om i världen, men i Sverige släpps den direkt på DVD. I centrum står karriärskvinnan Lucy Hill, som sitter i ledningsgruppen i en stor livsmedelskoncern i Miami. I ett försök att komma framåt i branschen tackar hon ja till ett uppdrag om att rationalisera en fabrik, utan att lyssna så noga på var den ligger. Därmed förflyttas hon nu till ett samhälle vid namn New Ulm i Minnesota, där merparten av invånarna arbetar på livsmedelsfabriken. Inte nog med att Minnesota är betydligt kallare än Lucy är van vid, dessutom blir hon av förståeliga skäl inte särskilt omtyckt då uppdraget består i att avskeda hälften av alla medarbetare på fabriken. Personalen blir genast misstänksamma, och hon har också svårt att komma överens med fackets representant Ted Mitchell. Men de tvingas trots sina olikheter att tillbringa allt mer tid tillsammans...

Många romantiska komedier följer ett givet mönster utan några större överraskningar. New in Town är inget undantag, utan följer genrens gängse mallar till punkt och pricka. Vi har sett det mesta förut, och dessutom är det mycket förutsägbart där man i ett tidigt skede förstår hur allting kommer att sluta. Så någon nyskapande film är det inte på något sätt och vis, men ibland behövs det faktiskt inte heller. Även fast det mesta är bekant, så är grundstoryn intressant och det är lätt att engagera sig i filmen. Det mesta känns också realistiskt och trovärdigt, vilket höjer helhetsintrycket. Jag uppskattar också att manusförfattarna inte satsat på att göra en renodlat romantisk komedi. Här är det nämligen lika mycket fabriken och dess framtid som står i centrum som själva romantiken. Det känns som helt rätt väg att gå, då vi sett färre sådana filmer genom åren och det är en story som nästan alltid fungerar väl. Uppsägningar och nedläggningar av företag kan av vissa upplevas som ett lite känsligt ämne i en ekonomisk kris som denna, och det kan nog vara en del av skälet till att filmen inte fått särskilt bra kritik överlag. Men bara man kan koppla ifrån verkligheten och njuta av filmen som sådan, så fungerar den riktigt väl.

Karaktärsbeskrivningarna varierar en del, men bland de större rollerna är det gott ställt. Både Lucy och Ted är mångbottnade och nyanserade rollfigurer, som känns äkta. Teds dotter Bobbie är också en mycket intressant karaktär, och henne hade jag velat se betydligt mer av. Det känns tyvärr lite märkligt att hon periodvis spelar en väsentlig roll för handlingen, för att sen nästan försvinna helt. Sekreteraren Blanche har blivit lite stereotyp och är ingen alltför djup karaktär, men har åtminstone en del nyanser och känns därför förvånansvärt äkta. Fabriksförmannen Stu Kopenhafer är däremot för stereotyp och endimensionell, och han kändes mer irriterande än intressant för mig. Det största problemet med New in Town är att det inte är en alltför rolig film. Det är visserligen överlag småroligt, och vid enstaka tillfällen är det mycket roligt då jag skrattade högt. Men det är mycket långt mellan de klockrena poängerna, och av en komedi borde man kunna vänta sig lite mer än så här. Ett mer finslipat manus med mer humor och fler klockrena skämt hade definitivt varit att föredra, och det är onödigt långt mellan skratten här. En romantisk komedi som inte har mycket humor och där även romantiken bitvis hamnar i skymundan för fabriksstoryn låter inte särskilt lyckat, men dessbättre fungerar filmen bra som drama. Fastän det är förutsägbart, så är det intressant och fängslande hela tiden, och man bryr sig om rollfigurerna. Det mesta känns också riktigt realistiskt och verklighetstroget, och romantiken fungerar bra även den. Därför är jag beredd att förlåta filmen för många av bristerna, och med rikliga mängder charm kommer man långt.

Fotot håller hög klass, och vi erbjuds en hel del vackra vyer över de snötäckta landskapen i Minnesota, även om det i själva verket är inspelat i Kanada. Filmen har ett effektivt och starkt bildspråk, även om man ibland kan tycka att fotografen satsat för mycket på extrema närbilder. Det är också snygg klippning och bra musik, vilket ytterligare förhöjer helhetsintrycket. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och framförallt Renée Zellweger är utmärkt som Lucy. Visserligen spelar hon liknande roller som i så många andra filmer (däribland Bridget Jones dagbok), men hon gör det med charm och utstrålning, och spelar övertygande och trovärdigt. Harry Connick Jr. är också riktigt bra som Ted, och han och Renée har övertygande personkemi. Siobhan Fallon Hogan är bra som Blanche, och lyckas att göra en ganska stereotyp roll ovanligt levande. Dessutom är jag imponerad över unga Ferron Guerreiro, som passar utmärkt som Teds dotter och agerar mycket övertygande. Det största problemet med ensemblen är J.K. Simmons, som tyvärr spelar över som fabriksförmannen Stu Kopenhafer, och också gör ett lite konstlat intryck. Fastän jag långt ifrån är någon specialist på amerikanska dialekter, så misstänker jag också starkt att den dialekten som de flesta talar i New Ulm är överdriven och troligen inte alltför nära den riktiga dialekten i Minnesota. Huruvida det är avsiktligt eller en brist hos skådespelarna, regissören eller eventuell dialekttränare låter jag dock vara osagt.

Sammanfattningsvis lär New in Town inte vinna någon Oscar och heller inte gå till filmhistorien som något storslaget mästerverk. Det är en förutsägbar och ooriginell film, där vi sett de flesta ingredienser förut. Det finns heller inte alltför mycket humor, även om en och annan replik är helt klockren som åtminstone jag kommer att minnas länge. Men trots många brister lyckas filmen ändå väl med sin uppgift, då det finns mycket charm, en fin stämning och en intressant story som överlag känns realistisk och jordnära. Att sätta betyg på sådana filmer är inte det lättaste, men med viss tvekan väljer jag trots allt en svag sjua. Jämfört med Jonas Elmers genombrottsfilm Nynne är den här lite bättre och ett steg i rätt riktning, men precis som där är humorn inte alltför påtaglig.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men förhållandevis lättläst. Den svenska översättningen håller hyfsad klass, men innehåller tyvärr en del översättningsfel och missar. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. I likhet med de flesta andra nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen sedvanlig huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen startat. Det finns heller inget som helst extramaterial, vilket är beklagligt.

Recensionen skriven: 2 december 2009
Senast uppdaterad: 3 december 2009

Recensionen har lästs 3474 gånger av 1872 personer, sedan den 2 december 2009