Gwen - Lupita Nyong'o Dr. Fahim Nasir - Omar Metwally
Jack Hammond - Anson Mount Becca - Quinn McColgan
Zack White - Nate Parker Austin Reilly - Corey Stoll
David McMillan - Linus Roache Agent Marenick - Shea Whigham
Kyle Rice - Jason Butler Harner Travis Mitchell - Corey Hawkins
David Norton - Jon Abrahams Emily Norton - Amanda Quaid

Bill Marks är en f.d. polis som numera jobbar som flygpolis, och ansvarar alltså för säkerheten ombord på flygplan. Hans senaste uppdrag är att vakta flight 10 från London till New York. Men det som borde ha varit ett enkelt rutinuppdrag blir plötsligt mer komplicerat, då han strax efter att planet lyft börjar få SMS från en okänd person ombord på planet, som kräver att få 150 miljoner dollar insatta på ett bankkonto - får man inte det inom 20 minuter kommer en person på planet att dö, och därefter ytterligare en för var 20:e minut som går innan han får pengarna. Han kontaktar piloten om saken, men då flygplanet befinner sig mitt över Atlanten är det omöjligt att landa i förtid. Den andra flygpolisen ombord på planet, Jack Hammon, tar dock inte hotet på allvar utan förutsätter att det är ett skämt. Men det är det inte, och när 20 minuter gått är plötsligt en person död. Och till råga på allt, när Bills chefer på marken undersöker bankkontot upptäcker de att det är tecknat i Bills namn...

Storyn är inte särskilt originell, och visst har vi sett snarlika filmer förut. Men jag tror å andra sidan heller inte att manusförfattarnas främsta avsikt varit originalitet, och jag kan inte förneka att det är en intressant och genomarbetad story. Det är en engagerande film som dessutom är oförutsägbar - jag vågar nog påstå att det är i stort sett omöjligt att från början lista ut vem gärningsmannen är. Den är också lagom invecklad och håller intresset vid liv hela tiden. Allting är engagerande och filmen har även en föredömlig intensitet.

Vid en thriller är ju trots allt det viktigaste att det faktiskt är spännande, och på den punkten har Non-Stop lyckats till fullo. För det här är en väldigt spännande film, där man biter på naglarna ganska ofta och som dessutom har ett högt tempo. Det händer något hela tiden, och det blir aldrig en lugn stund. Som "pusseldeckare" fungerar det också riktigt bra, då man får mycket subtila ledtrådar och hela tiden funderar över vem gärningsmannen är; men åtminstone undertecknad lyckades inte lista ut det.

Trots att filmen officiellt kategoriseras som en actionthriller finns det dock inte mycket action. Det är bara ett fåtal scener som faktiskt innehåller actionsekvenser, och det är ytterst fåtal gånger vi ser vare sig slagsmål eller skottlossning. Det beror förstås åtminstone delvis på den begränsade miljön, då nästan hela filmen utspelas ombord på ett flygplan. Icke desto mindre tycker jag dock det är en fördel, då jag föredrar gammal hederlig spänning framför actionscener, men andra kanske är av motsatt åsikt. Trots den begränsade miljön blir det heller aldrig tråkigt, utan filmen förblir fascinerande och fängslande från första till sista bildrutan.

Dock förekommer vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem. Nu är jag långt ifrån någon specialist på flygplan, men somliga detaljer får i alla fall inte jag att gå ihop. Visst kan det vara något jag missat, men i så fall lär jag inte ha varit ensam om det. Det förekommer också några onödiga vändningar fram och tillbaka, som gör att filmen ibland kan upplevas en smula repetitiv. Det är inte alls mycket, men tillräckligt för att jag hann tänka att den nog hade vunnit på att kortas ned med några minuter.

Fotot är snyggt och avancerat, och filmen innehåller många kameraåkningar och svängningar som måste ha varit väldigt svåra att filma på en sådan begränsad miljö. Skådespelarinsatserna är bra, och Liam Neeson gör en stabil och bra insats som Bill. Julianne Moore är riktigt bra som Jen, och gör allt som går av rollen. Michelle Dockery är bra som Nancy, och Lupita Nyong'o är bra i en minst sagt begränsad roll som Gwen. Den unga Quinn McColgan är också ett riktigt fynd som Becca. Omar Metwally känns dock en smula stel och opersonlig som dr. Fahim Nasir, men det är inte omöjligt att det kan vara avsiktligt.

Non-Stop är en riktigt bra och underhållande film, som visserligen är allt annat än originell men som kompenserar för det genom sin oförutsägbara intrig och sin imponerande spänning - då det faktiskt är riktigt spännande under merparten av filmen, vilket trots allt är vitsen med en thriller, är jag beredd att förlåta filmen för en del logiska luckor. Mitt betyg stannar på en stabil sjua, men trots vissa brister är det en film väl värd att se; men dock tveksamt om den är värd att kosta på biobiljetter på för att se på bio.

Recensionen skriven: 9 april 2014
Senast uppdaterad: 10 april 2014

Recensionen har lästs 3498 gånger av 1883 personer, sedan den 9 april 2014