Randy - David Schultz Wendy - Ellie Gerber
Amanda - Jennifer Sciole Wes/Judas - James Piper
Ernie - William Walton Matt - Declan Joyce
Ursula - Cassie Scerbo Rachel - Amanda Randall
Nancy - Vinnie Jones C.J. Waters - Burt Reynolds
Max Storm - Chevy Chase Steve/Luke - Jeff Howard

Randy jobbar som produktionsassistent på ett måttligt framgångsrikt filmbolag i Hollywood, och är hemligt förälskad i sin granne Wendy. Han tycker om sitt jobb och älskar filmer i allmänhet; men får bokstavligt talat mardrömmar av parodifilmer. Han lider dessutom av narkolepsi, och råkar därför ofta somna i tid och otid. Filmbolaget har drabbats av stora ekonomiska problem sedan deras senaste storsatsning Titanic 2 (!) floppade, och nu kan bara ett smärre mirakel rädda bolaget. Under ett krismöte där ledningen försöker diskutera sätt att rädda filmbolaget råkar Randy somna och drömma om parodifilmer, och när han plötsligt vaknar råkar han därför av misstag rekommendera cheferna att producera just en parodifilm. Till hans stora förvåning råkar cheferna tycka att en parodifilm helt utan manus är en strålande idé för att rädda bolaget, och Randy blir plötsligt regissör för det måttligt ambitiösa lågbudgetprojektet...

Att göra en parodi på parodifilmer, eller åtminstone produktionen av parodifilmer, låter minst sagt som ett absurt koncept. Men ingen kan förneka att det de senaste tio åren har kommit alldeles för många parodifilmer. Även om ett par av dessa varit bra (främst Scary Movie och Not Another Teen Movie), så har de allra flesta - i synnerhet det stora antalet filmer som Jason Friedberg och Aaron Seltzer regisserat - lämnat en hel del övrigt att önska. Därför känns det trots allt välkommet att driva med konceptet, och Not Another Not Another Movie har en smått genialisk premiss. Det är originellt och tillspetsat med en riktigt kul idé.

Så filmteamet har definitivt haft de bästa avsikterna bakom filmen, men på något underligt sätt har det ändå inte blivit särskilt lyckat. Hela vitsen med att driva med parodifilmer är förstås att det ska bli roligt, men tyvärr är Not Another Not Another Movie inte speciellt kul. Ett par scener är mycket lyckade och roliga, då jag skrattade högt. Det gäller framförallt den väldigt vassa och lyckade "uppföljaren" Titanic 2 i början av filmen. Då får man skratta ganska mycket, och med dagens "uppföljarhets" blir jag ärligt talat nästan lite förvånad över att den filmen (ännu) inte finns på riktigt. Men tyvärr blir det aldrig roligare än de första fem minuterna, och i resten av filmen handlar det snarare om småfniss och leenden. Längre än så går det nästan aldrig, och även fast jag småfnissade då och då så måste jag medge att jag faktiskt skrattade mer än så av flera av Jason Friedberg och Aaron Seltzers måttligt lyckade parodifilmer. Och när en satir på parodifilmer nästan aldrig blir roligare än parodifilmerna de försöker att parodiera, så vet man att något är galet.

Den röda tråden är också väldigt tunn, och filmen består mest av mer eller mindre överdrivna scener kring produktionen och rollfigurerna varvat med några parodier på klassiska filmer som inte fungerar särskilt väl. Dessutom stör jag mig på att Randy blivit så fruktansvärt tapig och överdriven, och måste tillhöra en av världens absolut mest korkade och naiva människor. T.o.m. huvudrollerna i Dum och dummare framstår som smarta i jämförelse med honom. Det är givetvis fullt avsiktligt, men det blir alldeles för mycket av det goda och i synnerhet då filmen sällan blir särskilt rolig så hade man behövt faktiskt kunna bry sig om och engageras av Randy - något man vanligtvis kan om en rollfigur är naiv men ändå godhjärtad, men som man knappast kan när någon blivit så här överdriven och smaklös. Det är en sak om någon överdrivits för komisk effekt, men här kan man knappast påstå det heller. Alla rollfigurer har också blivit tämligen endimensionella, även om det är bäst ställt med Wendy som åtminstone framstår som en sympatisk och normal människa; men exakt vad hon egentligen kan se i Randy står skrivet i stjärnorna.

För att vara en komedi/satir/parodi har Not Another Not Another Movie också blivit onödigt seg och utdragen, och det dröjer faktiskt nästan en timme in i filmen innan själva inspelningen av den parodifilm som allting kretsar kring kommer igång. Tempot är överlag långsamt, och så borde man inte behöva känna av en komedi. Men jag kan inte förneka att några scener är lysande, och bitvis är det en riktigt kul och underhållande film med smarta idéer. Originellt är det också, men samtidigt känns det väl tveksamt om man kan rekommendera en hel film bara för att några scener är väldigt lyckade.

Fotot fyller sin funktion, varken mer eller mindre. Skådespelarinsatserna är helt okej. David Schultz är ganska bra som Randy, men balanserar tyvärr på gränsen till överspel vid ganska många scener. Ellie Gerber är riktigt bra som Wendy, och gör en naturlig och nedtonad rollprestation helt utan överspel. I övrigt är det helt okej skådisar; ingen dålig men heller ingen som lär vinna någon Oscar för de här rollprestationerna.

Not Another Not Another Movie har en lysande premiss, och det är en mycket välkommen idé att driva med de vid det här laget ofta ganska smaklösa parodifilmerna. Det borde alltså ha kunnat bli riktigt bra, men tyvärr har det till största delen inte blivit det. Bitvis är det riktigt bra, och några få scener är både minnesvärda och helfestliga. Annars lyckas bara filmen nätt och jämnt att behålla intresset; varken mer eller mindre. Framförallt har det blivit alldeles för lite humor, och den humor som förekommer är till största delen inte särskilt rolig. Fast i och för sig förtjänar manusförfattarna en elogi som nästan helt lyckats undvika klassisk "kiss och bajs"-humor; något som förekommer alldeles för ofta i dagens läge. Den här filmen är därför roligare som koncept än vad slutresultatet har blivit, och det är tråkigt då den haft så stor potential. Om man uppskattar satirer och komedier kan det möjligtvis ändå vara värt att kolla in filmen, men samtidigt förlorar man inte mycket om man helt avstår från den. Trots att jag verkligen uppskattar filmmakarnas intentioner, kan jag därför inte med gott samvete ge Not Another Not Another Movie mer än en fyra i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1 (fullskärm på en Widescreen-TV), och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn som är stillastående, stilren och engelskspråkig. Tyvärr finns inget extramaterial alls.

Recensionen skriven: 2 april 2013
Senast uppdaterad: 3 april 2013

Recensionen har lästs 3122 gånger av 1775 personer, sedan den 2 april 2013